Link Together på Formex

Link Together är temat när Formex denna gång öppnar dörrarna för nationella och internationella inköpare, agenter, grossister, importörer, designers, tillverkare och medier under ett och samma tak, från den 22 till 25 augusti.

Lena Nyholm skapar Formex huvudutställning Making Magic och hoppas på det forskarna kallar för vidundereffekten, där vi blir mer öppna, sociala och empatiska när vi känner den underbara wow-känslan.. Foto: Camilla Lindqvist

Formex är tillbaka och höstens tema är Link Together. Ett begrepp som beskriver vår tid och framhäver samarbete, nätverk, gemenskap, utbyte och insikten om att vi alla är en del av en mindre eller större helhet. 

Inredningsarkitekt, färgexpert och neurodesignexpert Lena Nyholm står bakom temat för Formex. 

Lena Nyholm har många års erfarenhet av att dekorera några av Sveriges största TV-produktioner, och hon arbetar med projekt både inom privata och offentliga miljöer. Den här gången handlar det om utställningen Meeting Magic vid entrén till Stockholmsmässan och Formex. 

Vi bär alla på en historia, historier som är kopplade till andras berättelser, drömmar och världsliga sammanhang. Formex har en lång historia bakom sig. Unika samarbeten har skapats, såsom med Sandra Rhodes, Ikea och Happy Socks, samt med Lisa Bengtsson, som debuterade hos Formex Design Talents och nu har lanserat ett samarbete med IKEA. 

"När höstens tema skulle fastställas ville vi på Formex hitta ett koncept som beskriver vår tid och som framhäver samarbete, nätverk, gemenskap, utbyte och insikten om att vi alla är en del av en mindre eller större helhet. Vi kom fram till 'Link Together'. Temat kommer att vara närvarande och synligt överallt, som pärlor på en kedja där allt hänger ihop", säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex. 

Med en imponerande CV där hon har arbetat både internationellt och nationellt med inredning, scenografi och skapandet av möbler, mattor och tapeter, har inredningsarkitekt, färgexpert och neurodesignexpert Lena Nyholm fått i uppdrag att skapa huvudutställningen Meeting Magic på Formex. 

Många känner igen henne som inredningsexpert på TV4 Nyhetsmorgon, och till hösten deltar hon som inredningsexpert i det nya TV-programmet Husköp i blindo på Viaplay och TV3. Mellan 2011 och 2018 skapade hon 136 unika bordsdekorationer för TV-showen Så mycket bättre, och hon har dekorerat flera säsonger av Benjamins kök på TV4. Som designchef på designbyrån Merry Monday utvecklar hon nu, med utgångspunkt i neurodesign, de 1500 kvm som kommer att bli AMF Fastigheters nya stadskontor och framtida koncept i Mood i Stockholm. 

"Jag ser inredning som konstverk. Jag vill beröra, skapa känslor och inspirera människor att vara mer lekfulla och våga byta ut saker när de skapar och inreder. Jag vill skapa en gemensam upplevelse och inte bara en utställning man går förbi. Här vill du stanna upp, förundras och sätta dig ner. Här möts nya och gamla vänner mitt i magin och förbinds med skönheten som attraktion", berättar Lena Nyholm, inredningsarkitekt och designchef på designbyrån Merry Monday. 

Formex huvudutställning, Meeting Magic, kommer att bestå av tre särskilt inredda miljöer och tre sätt att skapa rum för alla sinnen, baserat på Formex trender för hösten 2023 och utställarnas egna produkter. 

"Jag har besökt Formex sedan 2009, så för mig känns det hedersamt att skapa huvudutställningen. När vi möts på vackra platser uppstår magi. Forskare kallar det för vidundereffekten och ser att vi blir mer öppna, sociala och empatiska när vi känner den underbara wow-känslan. Den känslan vill jag att besökaren ska uppleva", säger Lena Nyholm. 

"Vi känner att det finns en längtan efter att visas på mässor igen. Att samla styrka, utbyta kunskap, nätverka, bygga affärer och stärka varumärket är avgörande i dessa utmanande tider", säger Sonja Björk Ebert, som är ny projektledare för Formex.. Foto: Monika Ljungcrantz Stoltz

Sonja Björk leder mässan 

När Formex öppnar dörrarna är det med Sonja Björk Ebert i spetsen. Hon är ny projektledare för Formex men välkänd inom inredningsbranschen, eftersom hon under nästan tio år ofta har varit konsult för Formex och arbetat med innehållsproduktion, film, scenprogram och moderatoruppdrag. Som tidigare chefredaktör för Plaza Interiör och inredningsjournalist med fokus på ljusdesign och content manager för flera ledande varumärken inom inredning och design har Sonjas erfarenhet från de olika rollerna blivit en styrka i att leda Formex in i framtiden. 

"Under pandemin var branschen tvungen att hitta olika digitala lösningar för att nå ut - men nu finns det en tydlig längtan efter att visas på mässor igen, längtan efter den personliga mötesplatsen och möjligheten att känna, klämma och uppleva. Att samla styrka, utbyta kunskap, nätverka, bygga affärer och stärka varumärket är avgörande i denna utmanande tid, och Formex fokus är att vara en plattform för detta", säger Sonja Björk Ebert. 

Enligt Sonja utvecklas mässformatet i takt med att samhället förändras. Nu ligger fokus på kreativitet och nytänkande, i nära dialog med utställare och besökare. 

"I nya tider behövs nya idéer. Vi har en unik handels- och mötesplats där utställare kan nå tusentals besökare - och besökare kan nå hundratals utställare samtidigt. Om du är ny i branschen kan det vara avgörande för ditt varumärke. Om du är etablerad får du effektivt träffa både nya och befintliga kunder". 

På Formex i augusti lanseras flera spännande, nya koncept - bland annat en ny, kuraterad butiksyta. "Vi har workshops med fokus på hållbarhet och hantverk, och sedan startar Formex hållbarhetspris. Dessutom har vi ett fullspäckat scenprogram med allt från kända arkitekter och färgexperter till TV-, bok- och radiofavoriter. 

I höst samarbetar Formex också med Colorama, som investerar stort och kommer att lansera en ny kollektion på Formex, med roliga samarbeten, en stor utställning och inspirerande events. 

"Formex har funnits i över 60 år, och många utställare har varit med i flera årtionden medan andra möter besökare för första gången. Det finns så mycket engagemang inom branschen, och det är extremt spännande att arbeta framåt. Formex är en fantastisk marknadsplats som kommer att laga mat i många år framöver - med spännande råvaror och nya recept", avslutar Sonja Björk. 

Föreläsningsprogram på Formex:

Elsa Billgren har tidigare gett ut böckerna "Indret med Vintage", "Elsas husdrøm: en sommer, en sorg og tusind loppemarkeder" och "Nøglen til hjemmet: indretning, venner og den mad, vi deler". Nu kommer hon till Formex för att berätta om sin nya bok "Ett hem: Carl och Karin Larssons värld". 

Gert Wingårdh. I ett samtal med Hanna Nova Beatrice, projektledare på Stockholm Furniture Fair, talar arkitekt Gert Wingårdh om drömmar, samarbete och gemenskap. 

Hildur blad. Färgstrategen Hildur kommer att hålla en föreläsning på Formex om hur man blir färgsmart och kan påverka med färger. 

Niclas Steeve och Svante Öquist. Tillsammans driver de Villa Sundahl Trädgård - trädgårdsarbete och trädgårdsinredning. Under deras föreläsning får vi möjlighet att uppleva hur de arbetar och utvecklar sin egen trädgård med fokus på att trädgård är inredning - men utomhus. 

Maria Soxbo. Frilansjournalist och hållbarhetslektor Maria kommer att hålla en föreläsning om hur du kommunicerar allt som ditt företag gör rätt, utan att bli utskälld för det du gör fel. 

Evelina Galli. Hur inreder vi egentligen våra hem i en inflationär miljö? Evelina Galli, teknologi- och konsumtionsexpert på PriceRunner, berättar om den senaste insikten i hur vi handlar när det gäller allt som har med inredning att göra i en tid då världen omkring oss påverkar oss. 

Louise Byg Kongsholm. Louise är trendforskare på trendbyrån pej gruppen. Hon kommer att hålla en föreläsning om tidsanda, trender och konsumtion i en transformationsperiod där konsumenterna lider av posttraumatisk konsumtionsstress och försöker återfå balansen. 

Louise Klarsten. Louise Klarsten, ColourHouse, presenterar fyra färg- och stilkoncept för vår-sommar 2024 baserade på Next Interior Trend, varpå Sonja Björk Ebert och Louise Klarsten diskuterar vad det betyder för sortimentet för våren 2024 och hur de bör tänka och prioritera sina inköp. 

Jimmi Eriksson. Han vann Årets kock 2016, var ansvarig för Nobelmiddagen 2022 och har erfarenhet från några av Stockholms mest kända restauranger. Tidigare i år var han vår svenska representant i världens mest prestigefyllda kocktävling, Bocuse d'Or. Lyssna på Jimmi tillsammans med Sonja Björk Ebert i ett samtal om matlagning, tävlingar och hans nya självdesignade bakformar som, precis som hans racerkarriär, har blivit en framgång. 

Frida Ramstedt. Hur kan du använda de grundläggande principerna från Frida Ramstedts "Handbook in interior design" och "Handbook in furnishing" för att skapa en försäljningsmiljö som ökar konverteringen och hjälper dig att sticka ut från mängden? Frida ger konkreta tips och exempel i en föreläsning om "Principerna för ett framgångsrikt butiksinteriör". 

Relaterat innehåll

03.05.2024Designbase.se

Nio designföretag slåss om den norska industrins viktigaste utmärkelser

02.05.2024Designbase.se

Färgtrender 2025 handlar om harmoni

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023