EuroShop 2023: omfattande internationell närvaro

EuroShop 2023 är nu över. Foto Messe Düsseldorf.

EuroShop 2023 är nu över. Mässan hade det personliga mötet som samlingspunkt och det rådde både god stämning och massor av inspiration bland de 1 830 utställarna. Allt som allt reste fler än 81 000 yrkesverksamma till Rhen från alla fem kontinenter.

”Vi är glada att EuroShop återigen levde upp till sitt rykte som världens ledande mässa, särskilt mot bakgrund av detaljhandelns nuvarande utmaningar”, säger Erhard Wienkamp, vd för Messe Düsseldorf, som var mycket nöjd med mässans resultat och tillägger: ”Vi är skyldiga våra utställare en stor komplimang. Deras innovativa kraft har återigen visat sig vara en magnet för hela branschen. När det kommer till vilka besökare som kom så imponerade EuroShop ännu en gång med sin höga grad av internationalitet, därtill lyckades man registrera en ytterligare ökning av mässbesökarnas beslutskraft”, säger Wienkamp.

Utställare från 55 länder deltog och hörs prata om goda kontakter och en tydlig investeringsvilja hos besökarna. Andelen besökare från detaljhandeln steg med 9 % och utgjorde därmed mer än 50 % av besökarna.

Utställarna lovordade evenemangets omfattande internationella närvaro: hela 68 % av EuroShop-besökarna kom från utlandet. Särskilt positivt var att antalet besökare från Sydostasien, Afrika och Nordamerika ökade. Yrkesverksamma från totalt 141 länder reste till EuroShop 2023 från så långt bort som Brasilien, Australien och Nya Zeeland.

Foto Messe Düsseldorf.

”EuroShop bevisade ännu en gång att man skapar drivkraft inom detaljhandeln”, säger Michael Gerling, ordförande för EuroShop Advisory Board och vd för EHI Retail Institute. Sammanfattningsvis säger han: ”Mässan visade sig ännu en gång fungera som inspirationskälla, vilket befäster mässans relevans. Efter tre tuffa år står detaljhandlarna inför viktiga investeringar i framtidsfrågor som digitalisering, energihushållning och hållbarhet.”

EuroShop 2023 hade allt som behövs för att tillmötesgå dagens kundkrav. Kunderna fortsätter att älska och fördjupa sig i den erfarenhet och känslomässiga upplevelse som de får i en fysisk butik. Samtidigt vill de inte avstå från den bekvämlighet, smidighet och höga grad av anpassning de får när de handlar online. Därför har digitaliseringen tagit fart något helt enormt inom nästan alla segment av detaljhandeln. EuroShop återspeglade tydligt denna omvandling. Buzzwords som Smart Shopping, Connected Retail, Seamless Shopping eller Customer Centricity fanns att höra lite varsom bland mässmontrarna.

Det genomgående temat för alla områden på årets EuroShop var hållbarhet. Utställarna visade på ett imponerande sätt att hållbara butiksinredningar inte bara bidrar till att skydda klimatet, de erbjuder gott om material för att berätta historier – från innovativa biologiskt nedbrytbara skyltfönstermaterial till mannekänger tillverkade av råmaterial skapade från marint skräp. Dessutom stod frågan om energibesparingar i centrum, särskilt inom segmenten för butiksbelysning.

Nästa EuroShop hålls i Düsseldorf från den 22 till den 26 februari 2026.

-PF

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023