E-handel: Så hamnar du högt i Googlesökningar

Sökmotoroptimering, eller SEO, går ut på att hamna så högt upp bland sökmotorernas sökträffar som möjligt. Här är några tips för e-handlare som arbetar med text om sina produkter.

Ingenstans är uttrycket ”syns man inte så finns man inte” mer relevant än i e-handeln. På webben finns inga kunder som bara råkar gå förbi och slinker in i butiken. Därför är det livsviktigt att hamna högt upp på träfflistan när kunder googlar efter produkter eller varumärken som finns i e-handelns sortiment.
Sökmotoroptimering, eller SEO, går ut på att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas träfflistor genom att anpassa webbsidan till sökmotorernas system för att ranka sökträffar. Idag betyder det i praktiken att synas så högt upp på Google som möjligt.


Googles system för att ranka sökträffar består av en serie algoritmer som på en bråkdel av en sekund går igenom miljarder webbsidor i sökmotorns index för att hitta de mest relevanta resultaten. Rankningen är utformad för att göra Google så användbart som möjligt för dess användare. Därför kan man lite förenklat säga att det som gör din webbplats användbar för dina kunder också gör att den rankas högt av Google. Med andra ord, tänk som dina kunder tänker.

Hemliga algoritmer
Exakt hur Googles algoritmer är utformade är en välbevarad hemlighet och de utvecklas också kontinuerligt, men vilka principer som styr rankningen kan man läsa om på google.com.


Sökmotorns urvalsprocess börjar med en analys av orden i sökningen. Sedan matchas orden mot information på webbsidorna i sökmotorns index, det vill säga alla webbsidor som Google känner igen. Därefter rankas de webbsidor som systemet tycker är användbara. Algoritmerna analyserar hundratals olika faktorer för att försöka hitta den bästa informationen, i allt från innehållets färskhet till antalet gånger söktermerna visas och om sidan ger en bra användarupplevelse.


Google bedömer trovärdighet och tillförlitlighet exempelvis genom att söka efter webbplatser som många användare verkar uppskatta för liknande frågor. Om andra framstående webbplatser som handlar om samma ämne länkar till sidan så är det ett tecken på att informationen håller hög kvalitet. Slutligen visas de bästa sökresultaten i fallande ordning på google.com eller google.se.

Hitta rätt nyckelord
Vad ska man då tänka på för att sökmotoroptimera sin webbplats? Företaget Omniarch har sammanställt ett antal SEO-tips för e-handlare som också använder content marketing, det vill säga arbetar med längre texter om sina produkter. Här nedan följer ett urval. (Många andra företag erbjuder liknande tips och checklistor på sina webbplatser.) Tipsen är avsedda för den som redan har grundläggande kunskaper om sökmotoroptimering.


För det första: Google gillar länkningar, både utgående och interna länkar i en text. Därför är det en fördel för SEO att ha minst en utgående länk och en intern länk i varje text. Tänk på att länkarna måste vara uppdaterade och relevanta för att uppskattas av Google. I en produktbeskrivning kan det exempelvis vara en utgående länk till en tillverkare och en intern länk till ett inlägg om en liknande produkt.


För det andra: Hitta bra nyckelord och nyckelordsfraser och använd dem redan i inledningen av texten och i rubriker. Ett bra nyckelord är ett sökord som beskriver produkten på ett bra sätt som möjligt, utifrån så många sökningar som möjligt och med så låg organisk konkurrens som möjligt, det vill säga att nyckelordet leder till dig och inte till en konkurrent.

Gör en sökordsanalys
För att hitta bra nyckelord kan man ta hjälp av olika hjälpmedel för att göra en så kallad sökordsanalys. Google på sökordet och titta på relaterade sökningar, finns det något användbart där? Den som annonserar via Google Adwords får också tillgång till Googles Sökordsplanerare. Det kan också vara värdefullt att analysera data från den egna webbplatsen och naturligtvis från konkurrenterna. Koppla gärna nyckelord och nyckelordsfraser till affärsbeslut för att få bättre träffsäkerhet, exempelvis ”köpa studentpresent”. Kom ihåg att det är viktigt att vara relevant. Skriv för kunden. Googles algoritmer ser om en hemsida är pepprad med sökord och inte användarvänligt och ger den en lägre rankning.


Nyckelordsfraserna ska inte vara för korta och inte för hårt konkurrensutsatta. Det handlar om att eftersträva så kallade long-tail-keywords. Skriv exempelvis inte om “bäst äppelodling” utan om “jord som är perfekt för att odla fram saftiga röda äpplen”. Googles Sökordsplanerare är ett bra verktyg för att finna alternativa sökfraser utifrån mer populära och hårdare konkurrensutsatta fraser.

Skriv metabeskrivningar
Utöver i rubriker, ingresser och i brödtext kan nyckelordsfraser med fördel också användas i metabeskrivningar. Metabeskrivningar är korta texter som beskriver innehållet på en webbsida. De visas inte på själva webbsidan utan syns i listan med sökresultat på Google, under sökresultatens blå rubriker. Använd nyckelord eller nyckelordsfraser, men peppra inte med sökord för då finns risk att kunden går vidare och väljer nästa sökträff istället. Skriv en metabeskrivning för varje sida och kom ihåg att vara relevant. Uppmuntra användaren att klicka sig vidare genom att presentera en fördel eller ett erbjudande. Ungefär 155 tecken kan vara en lagom längd.


Bilder som lägg upp på webbplatsen ska ha en alt-text, och där får nyckelordet gärna användas. Det skadar dessutom inte att bildernas filnamn också har nyckelordet i sig. Och glöm inte – det som gör sidan användbar för dina kunder gör också att den raknas högt av sökmotorerna.
www.omniarch.se

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023