Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

Kay Bojesen och Hamonoya har ingått ett samarbete. Det gör att varumärket kan utvecklas i större utsträckning och stärka sin position på marknaden. För medan Sus Bojesen Rosenqvist från Kay Bojesen nu kan koncentrera sig på de kreativa, B2B-kunderna och besöksmarknaden inom bordskläder, tar Eva Veileborg Hald från Hamonoya hand om försäljningen till detaljhandeln.

Foto: Kay Bojesen

Hamonoya har tagit över förhandlingen av Kay Bojesens ikoniska bordsdesign för detaljhandeln och både Eva Veileborg Hald, vd för Hamonoya, och Sus Bojesen Rosenqvist, ägare till Kay Bojesen, är glada över samarbetet.

"Jag ser väldigt mycket fram emot att frigöra mer tid för att jobba kreativt, för det är där min styrka ligger", säger Sus Bojesen och Eva Veileborg Hald ser fram emot att ta hand om försäljningen.

”Kay Bojesens ikoniska designkollektion för bordet passar perfekt in i vår portfölj, samtidigt är utvecklingen att butikerna och kedjorna idag vill ha färre och större leverantörer och det kan vi hedra med Hamonoyas stora produktkatalog. Varumärket Kay Bojesen har ett gott rykte på marknaden och en stark designposition hos konsumenterna, så nu behöver vi sprida varumärket ännu bredare. Vi måste gå ut och besöka butikerna, knuffa till dem och stå för saluföringen av varorna, så att konsumenterna får en bättre titt på dem”, står det.

Hamonoya har overtaget forhandlingen af Kay Bojesens ikoniske tablewear-design til detailhandlen, og både Eva Veileborg Hald, der er adm. direktør i Hamonoya og Sus Bojesen Rosenqvist, der er indehaver af Kay Bojesen, er glade for samarbejdet. Foto: Pia Finne

Och både Eva och Sus kallar samarbetet för den perfekta matchningen som kan stärka Kay Bojesen i framtiden. "Nu gör vi var och en det vi är bäst på, och det är en bra utgångspunkt", står det.

Mycket historia

Berättelsen bakom Kay Bojesens produkter är ganska unik. Det gäller både ramen, där de vita KAY-porslinstallrikarna tar sin form från ett silverfat som Kay Bojesen designade i sin silversmedsbutik i Köpenhamn på 1930-talet, och Grand Prix-besticken som Kay Bojesen fick internationellt erkännande för på World. Utställning i Milano 1951. Här vann han första priset, kallat Grand Prix-priset, som hans bestickserie därför döptes efter. Grand Pris-silveret har sedan dess introducerats i både matt stål 1953 och polerat stål 2011. Idag finns det 32 ​​olika bestickbitar tillgängliga i varje finish, som fortsätter att bygga på grundformerna och funktionerna i det ursprungliga besticksortimentet.

"Besticken är lika aktuella idag som när de lanserades och de säljs både till restauranger och till privatkunder", säger Sus Bojesen, som är barnbarn till Kay Bojesen, och hon drömmer om att nu få tid att fördjupa sig ytterligare. in i sin farfars arkiv och hitta fler Kay Bojesen-designer som antingen kan sättas i produktion igen, eller som man kan designa vidare från.

Eva och Sus har också ett gemensamt uppdrag att få sova på nya platser med Kay Bojesen och att kontinuerligt utöka samlingen.

Ett eget universum

Kay Bojesen har ett eget stilrent, danskt designuniversum, men det kan också göra något annat än de varumärken som annars finns i Hamonoyas portfölj, och det tror Eva Veilborg Hald är viktigt.

Hon säger också att trenden idag går mot att unga också vill betala för kvalitet.

Grand Prix. Foto: Kay Bojesen

"De tänker på ett annat sätt än vi andra. De blandar Versace och H&M, och samma sak händer i deras hem, där dyra designelement som håller i många år står sida vid sida med återvinning. Och faktiskt samlar de unga också idag, till skillnad från för några år sedan. De vill ha de läckra besticken och porslin”.

Kay Bojesen tar naturligtvis också hänsyn till hållbarhet. Återvunnet stål används i den mån det överhuvudtaget är möjligt och förpackningen görs om. "Och hållbarhet ligger också i själen och lång hållbarhet av bra design", säger Sus Bojesen Rosenqvist.

Nu lovar de två enhälligt att Kay Bojesen måste gå för fullt. "Vi är i färd med att titta in i 2025 och 26. Vi har blivit mycket väl mottagna inom detaljhandeln, vi har redan pratat med de stora återförsäljarna, vi lyssnar på input från marknaden, och utvecklar varumärket i en takt det ger mening, för det är oerhört viktigt för oss att hålla fast vid Kay Bojesens DNA.

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Relaterat innehåll

17.12.2024aida a/s

Sponsrad

LIFE IN COLOUR Confetti utökar serien

17.12.2024aida a/s

Sponsrad

En krämig och vacker nyhet i LIFE IN COLOUR

11.12.2024Designbase.se

Carlsberg går in i dukningen

22.11.2024aida a/s

Sponsrad

Så gör du en servett till rosett

21.11.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Gense ger klassisk design nytt liv för moderna behov

19.11.2024aida a/s

Sponsrad

Confetti-partner inspirerar hela vägen till Sydkorea

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023