Formland: Tiden just nu handlar om balans
"Vi må investera i framtiden, både inköpare, utställare och vi som mässarrangörer. Å ena sidan måste vi hålla momentum - å andra sidan lever vi i en tid där vi behöver stabilitet och trygghet. Så det handlar till stor del om balansen mellan att behålla fotfästet samtidigt som vi skapar den inspiration som kan driva design- och inredningsbranschen framåt", säger Formlands projektchef Flemming Andersen.
"Sinnena måste aktiveras, men samtidigt lever vi i en brytningstid som kräver fasthet och stabilitet. Vi måste hitta balansen mellan att inspirera besökarna på Formland Spring 2024, som äger rum den 4-6 februari i Messecenter Herning, och skapa den lugn som branschen behöver just nu." Det säger Flemming Andersen, projektchef på Formland.
Han anser att det är nu som alla aktörer måste investera i framtiden, även om branschen är under press. Men han betonar också att tiden inte är rätt för att uppfinna hjulet på nytt, utan istället för att utveckla den plattform som branschen ska stå på.
Flemming Andersen förväntar sig att antalet utställare kommer att ligga på i stort sett samma nivå som Formland Spring 2023 - cirka 320, och han ser en tendens till att fler utställare hittar nya sätt att presentera sig och tänker om sina koncept.
"Vi uppmanar utställarna att tänka utanför boxen, och det måste även vi göra. Det handlar bland annat om att i högre grad tänka i termer av koncept och i många fall sälja kompletta lösningar och göra det enkelt för våra utställare. För oss handlar det om att sälja upplevelsen av exempelvis mode och utomhus och erbjuda en plats där ramarna är skapade så att utställarna befinner sig i en värld som passar till deras produkter och montrar", förklarar Flemming Andersen.
För att signalera att Formland är mässan för framtiden har Formland utvecklat en ny visuell identitet med fokus på varumärket Formland.
"Vi måste betona att vi fokuserar på Formland. Så i framtiden kommer mässområdena att heta: Formland Garden, Formland Jewellery, Formland Taste, Formland Fashion och Formland Interior. Vi arbetar med en ny typsnitt och en moderniserad logotyp, tillsammans med en utvald färgpalett så att vi kan leka med färger i vår marknadsföring. Design- och inredningsbranschen är visuell, och med den nya visuella identiteten har vi mycket större möjlighet att leka med uttrycket", säger Flemming Andersen.
Circular Formland Days
Circular Formland Days är ett återkommande begrepp. "Det kommer att vara en fast del av mässan, för vi måste alla bidra till den gröna omställningen inom vår bransch. Flemming Andersen berättar att zonen arrangeras i samarbete med olika samarbetspartners, och denna gång är det Bæredygtig Herning som kommer att ansvara för zonen, där man bland annat kommer att arbeta med olika projekt på mässan. "Och vi som plattform kommer att fortsätta stödja den cirkulära utvecklingen", påpekar Flemming Andersen.
Formlands gröna upplevelsevärld
Formland Garden är denna gång ett större, starkare och mer förstärkt område i hall K och J3. Formland har tagit över Danske Havecentres mässa i Odense, och den är för första gången en integrerad del av Formland Spring 24.
"Med den förstärkta Formland Garden ger vi de bästa möjligheterna för branschen. Danske Havecentre slår själva fast att de genom sammanslagningen med Formland vill säkerställa att de är en del av mässans framtid", säger Flemming Andersen, och han anser att man tydligt kan utnyttja den synergi och den tidsanda som speglar sig i samarbetet. "Gränserna mellan utomhus- och inomhuslivet flyter ihop, och det avspeglar sig nu i mässan".
Formland har för övrigt ingått en liknande överenskommelse med den danska smyckesbranschen, och från Formland i augusti etableras således en Formland Jewellery. "Men redan nu har vi ett antal smyckesutställare representerade. Även från styrelsen bakom smyckesbranschen säger man att man gärna vill vara en del av en framtidssäker mässa".
Formland zoomar in på gastronomin
Ett av Formlands konceptområden är Taste, som är ett sant överflöd av delikatesser i en hall där passionerade yrkespersoner delar med sig av sin kunskap om säsongens trender och tendenser.
"Taste står redo med nya och unika smakupplevelser. Det kan bäst beskrivas som en mysig marknadsplats med fokus på särskilda delikatesser av hög kvalitet, presenterade av kunniga yrkespersoner med passion för sitt yrke", säger Flemming Andersen, som också säger:
"Vi lever i en värld där annars så olika branscher alltmer lutar sig mot varandra och ibland till och med smälter samman, och den rörelsen vill vi spegla på Formland. Därför sysslar mässan numera också med mode och utomhus - och inte minst gastronomi".