Svenskt glas åter på frammarsch

Designbase träffar Glasrikets aktörer.

04.06.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Glasriket kallas den region i Småland som sträcker sig i grova drag från Växjö i väster till Kalmar i öster och inkluderar de fyra kommunerna Emmaboda, Lessebo, Nybro och Uppvidinge. Sitt namn fick det glasbrukstäta området ganska sent, under mitten av 1900-talet. Men traditionen med glastillverkning i regionen sträcker sig långt tillbaka i tiden. Det anses allmänt att historien om Glasriket började år 1742, då två landshövdingar, från Växjö och Kalmar, grundade glasbruket Kosta. Detta skedde på uppdrag av Kung Fredrik I och platsen för bruket blev den geografiska mittpunkten mellan de två städerna.

Att få hit glasindustrin var en medveten politisk satsning. I området fanns sedan tidigare ett stort antal järnbruk, som dock nu började bli utkonkurrerade av andra regioner. Förutsättningarna var goda. Här hade man bränsle i form av skog, vatten för att driva sliperierna samt sand från sjöarnas bottnar som råmaterial för glaset. Dessutom fanns arbetskraften kvar i området, från den avtagande järnproduktionen.

Från massproduktion till designklassiker

”Totalt sett har det funnits ungefär 100 glasbruk och -hyttor i varierande storlek i Glasriket genom åren”, säger Henrik Karlsson, pressansvarig på AB Glasriket, Glasrikets gemensamma marknadsföringsorganisation. Som mest har det varit hela 40-talet bruk och hyttor samtidigt och idag är det ungefär 12–14 stycken som är i drift, med allt från större industriella bruk till små konstnärliga studiohyttor.

Maja Heuer, museichef på The Glass Factory i Boda Glasbruk..

Till en början var det mest bruksföremål som tillverkades i Glasriket. Produktionen var storskalig och traditionen med samarbete mellan konstnärer och glasblåsare kom först i början av 1900-talet. Just detta samarbete är något som har varit tongivande för svenskt glas sedan dess och även en stor framgångsfaktor. Genombrottet kom antagligen i samband med världsutställningen i Paris 1925, där Simon Gates och Edward Halds arbeten för Orrefors gjorde svenskt glas världsberömt nästan över en natt.

Intresset på väg tillbaka

Med berömmelsen kom också ett internationellt intresse och turismen är nuförtiden en viktig del av Glasrikets verksamhet. Den bidrar med inkomster i form av övernattningar och försäljning av glas, men har även hjälpt till att sätta regionen, och glaset, på kartan. Idag har Glasriket uppemot en miljon besökare årligen.

Henrik berättar att man just nu ser en positiv tendens för svenskt glas. Det går bra för många av företagen och dessutom öppnar det upp en del nya hyttor, både i Glasriket och på andra platser i landet. Glasindustrin har haft det lite motigt i omgångar under de senaste 50 åren, med nedläggningar och en del negativa rykten i omlopp. Men nu verkar det med andra ord som att konsumenternas intresse är på väg tillbaka, inte minst i och med de övergripande globala trenderna kring hantverksprodukter och lokal produktion.

Nya målgrupper och konstellationer

Någon som också ser positivt på glasets framtid är Maja Heuer, museichef på museet The Glass Factory i Boda Glasbruk. Maja berättar att det sedan slutet av 2000-talet har skett ett paradigmskifte inom svensk glasindustri, som bland annat hänger samman med hur samhället i stort förändras samt faktorer som globalisering och digitalisering.

Jag ser en lysande framtid för det svenska glashantverket. Vi är mitt inne i en stor omdaning som det är jättespännande att vara en del av.

Maja Heuer, museichef på The Glass Factory i Boda Glasbruk.

Skiftet innebär till exempel att det skapas nya samlingsplatser för glas (som till exempel The Glass Factory). Man tar hand om konstnärerna och formgivarna, och hjälper dem att finna givande samarbeten, samt att flera mindre producenter hittar spännande nischer att utvecklas i. ”Det är roligt att återigen se konstnärerna stå i fokus och att all glastillverkning inte behöver vara industrianknuten. Jag tror generellt sett att närhet mellan ägare och produktion är viktigt för glasföretagens framgång”, säger Maja.

I takt med att generationerna skiftar och att det därmed uppstår nya målgrupper, tas det även fram nya och innovativa typer av produkter. Ett exempel på detta är smarta, uppkopplade och interaktiva glasföremål, där utvecklingsarbetet sker tätt tillsammans med ingenjörer.

En annan större trend som Maja ser just nu är inredningsdetaljer i glas, som kakelplattor och väggmoduler. Men även svenskproducerade lampskärmar i glas är något som efterfrågas och där kunderna är beredda att betala lite mer för kvalitet och lokal tillverkning.

I framtiden tror Maja att vi kommer att få se glas i helt nya och delvis oväntade användningsområden. Detta kan vara till exempel inom offentlig miljö, bland annat i och med den så kallade enprocentsregeln. Men även i det avseendet att företag som tidigare inte har tänkt på att använda glas nu upptäcker materialet som ett alternativ till plast eller metall – exempelvis för produktförpackningar.

”Jag ser en lysande framtid för det svenska glashantverket. Vi är mitt inne i en stor omdaning, som det är jättespännande att vara en del av”, säger Maja avslutningsvis.

Läs även våra intervjuer med representanter för Kosta Boda, Målerås Glasbruk samt Nybro Glasbruk, som också ger sin respektive syn på den svenska glasbranschens framtid.

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023