23.01.2019  |  Business  |  Branschnytt

Nordic Living omfamnar förändring

Norska Nordic Living omfamnar förändring. Det gäller både mässans format och identitet samt även säsongens tema, som helt enkelt är Embracing Change.

Den 23–25 januari 2019 byter Norges största design- och inredningsmässa både namn och identitet. Nya Nordic Living kommer därmed att rikta sig till inköpare och utställare inom områden som textil, smycken, blommor och inredning. Mässan vill få med sig hela livsstilssektorn och kommer därför att arrangeras både i januari och i augusti, som det tidigare har meddelats. Oslo Design Fair å sin sida kommer att stärka sin etablerade profil för möbeldesign av hög standard och inom den professionella marknaden. Denna mässa arrangeras parallellt med Nordic Living i augusti.

Nordic Living riktar sig med andra ord till livsstilsbutiker och detaljhandeln. Först och främst kommer det att vara en inköpsmässa med utställarna i fokus, men samtidigt ska det även erbjudas ett fackligt program samt inspiration för besökarna.

”Vi etablerar nya digitala plattformar, där målet är att utställarna ska ges bättre synlighet. Dessutom presenterar vi en ny katalog och flera inspirationsområden, där utställarna och deras produkter kommer att stå i centrum”, säger Cathrine Eriksson, projektchef för Oslo Design Fair och Nordic Living.

Embracing Change

Passande nog är säsongens tema för Nordic Living just Embracing Change. Här ligger fokus på förändring och på det positiva i att ta till sig förändring i livets alla aspekter.

Vi vill ta en närmare titt på hur samhället förändras samt hur människor förändrar sig i takt med det.

Cathrine Eriksson, projektchef för Oslo Design Fair och Nordic Living

”Vi vill visa på att en balans mellan dåtid och nutid också kan jämföras med det taktila versus teknologi, nyheter versus klassiker, det kalla i motsats till det varma eller struktur i motsats till kaos. Vi vill ta en närmare titt på hur samhället förändras samt hur människor förändrar sig i takt med det”.

Mässan ändrar sin tyngdpunkt från att vara en designmässa till att bli en inköpsmässa med utställarna i centrum. Detta kommer även att synas på inspirationsområdena, som kureras av Aina Sollie Steen. Aina är en norsk konstnär och inredningsdesigner som i flera år har arbetat med både konstnärliga och kommersiella projekt för butiker, reklambyråer och TV. Hon har dessutom precis lanserat en egen keramikservis, Nella Vita Stoneware.

”Det var ett enkelt val att utse en ny kurator och designer till Nordic Living”, säger Cathrine Eriksson. ”Aina har ett inkluderande sätt att arbeta på och tillsammans med hennes bejakande stil är det något som våra besökare och utställare kan förhålla sig till. Ainas värme och engagemang i kombination med hennes bakgrund som konstnär och inredningsdesigner gör oss övertygade om att hon är rätt person för att belysa temat Embracing Change”.

I inspirationsområdena ska utställarnas produkter spela huvudrollen och där vill man gärna inkludera så många som möjligt. ”Samarbetet med utställarna ska skapa en helhet och en balans mellan en vision, tendenser i tiden och konkreta produkter. Tillsammans kommer vi att ta seriöst på de förändringar som sker och fortsätta på det spåret genom att visa konkreta produkter i en inspirerande utställning med konstnärliga inslag”, säger Aina Sollie Steen.   

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.