Konsumenternas ekonomiska förväntningar har sjunkit: Har ändrat köpbeteende

Konsumenternas förväntningar på Danmarks ekonomi har sjunkit. I takt med det har många ändrat sitt köpbeteende, och inte minst har jakten på erbjudanden kommit i fokus för många konsumenter. Detta meddelar en dansk detaljhandelskedja.

Har ändrat köpbeteende - Under det senaste året har Basic & More ökat från fyra till 10 butiker.. Foto: Basic & More.

Det är dyrt att vara dansk för tillfället.

Konsumenterna upplever fortfarande höga priser, och deras förväntningar på Danmarks framtida ekonomiska situation har varit sjunkande de senaste fem månaderna, enligt nya siffror från Danmarks Statistik.

Enligt framtidsspanaren Kirsten Østergaard Poulsen påverkar det danskarnas konsumtionsvanor att många går en dyr vinter till mötes.

"Utöver ekonomisk press från energipriser och inflation måste många i januari omförhandla sina lån, vilket ser ut att bli dyrare. Detta får för närvarande fler att ändra sitt köpbeteende, och medan vissa avstår från materiella varor är andra ute på jakt efter erbjudanden," säger hon.

Blåst bort

En massiv efterfrågan på sänkta priser känner man igen hos den landsomfattande detaljhandelskedjan Basic & More.

Kedjan säljer husgeråd och heminredning, bland annat från överskottslager, felproducerade eller utgångna varor.

"Varje dag går bra varor till spillo, och för att motverka detta köper vi upp restpartier och överskottsv varor och säljer dem billigt till våra kunder. Vi hade förväntat oss att danskarna skulle stödja vår idé, men vi är blåsta bort av efterfrågan på produkter med sänkta priser. Av samma anledning har vi under det senaste året växt från fyra till 10 butiker med fler planerade öppningar på gång," säger Søren Bryske Larsen, VD för Basic & More.

Kvalitet i fokus

Som en del av att spara pengar upplever Basic & More att många danskar för närvarande värderar kvalitet där plånboken tillåter det.

"Kunderna ser ett värde i det hållbara och långsiktiga, och de efterfrågar särskilt originalvarumärken och bra design med en kvalitet och hållbarhet som de känner till och har förtroende för," säger Søren Bryske Larsen.

Även om många danskar väljer bort stora konsumtionsvaror och fokuserar på att spara pengar för tillfället betonar Kirsten Østergaard Poulsen fortsatt mångfalden i konsumentbeteendet.

"Den senaste tiden och det senaste året har förändrat många konsumenters beteende, men det är viktigt att påpeka att vi inte alla är likadana, och vi agerar olika i osäkra tider. Vårt köpbeteende är i hög grad kopplat till vår personlighet och våra värderingar, så medan vissa till exempel är öppna, nyfikna och riskvilliga, är andra oroliga, försiktiga och återhållsamma i köpsituationer," säger hon.

www.basicandmore.dk

-HCL

Relaterat innehåll

30.10.2024Designbase.se

Møbelmesse får nytt liv i Fredericia

29.10.2024Designbase.se

Ambiente Trends 25+: En positiv livsupplevelse

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

09.10.2024Designbase.se

Här är 10 vilda siffror om Temu

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023