Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

Kay Bojesen och Hamonoya har ingått ett samarbete. Det gör att varumärket kan utvecklas i större utsträckning och stärka sin position på marknaden. För medan Sus Bojesen Rosenqvist från Kay Bojesen nu kan koncentrera sig på de kreativa, B2B-kunderna och besöksmarknaden inom bordskläder, tar Eva Veileborg Hald från Hamonoya hand om försäljningen till detaljhandeln.

Foto: Kay Bojesen

Hamonoya har tagit över förhandlingen av Kay Bojesens ikoniska bordsdesign för detaljhandeln och både Eva Veileborg Hald, vd för Hamonoya, och Sus Bojesen Rosenqvist, ägare till Kay Bojesen, är glada över samarbetet.

"Jag ser väldigt mycket fram emot att frigöra mer tid för att jobba kreativt, för det är där min styrka ligger", säger Sus Bojesen och Eva Veileborg Hald ser fram emot att ta hand om försäljningen.

”Kay Bojesens ikoniska designkollektion för bordet passar perfekt in i vår portfölj, samtidigt är utvecklingen att butikerna och kedjorna idag vill ha färre och större leverantörer och det kan vi hedra med Hamonoyas stora produktkatalog. Varumärket Kay Bojesen har ett gott rykte på marknaden och en stark designposition hos konsumenterna, så nu behöver vi sprida varumärket ännu bredare. Vi måste gå ut och besöka butikerna, knuffa till dem och stå för saluföringen av varorna, så att konsumenterna får en bättre titt på dem”, står det.

Hamonoya har overtaget forhandlingen af Kay Bojesens ikoniske tablewear-design til detailhandlen, og både Eva Veileborg Hald, der er adm. direktør i Hamonoya og Sus Bojesen Rosenqvist, der er indehaver af Kay Bojesen, er glade for samarbejdet. Foto: Pia Finne

Och både Eva och Sus kallar samarbetet för den perfekta matchningen som kan stärka Kay Bojesen i framtiden. "Nu gör vi var och en det vi är bäst på, och det är en bra utgångspunkt", står det.

Mycket historia

Berättelsen bakom Kay Bojesens produkter är ganska unik. Det gäller både ramen, där de vita KAY-porslinstallrikarna tar sin form från ett silverfat som Kay Bojesen designade i sin silversmedsbutik i Köpenhamn på 1930-talet, och Grand Prix-besticken som Kay Bojesen fick internationellt erkännande för på World. Utställning i Milano 1951. Här vann han första priset, kallat Grand Prix-priset, som hans bestickserie därför döptes efter. Grand Pris-silveret har sedan dess introducerats i både matt stål 1953 och polerat stål 2011. Idag finns det 32 ​​olika bestickbitar tillgängliga i varje finish, som fortsätter att bygga på grundformerna och funktionerna i det ursprungliga besticksortimentet.

"Besticken är lika aktuella idag som när de lanserades och de säljs både till restauranger och till privatkunder", säger Sus Bojesen, som är barnbarn till Kay Bojesen, och hon drömmer om att nu få tid att fördjupa sig ytterligare. in i sin farfars arkiv och hitta fler Kay Bojesen-designer som antingen kan sättas i produktion igen, eller som man kan designa vidare från.

Eva och Sus har också ett gemensamt uppdrag att få sova på nya platser med Kay Bojesen och att kontinuerligt utöka samlingen.

Ett eget universum

Kay Bojesen har ett eget stilrent, danskt designuniversum, men det kan också göra något annat än de varumärken som annars finns i Hamonoyas portfölj, och det tror Eva Veilborg Hald är viktigt.

Hon säger också att trenden idag går mot att unga också vill betala för kvalitet.

Grand Prix. Foto: Kay Bojesen

"De tänker på ett annat sätt än vi andra. De blandar Versace och H&M, och samma sak händer i deras hem, där dyra designelement som håller i många år står sida vid sida med återvinning. Och faktiskt samlar de unga också idag, till skillnad från för några år sedan. De vill ha de läckra besticken och porslin”.

Kay Bojesen tar naturligtvis också hänsyn till hållbarhet. Återvunnet stål används i den mån det överhuvudtaget är möjligt och förpackningen görs om. "Och hållbarhet ligger också i själen och lång hållbarhet av bra design", säger Sus Bojesen Rosenqvist.

Nu lovar de två enhälligt att Kay Bojesen måste gå för fullt. "Vi är i färd med att titta in i 2025 och 26. Vi har blivit mycket väl mottagna inom detaljhandeln, vi har redan pratat med de stora återförsäljarna, vi lyssnar på input från marknaden, och utvecklar varumärket i en takt det ger mening, för det är oerhört viktigt för oss att hålla fast vid Kay Bojesens DNA.

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Foto: Kay Bojesen

Relaterat innehåll

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

26.09.2024Designbase.se

Årets färg på Nordsjö förkunnar optimism

05.07.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

”Bästa pizzaugnen” – nu i en mindre modell

26.06.2024F&H Group A/S

Sponsrad

DUKA JULBORDET MED SÖDAHL

06.06.2024J.A Sundqvist AB

Sponsrad

TID FÖR GRILLAT

28.05.2024Familianna Denmark ApS

Sponsrad

Familianna: En blandning av dansk design och spansk inspiration

29.04.2024Designbase.se

Det vackert dukade bordet

29.04.2024Designbase.se

Ambiente Trends 24+: En iscensättning av tystnadens lyx, nya kompositioner och digitala innovationer

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023