18.02.2019  |  Interior  |  Ledning & drift

Presenter som för människor samman

Sagaform firade sitt 25-årsjubileum under 2018. Sedan starten har företagets fokus legat på att tillverka fina presenter som relaterar till mat och det dukade bordet. På senare år har man även arbetat mer och mer med sina förpackningar, för att på så sätt kunna erbjuda kunderna en mer komplett gåva.

”Precis som de flesta 25-åringar har vi vuxit upp och gjort bra och dåliga saker på vägen”, säger Anna Lilja, Sagaforms VD sedan tre år tillbaka. Idag står företaget desto stadigare på sina två ben, som förutom detaljhandel även inkluderar profilprodukter.

Sagaform kommer ursprungligen från glas- och porslinshandeln, som traditionellt sett försäljningsmässigt till en stor del består av presenter. Därför blev det naturligt för varumärket att ha detta fokusområde från början. Produkterna är genomgående funktionella och lite kluriga samt utvecklade för att passa en bred målgrupp, eftersom den som köper en present åt till exempel en vän eller en släkting inte alltid vet exakt vad personen ifråga redan har hemma.

Hittar sitt syfte

Mat och gåvor är två saker som hjälper till att föra människor närmare varandra.

Anna Lilja, VD för Sagaform

”När jag tillträdde som VD för tre år sedan hade vi väldigt många fina produkter, men det saknades ett uttalat syfte eller klar idé om varför Sagaform finns”, förklarar Anna. För att kunna hitta en mer distinkt riktning framåt gjorde man interna undersökningar med både konsumenter och återförsäljare. Resultatet var tydligt: det Sagaform främst förknippades med var just presenter. Flera återförsäljare nämnde Sagaform som det varumärke de brukade föreslå till kunder som letade efter en present men inte hade någon önskelista med sig.

”Mat och gåvor är två saker som hjälper till att föra människor närmare varandra. När vi analyserade resultaten av våra undersökningar kom vi fram till att det var det här som var vår huvuduppgift som varumärke: att bidra till goda och kärleksfulla relationer genom att tillhandahålla de bästa presentlösningarna”, fortsätter Anna.

Att ha ett tydligare syfte med verksamheten för medarbetarna, förutom att tjäna pengar, skapade ny positiv energi inom företaget. Just nu ligger fokus på att se över sortimentet, så att det hänger ihop, samt att stegvis höja kvalitet och designgrad. För att realisera detta än mer har Sagaform nyligen rekryterat en sortimentsansvarig, Jennifer Åhman, som senast kommer från en position som sortimentschef på Svenska Hem.

Rekrytering av sortimentsansvarig

Anna berättar att Jennifers uppgift blir att medverka till att Sagaform når de mål man har satt. Det handlar om att skapa en helhet i kollektionen samt att besluta vilka formgivare man vill samarbeta med och hur man bäst ska briefa dessa formgivare, för att få fram relevanta produkter. I och med de långa ledtiderna i branschen kan man förvänta sig att börja se resultaten av Jennifers arbete tidigast under första halvan av 2020.

Utöver arbetet med kvalitet och designgrad vill Sagaform även ta sina omtyckta presentförpackningar till nästa nivå. Idén med presentförpackade varor är i mångt och mycket ett gensvar till den ökade e-handeln, där kunderna uppskattar att enkelt kunna förvandla den produkt de har köpt hem till en fint inslagen present, gärna med ett litet kort till.

”För framtiden vill vi lyfta vårt förpackningskoncept ett snäpp genom att öka presentkänslan. Bland annat ska alla produkter vara invirade i silkespapper. Det ger ett lyxigt intryck och är fint även om du har köpt något till dig själv”, säger Anna. Dessutom gör den växande näthandeln att man måste se över att produkterna kan skickas en och en, i motsats till att enbart skickas på pall.

Två ben att stå på

Parallellt med sin verksamhet inom detaljhandeln tillverkar Sagaform som sagt även profilprodukter, där det senare motsvarar ungefär 30 procent av företagets omsättning. ”Detaljhandel och profilprodukter är lika viktiga för oss och de båda segmenten kompletterar varandra. För framtiden hoppas vi kunna dra nytta av vår gedigna erfarenhet inom detaljhandeln för att därigenom växa på profilsidan”, fortsätter Anna.

Export representerar även det en viktig del av Sagaforms affär. Idag exporterar man till ett tjugotal länder i olika delar av världen, som till exempel USA, Sydafrika, Australien, Tyskland och Storbritannien. Större delen av exporten sker genom distributörer, bland annat dotterbolag till New Wave Group-koncernen, där Sagaform ingår. Senaste nytt på exportfronten är att man har en ny onlinedistributör i Dubai. ”Det våra internationella kunder faller för är den skandinaviska stilen, som till exempel i vår Nature-serie, men även design i mer romantisk stil, som exempelvis Piccadilly, vår serie av ugnsformar”, förklarar Anna.

Nu närmast i januari väntar Formex-mässan för Sagaform, samt profilmässan Nordic Profile Fair på Elmiamässan i Jönköping. ”Formex är betydelsefull för oss på det sättet att vi har många köpande kunder som kommer dit. Det handlar om mindre butiker inom den fria fackhandeln, som vi värnar starkt om. Mässan utgör ett viktigt tillfälle för oss att träffa dessa kunder personligen. Samtidigt måste det även löna sig ekonomiskt att närvara­­­. Där är tyvärr smärtgränsen snart nådd vad det gäller besökarantalet på mässan, för att det ska vara värt kostnaden som det innebär att ställa ut”, säger Anna avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.