Fairtrade fortsätter öka

Produkter värda 3,8 miljarder såldes 2017.

Foto: Fairtrade Sverige.

Intresset för hållbarhetsfrågor och Fairtrade-märkta produkter i Sverige fortsätter att växa. Under 2017 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med sex procent, till 3,8 miljarder kronor. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.

Fairtrade är i dag Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning, visar en kännedomsundersökning från Kantar Sifo. Tre av fyra konsumenter anser att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, enligt siffror från Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning.

Godis och te tillhör de produktgrupper som ökat allra mest under 2017 med 54 procent respektive 16 procent. Också Fairtrade-märkta rosor fortsätter att öka på den svenska marknaden. Mer än varannan snittros som säljs i landet är nu Fairtrade-märkt.

-ANB

Relaterat innehåll

16.07.2024Designbase.se

Expert: Få kontroll över ditt IT-system innan semestern och undvik bedrägerier

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023