Intäktsökning i JYSK

Intäkterna för JYSK ökade med 7,6 procent och nådde 41,4 miljarder DKK. DKK för räkenskapsåret 2023/24. Samtidigt ökade antalet nya kunder med 11,9 miljoner, drivet av bra erbjudanden på kvalitetsprodukter.

Foto: JYSK

Även om den globala osäkerheten och oron fortsatte under räkenskapsåret 2023/24 (FY24), investerade JYSK i att sänka priserna på över hälften av sina produkter och inkludera ännu fler produkter i sitt "Fixed Low Price"-sortiment. Detta resulterade i en ökning med 11 procent av antalet sålda varor.

JYSK satte också nytt kundrekord med 11,9 miljoner nya kunder som handlar i en av de drygt 3 400 JYSK-butikerna i 48 länder jämfört med föregående år.

"Jag vill tacka våra medarbetare för deras stora arbete och engagemang och inte minst för att de alltid sätter kunden först. Vårt verksamhetsår fick en utmanande start med färre försäljningar, men tack vare vårt fokus på konkurrenskraftiga priser har vi lyckats med satte ytterligare ett intäktsrekord för JYSK Vi ökade också antalet kunder i våra butiker i alla våra länder och på nätet, samtidigt som vi fortsätter att ta marknadsandelar, säger Rami Jensen, VD och koncernchef för JYSK.

Nya butiker

Under FY24 fortsatte JYSK sin expansion och offentliggjorde planer på att öppna sina första butiker i Marocko under våren 2025. JYSK öppnade även 137 nya butiker och dessutom investerade JYSK i 489 butiksverksamheter, vilket innefattade flytt och utbyggnad av befintliga butiker och uppdateringar till det senaste butikskonceptet 3.0.

Under FY24 fördubblade JYSKs största marknad, Tyskland, antalet nya kunder och levererade en ökad omsättning. Detta skedde trots att 21 butiker stängdes som ett led i slutförandet av One JYSK-projektet, som slår samman JYSK Nordic och Dänisches Bettenlager till JYSK. Butikerna som stängdes var antingen för små för det populära butikskonceptet 3.0 eller så fanns det en annan JYSK 3.0-butik i närheten.

"Vi säger det ofta, och det gäller fortfarande: Expansion är en integrerad del av vårt DNA, även om vi har stängt ett antal butiker som en del av färdigställandet av One JYSK. Vi vill se till att vi fortsätter att vara lönsamma samtidigt som vi har stängt ett antal butiker. vi växer både utanför Europa och i våra befintliga europeiska länder för att nå vårt övergripande mål om 5 000 butiker med bra skandinaviska erbjudanden för hemmet. Jag är mycket nöjd med att antalet JYSK-butiker och kunder totalt sett fortsätter att öka varje år", säger Rami Jensen.

Investeringarna i tillväxt fortsätter

För att möta det ökande antalet kunder och JYSK-butiker investerar JYSK i två nya toppmoderna distributionscenter.

Bygget av den första i Lelystad i Nederländerna startade under sommaren och kommer att certifieras enligt den internationella hållbarhetsstandarden LEED. Distributionscentralen blir 147 000 kvadratmeter stor med två höglager med plats för 166 000 pallar. Den ligger i Lelystad för att minska köravståndet till butikerna i Nederländerna, Belgien, Storbritannien och Irland, och containrar kan fraktas via pråm mycket nära.

Det andra toppmoderna distributionscentret kommer att byggas i Almenara i södra Spanien och kommer att ersätta det nuvarande distributionscentret nära Valencia. Det nya distributionscentret kommer att vara mycket likt det i Nederländerna och kommer att leverera varor till de mer än 150 butikerna i Spanien, Portugal och Marocko.

"Med våra två nya distributionscenter stärker vi ytterligare vår globala logistikuppställning så att vi kan fortsätta att leverera bra erbjudanden på heminredning till vårt växande antal kunder och när vi expanderar till nya länder", säger Rami Jensen.

Torsdagen den 28 november publicerar JYSK sin årsredovisning med resultatutvecklingen för verksamhetsåret 2023/24.

Relaterat innehåll

15.10.2024Designbase.se

Salone del Mobile i dialog med den kinesiska marknaden

14.10.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Intäktsökning i JYSK

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023