Mässreportage: TrendSet

En handelsplats med skandinaviskt fokus.

Miljögårdens monter på TrendSet..

Under flera år har TrendSet varit en viktig handelsplats för den sydtyska regionen samt Österrike och Schweiz. Mässan har haft en god organisk tillväxt och anses idag vara en av de viktigaste europeiska mässorna för många internationella producenter och inköpare. Designbase har besökt årets upplaga av TrendSet och träffat flera av utställarna. Läs mer här!

Från lokal till global

Designbase har precis återvänt från att ha besökt den senaste upplagan av mässan, som gick av stapeln den 3–5 januari. Här träffade vi bland annat projektledare Maximilian Kirschner, som är ansvarig för det kommersiella gällande TrendSet. Han berättade lite grand om nyckeln till framgång samt om TrendSets fortsatta tillväxtplaner.

”München är en logisk samlingspunkt för regionen, vilket gör det enkelt för både besökare och utställare att ta sig till mässan. Här finns en stor internationell flygplats, med goda förbindelser till och från hela världen – och infrastrukturen spelar en väsentlig roll för vår framgång”, säger Maximilian.

Skandinaviskt fokus

På den nyligen genomförda mässan i januari var det 75 stycken skandinaviska utställare. Maximilian förklarar att Skandinavien är en av TrendSets fokusmarknader när det gäller att locka till sig nya utställare och besökare. ”Vårt kvadratmeterpris för att ställa ut ligger på 66–78 euro, vilket gör TrendSet attraktiv för nya utställare”, fortsätter han.

TrendSet har dessutom ett samarbete med SMV Danmark, vilket innebär att det finns möjlighet för danska utställare att ta del av en gemensam monter.

Nöjda utställare

Vid vårt besök pratade vi med flera svenska och danska utställare, vilka generellt sett är nöjda med sitt deltagande på mässan.

Danska Krasilnikoff har ställt ut på TrendSet i många år. Eftersom Tyskland är deras största och viktigaste marknad är TrendSet en nyckelmässa för det danska inredningsföretaget.

Fakta om TrendSet

TrendSet är en mässa för inrednings- och livsstilssegmentet som anordnas två gånger årligen, i januari och juli.

Mässan är en viktig handelsplats inom inredningssektorn för hela DAC-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz).

TrendSet har ungefär 1000 utställare, vilka representerar 2500 varumärken samt 40 olika länder.

Mässan har omkring 35 000 professionella besökare fördelat över tre dagar.

TrendSet är uppdelad i 14 olika områden inom inredning och livsstil. Den totala utställningsytan uppgår till cirka 100 000 kvadratmeter.

Mässan presenterar även ett trendområde. Här visas tendenserna för den kommande säsongen, som till exempel färger, strukturer, mönster och material – samt hur producenterna tolkar dessa tendenser i sina produkter.

Nästa upplaga av TrendSet går av stapeln den 6–8 juli 2019.

Krasilnikoff presenterade en ny designlinje på mässan, med ett mer nordiskt uttryck. Hanne Peters-de Fockert, verksamhetens försäljnings- och produktutvecklingschef, berättar att den nya linjen tillför ytterligare en dimension till varumärket, som även skandinaviska återförsäljare kommer att ha glädje av.

Vi träffade även designvarumärket Rice, som också har ställt ut på TrendSet i flera år och även här med goda resultat. Enligt Export Business Manager Helene Elingsøe har TrendSet under flera säsonger varit framgångsrik för det Fyn-baserade företaget, som även de presenterade helt nya kollektioner i en snygg och inbjudande monter.

Svenska Miljögården har ställt ut på TrendSet fyra gånger. ”Redan andra gången vi var på plats här i München såg vi positiva resultat. Vi räknar generellt sett med att delta tre eller fyra gånger innan vi kan se avkastning på att investera i en mässa, så det är ganska positivt”, säger VD Joakim Wihlborg. Miljögårdens monter hade en yta på hela 290 kvadratmeter, som var fint uppdelad i olika inspirerade miljöer.

Danska LIND DNA är en av mässans många nya utställare och vi träffar exportansvarig Jesper Lybeck Kristiansen. Tyskland är en väldigt viktig exportmarknad för LIND DNA och Jesper berättar att man har stora men samtidigt realistiska förväntningar på resultatet av sitt deltagande. ”Vi hoppas att möta inköpare från våra många kunder i södra Tyskland, Österrike och Schweiz”, säger Jesper. Företagets inbjudande monter var placerad i hallen för Home & Textiles samt Furniture & Lighting.

Relaterat innehåll

28.01.2025Designbase.se

Royal Copenhagen i kreativt samarbete med HM Drottning Margrethe

27.01.2025Önska

Sponsrad

Önskas jubileumsgala – en glittrande kväll att minnas

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Stockholm Furniture Fair
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023