E-handel: Så hamnar du högt i Googlesökningar

Sökmotoroptimering, eller SEO, går ut på att hamna så högt upp bland sökmotorernas sökträffar som möjligt. Här är några tips för e-handlare som arbetar med text om sina produkter.

Ingenstans är uttrycket ”syns man inte så finns man inte” mer relevant än i e-handeln. På webben finns inga kunder som bara råkar gå förbi och slinker in i butiken. Därför är det livsviktigt att hamna högt upp på träfflistan när kunder googlar efter produkter som finns i sortimentet. Sökmotoroptimering, eller SEO, går ut på att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas träfflistor genom att anpassa den till deras system för att ranka sökträffar. Idag betyder det i praktiken att synas så högt upp på Google.com som möjligt.


Googles system för att ranka sökträffar består av en serie algoritmer som på en bråkdel av en sekund går igenom miljarder webbsidor i sökmotorns index för att hitta de mest relevanta resultaten. Rankningen är utformad för att göra Google så användbart som möjligt för dess användare. Därför kan man något förenklat säga att det som gör din webbplats användbar för dina kunder också gör att den rankas högt av Google.

Hemliga algoritmer
Exakt hur algoritmerna är utformade håller Google hemligt, men vilka principer som styr rankningen kan man läsa på google.com.


Urvalet börjar med en analys av orden i sökningen. Sedan matchas de mot information på webbsidor. Därefter rankas de webbsidor som systemet tycker är användbara. Algoritmerna analyserar hundratals olika faktorer för att försöka hitta den bästa informationen, i allt från innehållets färskhet till antalet gånger söktermerna visas och om sidan ger en bra användarupplevelse. Google bedömer trovärdighet och tillförlitlighet exempelvis genom att söka efter webbplatser som många användare verkar uppskatta för liknande frågor. Om andra framstående webbplatser som handlar om samma ämne länkar till sidan så är det ett tecken på att informationen håller hög kvalitet. Slutligen visas de bästa sökresultaten i fallande ordning på Google.com.

Hitta rätt nyckelord
Vad ska man då tänka på för att sökmotoroptimera sin webbplats? Företaget Omniarch har sammanställt ett antal SEO-tips för e-handlare som också använder content marketing, det vill säga arbetar med längre texter om sina produkter. Här nedan följer ett urval. (Många andra företag erbjuder liknande tips och checklistor på sina webbplatser.) Tipsen är avsedda för den som redan har grundläggande kunskaper om sökmotoroptimering.


För det första: Google gillar länkningar, både utgående och interna länkar i en text. Därför är det en fördel för SEO att ha minst en utgående länk och en intern länk i varje text. Tänk på att länkarna måste vara uppdaterade och relevanta för att uppskattas av Google. I en produktbeskrivning kan det exempelvis vara en utgående länk till en tillverkare och en intern länk till ett inlägg om en liknande produkt.


För det andra: Hitta bra nyckelord och nyckelordsfraser och använd dem redan i inledningen av texten och i rubriker. Ett bra nyckelord är ett sökord som beskriver produkten på ett bra sätt som möjligt, utifrån så många sökningar som möjligt och med så låg organisk konkurrens som möjligt, det vill säga att nyckelordet leder till dig och inte till en konkurrent.

Gör en sökordsanalys
För att hitta bra nyckelord kan man ta hjälp av olika hjälpmedel för att göra en så kallad sökordsanalys. Google på sökordet och titta på relaterade sökningar, finns det något användbart där? Den som annonserar via Google Adwords får också tillgång till Googles Sökordsplanerare. Det kan också vara värdefullt att analysera data från den egna webbplatsen och naturligtvis från konkurrenterna. Koppla gärna nyckelord och nyckelordsfraser till affärsbeslut för att få bättre träffsäkerhet, exempelvis ”köpa studentpresent”. Kom ihåg att det är viktigt att vara relevant. Skriv för kunden. Googles algoritmer ser om en hemsida är pepprad med sökord och inte användarvänligt och ger den en lägre rankning.


Nyckelordsfraserna ska inte vara för korta och inte för hårt konkurrensutsatta. Det handlar om att eftersträva så kallade long-tail-keywords. Skriv exempelvis inte om “bäst äppelodling” utan om “jord som är perfekt för att odla fram saftiga röda äpplen”. Googles Sökordsplanerare är ett bra verktyg för att finna alternativa sökfraser utifrån mer populära och hårdare konkurrensutsatta fraser.

Skriv metabeskrivningar
Utöver i rubriker, ingresser och i brödtext kan nyckelordsfraser med fördel också användas i metabeskrivningar. Metabeskrivningar är korta texter som beskriver innehållet på en webbsida. De visas inte på själva webbsidan utan syns i listan med sökresultat på Google, under sökresultatens blå rubriker. Använd nyckelord eller nyckelordsfraser, men peppra inte med sökord för då finns risk att kunden går vidare och väljer nästa sökträff istället. Skriv en metabeskrivning för varje sida och kom ihåg att vara relevant. Uppmuntra användaren att klicka sig vidare genom att presentera en fördel eller ett erbjudande. Ungefär 155 tecken kan vara en lagom längd.


Bilder som lägg upp på webbplatsen ska ha en alt-text, och där får nyckelordet gärna användas. Det skadar dessutom inte att bildernas filnamn också har nyckelordet i sig.
omniarch.se

Relaterat innehåll

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Designbase.se

Nytt AI-verktyg kan förse konsumenter med IKEA-möbler

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023