EuroShop 2023: omfattande internationell närvaro

EuroShop 2023 är nu över. Foto Messe Düsseldorf.

EuroShop 2023 är nu över. Mässan hade det personliga mötet som samlingspunkt och det rådde både god stämning och massor av inspiration bland de 1 830 utställarna. Allt som allt reste fler än 81 000 yrkesverksamma till Rhen från alla fem kontinenter.

”Vi är glada att EuroShop återigen levde upp till sitt rykte som världens ledande mässa, särskilt mot bakgrund av detaljhandelns nuvarande utmaningar”, säger Erhard Wienkamp, vd för Messe Düsseldorf, som var mycket nöjd med mässans resultat och tillägger: ”Vi är skyldiga våra utställare en stor komplimang. Deras innovativa kraft har återigen visat sig vara en magnet för hela branschen. När det kommer till vilka besökare som kom så imponerade EuroShop ännu en gång med sin höga grad av internationalitet, därtill lyckades man registrera en ytterligare ökning av mässbesökarnas beslutskraft”, säger Wienkamp.

Utställare från 55 länder deltog och hörs prata om goda kontakter och en tydlig investeringsvilja hos besökarna. Andelen besökare från detaljhandeln steg med 9 % och utgjorde därmed mer än 50 % av besökarna.

Utställarna lovordade evenemangets omfattande internationella närvaro: hela 68 % av EuroShop-besökarna kom från utlandet. Särskilt positivt var att antalet besökare från Sydostasien, Afrika och Nordamerika ökade. Yrkesverksamma från totalt 141 länder reste till EuroShop 2023 från så långt bort som Brasilien, Australien och Nya Zeeland.

Foto Messe Düsseldorf.

”EuroShop bevisade ännu en gång att man skapar drivkraft inom detaljhandeln”, säger Michael Gerling, ordförande för EuroShop Advisory Board och vd för EHI Retail Institute. Sammanfattningsvis säger han: ”Mässan visade sig ännu en gång fungera som inspirationskälla, vilket befäster mässans relevans. Efter tre tuffa år står detaljhandlarna inför viktiga investeringar i framtidsfrågor som digitalisering, energihushållning och hållbarhet.”

EuroShop 2023 hade allt som behövs för att tillmötesgå dagens kundkrav. Kunderna fortsätter att älska och fördjupa sig i den erfarenhet och känslomässiga upplevelse som de får i en fysisk butik. Samtidigt vill de inte avstå från den bekvämlighet, smidighet och höga grad av anpassning de får när de handlar online. Därför har digitaliseringen tagit fart något helt enormt inom nästan alla segment av detaljhandeln. EuroShop återspeglade tydligt denna omvandling. Buzzwords som Smart Shopping, Connected Retail, Seamless Shopping eller Customer Centricity fanns att höra lite varsom bland mässmontrarna.

Det genomgående temat för alla områden på årets EuroShop var hållbarhet. Utställarna visade på ett imponerande sätt att hållbara butiksinredningar inte bara bidrar till att skydda klimatet, de erbjuder gott om material för att berätta historier – från innovativa biologiskt nedbrytbara skyltfönstermaterial till mannekänger tillverkade av råmaterial skapade från marint skräp. Dessutom stod frågan om energibesparingar i centrum, särskilt inom segmenten för butiksbelysning.

Nästa EuroShop hålls i Düsseldorf från den 22 till den 26 februari 2026.

-PF

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023