18.01.2019  |  Business  |  Branschnytt

Nya lagar 2019

Förändrade regler om varumärken och företagsnamn.

Vid årsskiftet har ett antal nya lagar och förändringar i befintliga lagar tillkommit som kan påverka verksamheten för företag inom detaljhandeln. Organisationen Svensk Handel har samlat kort information om några av regelförändringarna (hela listan är tillgänglig för medlemmar):

Riksdagen har bland annat beslutat om nya regler för varumärken och anpassat dessa efter nya EU-regler. På så sätt skapas bättre förutsättningar för företag som bedriver handel inom unionen. Den 40 år gamla firmalagen ersätts av lag om företagsnamn. Lagen ska bli lättare att överskåda och tillämpa, men liknar i mångt och mycket den tidigare lagen. Moderniseringen förväntas få effekter på kostnaderna för företag som använt sitt företagsnamn som kännetecken istället för varumärken.

En ny lag för beteckningar på jordbruksprodukter och livsmedel trädde i kraft 1 januari 2019. Den nya lagen samlar alla bestämmelser om sanktioner och skadestånd. Syftet med lagen är att skydda de beteckningar som är skyddade i EU från intrång.

-ANB

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.