En framgångsrik resa på en svår marknad

De senaste åren har varit händelserika. Tillväxten har varit stor men även utmaningarna. Fun Nordic har varit på en resa som har bjudit på ett nytt eget varumärke, ny hemvist och en expansion av till hela Skandinavien och Tyskland.

Christian Leisner i det nya showroomet. Foto Fun Nordic.

”Vi är inne i en ganska turbulent period. Corona gav Fun Nordic ett lyft. Konsumenterna gick inte på restaurang och investerade i sina kök. Det var bra för affärerna men vi hade precis börjat återgå till normala förhållanden när kriget i Ukraina bröt ut och satt stopp för utvecklingen. Folk är nervösa, matpriserna stiger, inflationen är hög och energipriserna likaså. Så hur framtiden kommer att se ut är svårt att förutse”. Det säger Christian Leisner, ägare till Fun Nordic.

Airfryern är en av de produkter som säljer bäst just nu. Foto Fun Nordic .

Men trots de många utmaningarna fortsätter han oförtrutet.
”Det fanns onekligen mycket att se fram emot under 2021. Men en av de saker jag är riktigt glad över är etableringen av vårt eget varumärke Hâws, där vi utvecklar produkter med köket och hemmet i fokus”, säger Christian. Han berättar att det kompletterar Fun Nordics övriga varumärken väldigt bra och han är glad över att ha ett varumärke i portföljen där man inte är beroende av ett underliggande bolag.

”Hâws är inget A-märke, men det finns redan i många hem eftersom vi tidigt valde att gå in i B2B. Många danskar har alltså fått Hâws produkter i julklapp, och det gör att vi redan är ett halvkänt varumärke”.
Fun Nordic sysslar främst med mindre elektriska produkter och Laguiole by Hâws bestick och faktiskt går det så bra att företaget idag har åtta anställda. Trots att man flyttade till nya lokaler för några år sedan har företaget precis flyttat igen – till en ny och större lokal i Aabenraa. Fun Nordic säljer till B2B via ett nätverk av återförsäljare och inte direkt till slutanvändaren.

Stavmixer från Hâws. Foto Fun Nordic .

Planen är helt klart att utöka inte minst företagets eget varumärke, Hâws.
”Vi försöker hålla en linje. Designen och förpackningen ska se snygg ut och produkterna ska kunna mer än bara en sak. Det kan till exempel vara äggkokaren som kan ’prata’ och därigenom säga till när äggen är färdiga eller en sladdlös stavmixer. Det får gärna finnas en tvist på produkterna. Samtidigt ligger vi på en mellanprisnivå där alla kan vara med”, förklarar Christian.


Eget varumärke och byråer
Fun Nordic är uppbyggt av företagets egna varumärken (Hâws och Laguiole by Hâws) och agenturer med olika distributionsmöjligheter. Vissa märken kan endast distribueras i Danmark medan andra kan distribueras i Skandinavien, exempelvis amerikanska Shark Ninja.

Bestick från Languiole by Hâws. Foto Fun Nordic .

”Shark är rengöringsmaskiner, dammsugare med mera, medan Ninja är köksprodukter som exempelvis mixers, multicookers och airfryers. Ninja fanns på den skandinaviska marknaden för 5–6 år sedan, men drog sig tillbaka igen. Nu har de etablerat ett engelskt huvudkontor och vi har fått agenturen i Skandinavien, så nu kommer vi starkt igen med Shark Ninja”.

Bland de produktgrupper som Christian just nu lyfter fram som sprinters finns airfryers. Ninjas airfryer beskriver han som high end och i riktigt bra kvalitet. 
”Dessutom kan airfyern användas som inomhusgrill, så konsumenten får mycket för pengarna”.
Christian berättar också att Shark Ninja arbetar med så många som tre design- och utvecklingsteam på tre olika kontinenter i världen.
”Det innebär att när ett av teamen avslutar arbetsdagen kan ett annat designteam, på en annan plats i världen, ta över och därmed kan en produkt utvecklas extremt snabbt från idé tills den färdiga produkten är ute i butikerna.

Köksmaskin från Ninja. Foto Fun Nordic .

Shark Ninja fokuserar mycket på att testa alla sina produkter. Alla produkter skickas ut till ett team av konsumenter vilket gör att man verkligen har fingret på pulsen för vad konsumenterna vill ha. Om det finns funktioner som testgruppen inte förstår eller som behöver förbättras korrigeras de av utvecklingsteamet.
Produkter som inte är får minst 4 av 5 poäng skickas inte ut på marknaden.

Flera kompetenser
Christian menar att det faktum att Fun Nordic har flera kompetenser saker gör företaget till en attraktiv partner.
”Vi har ett brett utbud, vi tar hand om balansen, och vi håller koll på de trender som ligger i tiden, som just när airfryers och multicookers trendar".

Att arbeta med B2B innebär enligt Christian själv att man arbetar med saker som sticker ut åt många håll.
”Vi kan till exempel få en fråga som ’kan du leverera en lägereld?’ Det hittar vi åt kunden i vårt nätverk och ofta hamnar produkten i vårt sortiment. Men vi håller oss i första hand till köket”, säger Christian.
Fun Nordic har alltså två ben att stå på; B2B och detaljhandel. De två grupperna är nästan lika stora och det finns gott om synergier.

”Det är klart att om vi ska leverera en julklapp till 5 000 anställda via vårt B2B-återförsäljarnätverk så kan vi få ett extra bra pris av vår leverantör. Det gör att vi naturligtvis också kan ge våra detaljhandelskunder ett bra pris”.

Äggkokaren som kan ’prata’. Foto Fun Nordic .

Skandinavien är en del av framtiden
Just nu är Fun Nordic på väg in på den norska marknaden, där man bland annat jobbar med Kitch’n-kedjan, Elgiganten och Power. Christian vill naturligtvis utöka kundportföljen och han ser möjligheter hos flera intressanta aktörer. Därför håller han utkik efter någon som kan branschen i Norge, och som man eventuellt kan göra ett agenturavtal med.
Dessutom är Fun Nordic också på god väg in i Sverige, och har senast kommit in bra i Tyskland, bland annat med Hâws och Laguiole by Hâws via EK Service Group, som är en inköpsförening med både mindre och större butiker i Tyskland.

Christian ser fortsatt framför sig en vettig tillväxt, men inte som under de senaste två åren.
”Det finns en osäkerhet bland konsumenterna om vad som kommer att hända, och därför håller de tillbaka. Många av våra kunder har varor i lager över från jul som måste realiseras innan de köper nytt.”

Christian tror på begränsad tillväxt och han ser framför allt tillväxten komma från nya kunder, primärt i de nordiska länderna som Sverige, Norge och Finland samt i Tyskland.

Därför är målet även 2022 att fortsätta hitta fler nya kunder och givetvis serva de befintliga. Fun Nordic ställer ut på Formland, dit Christian hoppas att det ska komma både svenska, finska och norska köpare.

Knivar från Languiole by Hâws. Foto Fun Nordic .

Relaterat innehåll

30.10.2024Designbase.se

Møbelmesse får nytt liv i Fredericia

29.10.2024Designbase.se

Ambiente Trends 25+: En positiv livsupplevelse

03.10.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Spöka upp köket med Nordic Wares halloweenformar

30.09.2024J.A Sundqvist AB

Sponsrad

Säg hej till Hana!

26.09.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Njut av hälsosam matlagning med Cerasafe® Triply

18.09.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Snygg stålnyhet är en gåva för livet

17.09.2024F&H Group A/S

Sponsrad

BLI EN MÄSTARE PÅ SKUMBOLLAR MED BLOMSTERBERGS

17.09.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Zone Denmark-nyhed: Her er gaven, der helt sikkert kommer i brug!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023