Konsumenternas ekonomiska förväntningar har sjunkit: Har ändrat köpbeteende

Konsumenternas förväntningar på Danmarks ekonomi har sjunkit. I takt med det har många ändrat sitt köpbeteende, och inte minst har jakten på erbjudanden kommit i fokus för många konsumenter. Detta meddelar en dansk detaljhandelskedja.

Har ändrat köpbeteende - Under det senaste året har Basic & More ökat från fyra till 10 butiker.. Foto: Basic & More.

Det är dyrt att vara dansk för tillfället.

Konsumenterna upplever fortfarande höga priser, och deras förväntningar på Danmarks framtida ekonomiska situation har varit sjunkande de senaste fem månaderna, enligt nya siffror från Danmarks Statistik.

Enligt framtidsspanaren Kirsten Østergaard Poulsen påverkar det danskarnas konsumtionsvanor att många går en dyr vinter till mötes.

"Utöver ekonomisk press från energipriser och inflation måste många i januari omförhandla sina lån, vilket ser ut att bli dyrare. Detta får för närvarande fler att ändra sitt köpbeteende, och medan vissa avstår från materiella varor är andra ute på jakt efter erbjudanden," säger hon.

Blåst bort

En massiv efterfrågan på sänkta priser känner man igen hos den landsomfattande detaljhandelskedjan Basic & More.

Kedjan säljer husgeråd och heminredning, bland annat från överskottslager, felproducerade eller utgångna varor.

"Varje dag går bra varor till spillo, och för att motverka detta köper vi upp restpartier och överskottsv varor och säljer dem billigt till våra kunder. Vi hade förväntat oss att danskarna skulle stödja vår idé, men vi är blåsta bort av efterfrågan på produkter med sänkta priser. Av samma anledning har vi under det senaste året växt från fyra till 10 butiker med fler planerade öppningar på gång," säger Søren Bryske Larsen, VD för Basic & More.

Kvalitet i fokus

Som en del av att spara pengar upplever Basic & More att många danskar för närvarande värderar kvalitet där plånboken tillåter det.

"Kunderna ser ett värde i det hållbara och långsiktiga, och de efterfrågar särskilt originalvarumärken och bra design med en kvalitet och hållbarhet som de känner till och har förtroende för," säger Søren Bryske Larsen.

Även om många danskar väljer bort stora konsumtionsvaror och fokuserar på att spara pengar för tillfället betonar Kirsten Østergaard Poulsen fortsatt mångfalden i konsumentbeteendet.

"Den senaste tiden och det senaste året har förändrat många konsumenters beteende, men det är viktigt att påpeka att vi inte alla är likadana, och vi agerar olika i osäkra tider. Vårt köpbeteende är i hög grad kopplat till vår personlighet och våra värderingar, så medan vissa till exempel är öppna, nyfikna och riskvilliga, är andra oroliga, försiktiga och återhållsamma i köpsituationer," säger hon.

www.basicandmore.dk

-HCL

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023