Gense outsourcar produktionen och satsar på ett mer fokuserat sortiment

Sedan slutet av 1800-talet har det tillverkats silverbestick enligt gammal hantverkstradition, i Genses fabrik i Eskilstuna. Men inte så länge till. För att kunna utveckla varumärket och marknaden till sin fulla potential togs nyligen beslutet att outsourca produktionen. Monica Törnqvist, marknads- och produktchef, berättar mer.

Att tillverka silverbestick är en unik svensk hantverkstradition, som Gense har varit väldigt stolta över att kunna behålla internt så pass länge..

09.10.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

2016 firade den välrenommerade besticktillverkaren Gense sitt 160-årsjubileum. Det Eskilstunabaserade företaget grundades redan 1856 av plåtslagarmästaren Gustav Eriksson, och hade till en början kakelugnsdörrar som sin specialitet. 1885 togs verksamheten över av Gustavs son, Axel Eriksson, och man fattade då det avgörande beslutet att utöka sortimentet med bestick och serviser i nysilver. Företaget registrerades hos Kungliga patent- och registreringsverket 1897, med löpnummer 4.  Detta gör AB Gense till Sveriges äldsta ännu registrerade aktiebolag. Sedan 1982 är Gense även Kunglig hovleverantör, en ärofylld hedersutnämning som beviljas av H.M. Konungen och innebär att företagets produkter är uppskattade av någon medlem av kungafamiljen.

Monica Törnqvist, marknads- och produktchef på Gense..

Förutom bestick i silver och rostfritt stål har Genses produktutbud under årens lopp även inkluderat kategorier som kaffe- och teserviser, brödkorgar, brickor, ljusstakar, kryddkvarnar, gjutjärnsprodukter och köksknivar. Men det är fortfarande besticken som är varumärkets hjärta och bland annat har man för det rostfria sortimentet gjort ett stort antal lyckade samarbeten med erkända formgivare, till exempel flerfaldigt prisbelönta Monica Förster, den färgstarka italienska designern Paola Navone samt legendaren Folke Arström.

Medan produktionen av rostfria bestick outsourcades redan på 1970-talet tillverkas silverbesticken fortfarande på plats i Genses fabrik i Eskilstuna. Men inte alltför länge till. En konsekvens av 2016 års finansiella resultat ledde till det strategiska beslutet att avveckla in-house-tillverkningen och istället lägga ut även produktionen av silverbestick på en extern leverantör.

Tillverkning av silverbestick är en unik svensk hantverkstradition och något Gense har varit väldigt stolta över att kunna behålla internt så pass länge. Men det är samtidigt ingen lätt ekvation att få ihop. För att det ska löna sig rent ekonomiskt att ha produktionen igång krävs det att man tillverkar ett visst antal föremål per dag. I fabriken är det en tight organisation, där varje medarbetare representerar en specifik kompetens, och där man alltså inte kan dra ned på bemanningen under en viss gräns.

I nuläget håller Gense fortfarande på att förhandla med tänkbara leverantörer och skiftet kommer antagligen att ske under vintern 2017/2018. Detta innebär en minskning i personal, där bolaget framöver kommer att inrikta sig och fokusera på marknadsföring, försäljning, produktutveckling och lager. Man kommer dessutom att se sig om efter nya lokaler, samt hitta en lämplig köpare till den nuvarande fastigheten.

Även om det svider i hjärtat att lägga ut den anrika och älskade silverproduktionen så innebär denna förändring flera möjligheter. I samband med omställningen ska också antalet bestickmodeller och delar minskas ned avsevärt. Monica förklarar att det mer streamlineade sortimentet kommer att förenkla för inköparna att göra sitt urval; och det blir även enklare att introducera silverbestick i större skala till nya butiker, till exempel inom glas- och porslinssegmentet.

En annan fördel med outsourcingen är att pressen på att producera specifika mängder försvinner, vilket öppnar upp för att koncentrera sig på andra, mer varumärkesbyggande och marknadsdrivande aktiviteter. ” Vi kommer att arbeta mycket med saker som exponering och förpackning samt även vilka värden som förknippas med silverbestick”, säger Monica och berättar vidare att det finns flera missförstånd och fördomar kring silverbestick, gällande skötsel och användning. I själva verket är silverbestick relativt enkla att ta hand om och blir bara vackrare ju mer de tas i bruk. Den kunskapen vill man nu i större skala förmedla till sina kunder, via olika typer av utbildning, så att de har möjlighet att sälja in produkterna på ett trovärdigt sätt till sina slutkunder.

Gammal Fransk är en av de silvermodeller som kommer att finnas kvar i sortimentet efter att produktionen har sourcats ut..

Försäljningen av silverbestick som helhet har minskat starkt sedan millennieskiftet, dels beroende på brist på kunskap och den oförtjänt omoderna image som besticken har fått. Dels är branschen styrd av silverpriset, som inte kan påverkas av enskilda aktörer; och faktum är att priset för ett bestick har mer än dubblats under de senaste 15 åren. Monica poängterar att, speciellt när det gäller förstagångsköpare av silverbestick, så är det viktigt att butikspersonalen kan förklara det högre priset och vad det är man får för pengarna.

Traditionellt säljs silverbestick i guldsmedsaffärer, enligt ett branschbeslut som togs i slutet av 1800-talet. Idag ser man dock att urvalet av försäljningskanaler breddas alltmer. Den nya generationen kunder väljer ofta att handla sina bestick i glas- och porslinshandeln, där man även har tillgång till andra dukningsföremål och accessoarer, vilket gör att fler och fler glas- och porslinsbutiker nu får förfrågningar angående silverbestick. Detta innebär stora möjligheter för butikerna, då silverbestick är en lönsam produkt att sälja och där man verkligen har chansen att bygga upp långsiktiga relationer med sina kunder, som kanske börjar samla på en speciell serie och då gärna återvänder till samma butik för att bygga på sin samling.

Genses nya, smalare utbud av silverbestick kommer att bestå av sex olika modeller: Rosenholm, Svensk, Olga, Chippendale, Gammal Fransk och Prins Carl Philips kollektion, CPB2091, med vardera nio delar. Dessutom har man valt att ha kvar kaffeskedarna från det så kallade Kungasilvret samt hela serien Leonore, vilken lanserades så sent som ifjol, och slutligen tre olika dopskedar. Urvalet har gjorts baserat på företagets storsäljande produkter, vilka enkelt uttryckt har gemensamt att det har ett klassiskt uttryck och, med några undantag, har funnits i produktion under en lång tid.

”Det är sorligt att se ett så fint kulturarv gå i graven. Men på samma gång för denna omstrukturering mycket positivt med sig”, säger Monica och förklarar att hon ser stora möjligheter för bolaget att i framtiden arbeta mer fokuserat och effektivt med silverbesticken, samt att kunna satsa ännu mer på sina designsamarbeten inom det rostfria sortimentet. 

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

19.11.2024aida a/s

Sponsrad

Confetti-partner inspirerar hela vägen till Sydkorea

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

09.10.2024Designbase.se

En resa mot en högre grad av hållbarhet

06.08.2024Designbase.se

Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

23.07.2024Designbase.se

Tivoli och Kay Bojesen i ett nytt samarbete

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023