22.10.2018  |  Interior  |  Ledning & drift

En agentur med agenda

Agentura grundades 2009 av Catarina Dittschlag som en systerverksamhet till grossistbolaget Magasin Friend of Brands. Bakgrunden låg i det stora antalet förfrågningar från varumärken som företaget fick och att man ville bredda sig med en ren agenturverksamhet, för att kunna vara mer flexibel.

Idag har Agentura expanderat till att vara representerade med lokala systerbolag även i Finland, Norge, Danmark och Baltikum, samt med fyra personer för den svenska marknaden. Denna säljstyrka delas till en del med Magasin Friend of Brands, så att systerbolagens sortiment är en blandning av Agenturas varumärken och Magasin Friend of Brands distributionsmärken.

Vid starten jobbade Agentura främst med köksartiklar men efterhand har agenturens portfolio utökats till att även innefatta bland annat textilier och lifestyleprodukter. För att förenkla och tydliggöra gentemot kunderna har man numera delat in varumärkena i två grupper: Kitchen och Living.

”Vi vill erbjuda en bred varumärkesportfölj med kvalitetsprodukter, för att på det sättet vara en stark samarbetspartner för våra kunder. Dessutom är ett bredare sortiment en fördel logistiskt sett i ett ytmässigt stort land som Sverige, eftersom det ger oss större möjligheter att åka runt och träffa butikerna på plats”, säger Catarina.

 Agenturas varumärkesportfölj består dels av ett bassortiment, med produkter som ”alltid behövs” och är mindre trendkänsliga gällande färg och design. Dels inkluderar portföljen mer säsongsbetonade produkter, som följer de aktuella designtrenderna.

”Vi eftersträvar en gyllene balans i sortimentet, mellan grundkollektion och trend. En annan viktig aspekt är att varumärkena inte får krocka alltför mycket, när det gäller stil och typ av butik de vänder sig till. Samtidigt måste de självklart vara relevanta för åtminstone en av våra kundgrupper”, fortsätter Catarina.

Idag utgörs agenturens kunder främst av antingen så kallade cook shops, som säljer produkter för matlagning; livsstils- eller presentbutiker, ofta i lite mindre orter; samt badrumsbutiker, där det säljs till exempel handdukar och kroppsprodukter. ”Men vi är relevanta för i princip alla sorters butiker som säljer någon typ av produkt för hemmet”, förtydligar Catarina.

Till skillnad från många andra agenturer i de nordiska länderna består Agentura som sagt av en större företagsorganisation, som inkluderar flera personer, där Catarina utgör navet och kontaktytan mot kunderna. I Sverige har man delat upp ansvarsområdena per region samt till viss del per varumärkesgrupp.

”Det är gynnsamt för oss att ha en större organisation eftersom detta underlättar för våra kunder, som därmed bara har en kontaktperson för ett stort geografiskt område. En annan av Agenturas styrkor är vår goda kännedom om den nordiska marknaden samt ett brett kontaktnät av butiker, vilket är attraktivt för den som vill etablera sig i dessa länder. Dessutom är fördelen med en agentur jämfört med en distributör att vi kapar ett led i distributionskedjan”, säger Catarina.

Agentura har sitt huvudkontor i Jönköping och Catarina arbetar delvis från Amsterdam, där hon också bor på deltid. Företaget har även ett showroom i Stockholm, som inför hösten återlanseras i ett helt nytt koncept. Showroomet kommer att flytta till nya lokaler på Kaptensgatan. I samband med detta flyttar man även ihop med den inredningsinriktade PR-byrån Studio Sankt Paul, under ledning av grundare Annika Wijkström, vars kunder idag inkluderar varumärken som bland annat Jonathan Adler, House of Hackney samt Lisa Bengtsson. I lokalen kommer det även att finnas en kontorsplats i pop up-format, som är öppen för influensers, bloggare, stylister, inredare och ambulerande mediafolk i branschen.

Nuförtiden ser man allt mer hur branschen stagnerar. För att lyckas måste det till något innovativt, där man öppnar upp nya dörrar för kreativa samarbeten.

Catarina Dittschlag

”Det blir ett helt nytt koncept, med försäljning, PR och media under samma plattform. Nuförtiden ser man allt mer hur branschen stagnerar. För att lyckas måste det till något innovativt, där man öppnar upp nya dörrar för kreativa samarbeten. Jag hoppas att detta blir så himla bra som vi tror att det kan bli”, fortsätter Catarina. Hon och Annika känner varandra sedan tidigare. Idén till samarbetet dök upp eftersom de båda samtidigt letade efter nya lokaler.

”Idag tvingas återförsäljarna ständigt anpassa sig, i och med de snabba förändringarna i branschen. Nu är det dags att även vi från PR-sidan gör en förändring. Vi tror på det fysiska mötet, och varför inte slå oss ihop? Alla som jobbar med retail på ett eller annat sätt får hjälpas åt och bli starka tillsammans. Det nya showroomet kommer att bli en plats för möten mellan olika världar, vilket vi tror ska resultera i spännande synergier och ökade affärsmöjligheter. På Studio Sankt Paul har vi redan tidigare ofta haft möten mellan varumärken och återförsäljare i våra lokaler, och det har fungerat jättebra”, säger Annika, som har haft sin verksamhet baserad på Sankt Paulsgatan sedan 2005.

”För framtiden tror jag att det blir allt viktigare att jobba med starka varumärken. Ingen vet exakt vart branschen är på väg men det som står klart är att handeln går ned, till förmån för bland annat restaurangbranschen och resor. Idag vill man ha upplevelser snarare än prylar och därför väljer konsumenterna också mer noggrant vad de lägger pengarna på. Det är en stor utmaning för oss alla”, säger Catarina.

För egen del utökar hon Agenturas portfolio med ett antal nya varumärken till hösten. Nyheterna inkluderar bland annat Lyngby, Cathrineholm of Norway, Fabienne Chapot samt det spännande keramikvarumärket Make International.

”Vi söker kontinuerligt efter nya varumärken men de måste som sagt passa in i företagets sortiment. Fördelen med att vara en agentur är att vi relativt enkelt kan expandera personalstyrkan när vi tar in fler varumärken. Men vi behöver däremot inte tänka på saker som lagerlokalernas storlek. Både Lyngby och Cathrineholm of Norway ligger helt rätt i tiden gällande vad kunderna idag letar efter, med nytt och retro i perfekta proportioner. Jag är väldigt glad över att representera dem”, förklarar Catarina.

Förutom starka varumärken är som bekant även digitaliseringen och den växande e-handeln kritiska faktorer i dagens design- och inredningsbransch, som bland annat ger möjlighet för konsumenterna att jämföra online och beställa varor till låga priser från hela världen.

”E-handeln gör tyvärr att den lokala handeln stannar upp men i Sverige tror jag inte att den kommer att försvinna helt. Framförallt i mindre städer är den fysiska handeln en del av samhällets sociala rundgång. Därför kommer butikerna att överleva, även om det blir en utrensning på sikt. Idag öppnar ju även e-handelsgiganten Amazon butiker. Det är ett intressant motdrag till allt tal om e-handelns uppgång och den fysiska butikens nedgång”, säger Catarina avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen. Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hant…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.