Nytt fackmedia för den svenska inrednings- och designbranschen

Designbase utges för detaljbutiker och är därmed branschens nya verktyg samt en kommunikationsplattform som säkrar att läsarna framöver hålls uppdaterade med vad som sker inom området.

Sveriges nya fackmagasin för inrednings- och designbranschen heter Designbase. Designbase har utvecklats i samarbete med två svenska branschorganisationer inom interiör och design: BID (Branschföreningen för interiör & design) och PUFF (Presentgrossisternas Företagare-Förening) som tillsammans representerar mer än 1 000 tillverkare, grossister och förhandlare inom design och interiör.

”På senare år har det saknats ett medium där branschen kan kommunicera och diskutera relevanta ämnen och det är ytterst positivt att Designbase nu kommer att fylla den rollen” håller Johan Johansson och Göran Brandt som står bakom branschorganisationerna helt med om.

I samband med lanseringen av Designbase i Sverige inleds även ett formaliserat samarbete med den största mässaktören i Skandinavien, nämligen FORMEX i Stockholm.

”Vi ser fram emot att hälsa en ny fackmedia välkommen på den svenska marknaden och vi ser Designbase som en professionell kommunikationsplattform för producenter, detaljhandlare och oss som mässaktör säger Christina Olsson, projektchef på FORMEX.

”Designbase har getts ut i Danmark sedan 1917. Men vi vill nå ut till så många som möjligt och förmedla så relevant information som möjligt till våra läsare och partners. Nu har de ultimata förutsättningarna uppstått där vi kan se ett genuint behov på marknaden och samtidigt har knutit band till starka och intresserade partners som vi kan jobba tillsammans med inom ramen för denna offensiva satsning” säger Rasmus Brylle, administrativ direktör i Horisont Gruppen som står bakom Designbase.

Målsättningen med Designbase är att förmedla de senaste nyheterna från inrednings- och designbranschen i Sverige, att beskriva de trender som kännetecknar branschen säsong för säsong, att ta upp olika ämnen som har inverkan på branschen samt att hålla ett öga på de megatrender som förekommer inom detaljhandeln och som kommer att påverka såväl handeln som branschens leverantörer på långt och kort sikt. Det bjuds även på intervjuer med olika företag och personligheter som verkar inom branschen.

”Designbase utkommer i en upplaga på 6 000 exemplar som skickas till detaljhandelsbutiker inom inrednings- och designbranschen i Sverige fyra gånger om året. I samband med Formex kommer tidningen att ges ut i en extra upplaga på ytterligare 5 000 exemplar som delas ut på mässan.”

Anders Bergmark är frilansjournalist specialiserad på form och arkitektur, tidigare mångårig redaktör på ELLE Decoration. Förutom i Designbase hittar man hans texter i tidningar som Residence, ELLE Decoration, Form, DI Weekend och SvD Magasinet. På lediga stunder (alltför få enligt honom) ägnar han sig åt den egna bloggen The Scandinavian Eye..

Bakom Designbase står ett erfaret danskt team samt de två svenska journalisterna Anders Bergmark och Johanna Bergström som båda är välkända inom den svenska inrednings- och designbranschen och som kommer att jobba med det redaktionella innehållet i både tidningen och på hemsidan.

Johanna Bergström är en svensk frilansskribent, -journalist och -bloggare som även jobbar bland annat med sociala media. Förutom design och inredning skriver hon främst om resor, skönhet, hälsa, mode, dryck och mat. Privat tycker Johanna om att träna, och då speciellt maratonlöpning, balett, utförsåkning och yoga. Hon är bosatt i Stockholm men reser mycket och gärna, och älskar att utforska nya språk och kulturer..

”Ambitionen är att Designbase ska vara ett verktyg och en branschgemenskap som kan hjälpa till med att säkra att man som aktör inom branschen driver sin verksamhet på ett optimalt sätt och kan fatta de rätta besluten som behövs för att agera på en spännande och passionerad marknad” säger Rasmus Brylle.

Utöver magasinet Designbase finns det även en nätgemenskap på Designbase.se som är uppbyggd på en redaktionell modell som innebär ett konstant samspel mellan redaktion, annonsörer och läsare. Rasmus Brylle uppmanar alla att anmäla sig till designbase.se för att få en bra inblick i vad som händer inom den svenska inrednings- och designbranschen.

Starka svenska partners

Designbase i Sverige har utvecklats i samarbete med de svenska branschorganisationerna inom interiör och design BID och PUFF.

Jan Johansson, BID: ”Vi har inte haft en fackmedia inom inrednings- och designbranschen sedan flera år vilket vi har saknat. För en bransch som upplever en så pass stark tillväxt som vår finns det ett stort behov av en fackmedia som kan belysa och diskutera och problematisera utvecklingen inom exempelvis nya försäljningskanaler såsom e-handel och nya konsumtionsmönster” säger Jan Johansson från BID som ser fram emot att Designbase fortsättningsvis kommer att fylla denna funktion.

BID är en organisation som består av de flesta större leverantörer, tillverkare och detaljhandlare inom design- och interiörbranschen och vars uppdrag är att informera och hjälpa sina medlemmar med hur de ska manövrera på en komplex marknad med många försäljningskanaler.

”Vi arbetar även med frågan om CSR och vår ambition är att upprätta ett register där konsumenterna såväl som detaljhandlare kan se vilka reglerna runt CSR är hos olika företag, var varorna har tillverkats och vad de innehåller” berättar Jan Johansson som ser Designbase som ett utmärkt verktyg för att upprätta ett sådant register.

”Branschens aktörer står alla inför liknande utmaningar. Nu har vi ett forum där vi kan diskutera dem i” avslutar Jan Johansson.

Göran Brandt, PUFF: ”Det är positivt att det ny kommer en ny svensk fackmagasin som täcker inrednings- och presentbranschen. Vi har ju inte någon existerande fackmagasin i Sverige som är inriktad på branschen så med det nya Designbase får nu producenter och grossister ett medium som de kan använda sig av i deras kommunikation med butiksledet” säger Göran Brandt från PUFF som är branschorganisation för 950 present- och hantverkskonstleverantörer i Sverige.

Göran Brandt fastslår att ett av de problem som har funnits för svenska producenter och grossister inom heminredning och presentartiklar har varit att det har varit svårt att kommunicera direkt med butikerna.

”Att vi nu får ett verktyg för det ser jag som den allra största fördelen med Designbase. Samtidigt är det självklart även positivt att man redan har stor erfarenhet med att vara en fackmagasin på den danska marknaden. Ni är inga ”rookies” och ni vet vad ni gör.”

Göran Brandt berättar vidare att PUFF kommer att använda Designbase för att komma i kontakt med de leverantörer inom branschen som ännu inte är medlemmar i PUFF.

”Vi har en lång rad förmånliga avtal runt transport, mässor, försäkringar, kreditupplysningar och annat som våra medlemmar kan använda sig av, så det är ju alltid en fördel att vara en del av en branschorganisation som organiserar liknande företag som arbetar inom samma område.”

På frågan om hur Göran Brandt ser på den svenska marknaden i nuläget säger han att i förhållande till läget för 6-8 år sedan ser utvecklingen nu positivt ut. ”Men konkurrensen bland grossisterna har hårdnat och det är större skillnad mellan de som är framgångsrika och de som inte drivs på ett optimalt sätt. Generellt krävs det idag mer aktivitet och ett större produktutbud för att överleva. Det handlar i hög utsträckning om att utveckla egna produkter och inte bara kopiera. Man skall ha sin egen image och sin egen identitet gentemot konsumenten. Har man inte det och satsar man på för få produkter är man inte framgångsrik på lång sikt” avslutar Göran Brandt. 

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023