Under flera år har TrendSet varit en viktig handelsplats för den sydtyska regionen samt Österrike och Schweiz. Mässan har haft en god organisk tillväxt och anses idag vara en av de viktigaste europeiska mässorna för många internationella producenter och inköpare. Designbase har besökt årets upplaga av TrendSet och träffat flera av utställarna. Läs mer här!
Från lokal till global
Designbase har precis återvänt från att ha besökt den senaste upplagan av mässan, som gick av stapeln den 3–5 januari. Här träffade vi bland annat projektledare Maximilian Kirschner, som är ansvarig för det kommersiella gällande TrendSet. Han berättade lite grand om nyckeln till framgång samt om TrendSets fortsatta tillväxtplaner.
”München är en logisk samlingspunkt för regionen, vilket gör det enkelt för både besökare och utställare att ta sig till mässan. Här finns en stor internationell flygplats, med goda förbindelser till och från hela världen – och infrastrukturen spelar en väsentlig roll för vår framgång”, säger Maximilian.
Skandinaviskt fokus
På den nyligen genomförda mässan i januari var det 75 stycken skandinaviska utställare. Maximilian förklarar att Skandinavien är en av TrendSets fokusmarknader när det gäller att locka till sig nya utställare och besökare. ”Vårt kvadratmeterpris för att ställa ut ligger på 66–78 euro, vilket gör TrendSet attraktiv för nya utställare”, fortsätter han.
TrendSet har dessutom ett samarbete med SMV Danmark, vilket innebär att det finns möjlighet för danska utställare att ta del av en gemensam monter.
Nöjda utställare
Vid vårt besök pratade vi med flera svenska och danska utställare, vilka generellt sett är nöjda med sitt deltagande på mässan.
Danska Krasilnikoff har ställt ut på TrendSet i många år. Eftersom Tyskland är deras största och viktigaste marknad är TrendSet en nyckelmässa för det danska inredningsföretaget.
Fakta om TrendSet
TrendSet är en mässa för inrednings- och livsstilssegmentet som anordnas två gånger årligen, i januari och juli.
Mässan är en viktig handelsplats inom inredningssektorn för hela DAC-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz).
TrendSet har ungefär 1000 utställare, vilka representerar 2500 varumärken samt 40 olika länder.
Mässan har omkring 35 000 professionella besökare fördelat över tre dagar.
TrendSet är uppdelad i 14 olika områden inom inredning och livsstil. Den totala utställningsytan uppgår till cirka 100 000 kvadratmeter.
Mässan presenterar även ett trendområde. Här visas tendenserna för den kommande säsongen, som till exempel färger, strukturer, mönster och material – samt hur producenterna tolkar dessa tendenser i sina produkter.
Nästa upplaga av TrendSet går av stapeln den 6–8 juli 2019.
Krasilnikoff presenterade en ny designlinje på mässan, med ett mer nordiskt uttryck. Hanne Peters-de Fockert, verksamhetens försäljnings- och produktutvecklingschef, berättar att den nya linjen tillför ytterligare en dimension till varumärket, som även skandinaviska återförsäljare kommer att ha glädje av.
Vi träffade även designvarumärket Rice, som också har ställt ut på TrendSet i flera år och även här med goda resultat. Enligt Export Business Manager Helene Elingsøe har TrendSet under flera säsonger varit framgångsrik för det Fyn-baserade företaget, som även de presenterade helt nya kollektioner i en snygg och inbjudande monter.
Svenska Miljögården har ställt ut på TrendSet fyra gånger. ”Redan andra gången vi var på plats här i München såg vi positiva resultat. Vi räknar generellt sett med att delta tre eller fyra gånger innan vi kan se avkastning på att investera i en mässa, så det är ganska positivt”, säger VD Joakim Wihlborg. Miljögårdens monter hade en yta på hela 290 kvadratmeter, som var fint uppdelad i olika inspirerade miljöer.
Danska LIND DNA är en av mässans många nya utställare och vi träffar exportansvarig Jesper Lybeck Kristiansen. Tyskland är en väldigt viktig exportmarknad för LIND DNA och Jesper berättar att man har stora men samtidigt realistiska förväntningar på resultatet av sitt deltagande. ”Vi hoppas att möta inköpare från våra många kunder i södra Tyskland, Österrike och Schweiz”, säger Jesper. Företagets inbjudande monter var placerad i hallen för Home & Textiles samt Furniture & Lighting.