En bredare upplevelse

Trendstefan tipsar inför säsongens designveckor och showroomsbesök.

Stefan, Trendstefan, Nilsson..

13.01.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Mässäsongen drar snart igång på allvar för design- och inredningsbranschen, inte minst i och med de stora nordiska mässorna under januari och februari. Idag ser vi något av ett naturligt skifte kring mässorna, där besökarna inte enbart vill tillbringa tid på mässan utan även letar efter inspiration och saker att göra ”på stan” under mässveckan. Det kan handla om allt från utställningar och installationer till mingelevent och museibesök. Dessutom väljer många att kombinera sin resa till mässan med besök i lokala showrooms.

Detta är en trend som började i Milano, med Il Salone del Mobile och Milan Design Week, vilket också är där den syns som starkast. Även i Paris är tendensen tydlig, där höstupplagan av Maison & Objet profilerar sig tillsammans med Paris Design Week. I London, på 100%Design, menar vissa att aktiviteterna utanför mässan efterhand har tagit över för mycket, med viss otydlighet i helhetskonceptet som följd.

Aktiviteter och affärsmöjligheter

Djupare diskussioner och en aktiv butiksupplevelse är två nyckelfaktorer när det gäller framtidens detaljhandel.

Stefan Nilsson

Även i Stockholm kommer mässbesökaren att kunna kombinera sina besök på Formex och Stockholm Furniture & Light Fair med att ta del av en rad aktiviteter och affärsmöjligheter i och omkring stadskärnan. Detta sker framför allt i samband med möbelmässan och Stockholm Design Week, som har låtit sig inspireras av upplägget i Milano. Hösten 2018 var det även premiär för Summer Design Week, som arrangeras i samband med Formex i augusti. Lämpligt nog vid den tid på året då Stockholm ofta är som allra vackrast.

”Det är som att man är mer van inom möbelbranschen vid att mässan kompletteras med andra aktiviteter runtomkring. Men båda branscherna, möbel och inredning, kan absolut dra nytta av kombinationen”, säger trendexperten (och rutinerade mässbesökaren) Stefan, Trendstefan, Nilsson.

Varumärket i sin egen kontext

Stefan förklarar att en mässa har den uppenbara fördelen av chans till spontankontakt mellan besökare och varumärken, samt att ha allting samlat under ett tak. I sitt showroom å andra sidan kan en varumärkesägare sätta varumärket i sin egen kontext i större utsträckning, och skräddarsy upplevelsen med element som belysning, färg, doft och levande ljus. Här finns även tillfälle till mer ingående samtal kring samarbeten: hur man som butiksägare kan kommunicera produkterna med rätt känsla.

”Djupare diskussioner och en aktiv butiksupplevelse är två nyckelfaktorer när det gäller framtidens detaljhandel”, fortsätter Trendstefan. Han ser stora möjligheter för inköpare och butiksägare när det gäller att kombinera mässvistelse med besök hos showroom i stadskärnan. Nyckeln är att våga ta kontakt med de varumärken man tycker är intressanta eller är nyfiken på. Don’t be a stranger. Och låt inte den svenska blygheten ta över för mycket. Samtidigt uppmanar Stefan till att vara realistisk med sin tidsplanering och gärna förbereda sig genom att fundera på hur varumärket skulle kunna presenteras och kanske även aktiveras i den egna butiken.

Don’t be a stranger

Trendstefans tips inför showroomsbesöket

- Planera din rutt och var realistisk med tiden. Antagligen hinner du med maximalt fem showrooms under en dag.

- Var nyfiken! Behåll din nyfikenhet under showroomsbesöken.

- Förbered dig genom att fundera på vilka aktiviteter och samarbeten som skulle kunna passa för varumärket i din butik.

”Det är ett gyllene tillfälle att titta förbi de showroom som har öppet när man ändå är på plats i samband med mässan. Känn in vad det är varumärkena förmedlar till dig, ta gärna anteckningar och passa samtidigt på att nätverka med dina branschkollegor under avspända och trevliga former”, säger Stefan. För egen del som trendspanare ser han som vanligt fram emot att upptäcka säsongens gemensamma nämnare: färgerna, formerna, dragen och karaktärerna som återkommer gång på gång i utställarnas kollektioner.

”Att besöka ett showroom ska vara roligt, en lustfylld och social upplevelse. När det är det har vi i design- och inredningsbranschen faktiskt världens härligaste jobb: att låta oss förföras och förfasas över alla de fantastiska och ibland osannolika produkter som finns där ute. Något jag hoppas mycket på är perioden efter mässorna i Stockholm, i mars och april, då man brukar börja kunna se resultatet av de samarbeten som har uppstått under mäss- och designveckorna”, säger Stefan avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023