Versace kommer till Norden
Hamonoya har fått distributionen av alla varumärken i Acturus Group i större delen av Norden. Det inkluderar mycket exklusiva varumärken som Versace och Swarovski till Danmark, men också varumärken som Rosenthal, Junto, Thomas, Sabonet och Paderno. Eva Veileborg Hald och Martin Riis ser fram emot den nya, stora utmaningen.
Det är en stor uppgift och en mycket spännande utmaning som väntar det danska företaget Hamonoya. Från och med augusti tog de över distributionen av alla varumärken i Acturus Group i större delen av Norden, inklusive Rosenthal med Junto, Thomas, Versace och Swarovski, samt Sabonet och Paderno.
Sedan Eva Veileborg Hald tog över Hamonoya och Martin Riis blev COO i företaget har målet varit att skapa en bred plattform som täcker både köks- och matsalssegmenten. Med det nya samarbetet med Acturus Group har målet uppnåtts, och Hamonoya är nu en totalleverantör inom segmenten.
"Vi gick från att vara en specialleverantör till att bli en totalleverantör. Vi var experter på köksdelen, men saknade något för att uppnå det vi ville inom matsal, så vi utforskade möjligheterna och marknaden och tog kontakt med Acturus Group för över ett år sedan. Så processen har varit lång, men nu är samarbetet verklighet," berättar Martin Riis. Och med det har de nått en nivå där de, som Martin säger det, kan erbjuda mycket mer när det gäller att vara partner för branschens aktörer.
Både Eva Veileborg Hald och Martin Riis är inställda på att särskilt matsalssegmentet är en utmanande marknad att ta sig in på, men de känner sig också övertygade om att med ett varumärke som Rosenthal i ryggen kommer det att vara möjligt.
"Rosenthal är en stark aktör på marknaden. De har funnits sedan 1849, så de har erfarenhet. Samtidigt täcker de inte bara en stil, utan många stilar, från rå keramik till det fina porslinet till det exklusiva och extravaganta med varumärken som Versace och Swarovski, och från det moderna till Maria-serien, som är över 100 år gammal," konstaterar Martin Riis, som också nämner att Rosenthal producerar på egna fabriker i Europa och årligen tillverkas 11 miljoner enheter.
Acturus Group har varit väl representerat i Norge i över 20 år, och Hamonoya har anställt den tidigare agenten som tidigare hanterade försäljningen, så den norska marknaden kommer att betjänas som tidigare. Planen är naturligtvis att den danska marknaden ska nå upp till den norska nivån när det gäller omsättning inom några år.
"Rosenthal har produkter i alla prisnivåer, från 200 kr och uppåt. Men vi känner att vi speciellt kan få en ingång i det ultra-premium segmentet med varumärken som Versace," säger Eva Veileborg Hald och tillägger att återförsäljare av både Versace och Swarovski måste godkännas av varumärket innan de får sälja dem.
Eva och Martin berättar att nästan alla inköpare som har varit i showroomet i Glostrup har fascinerats av de overdådiga Versace-produkterna, och det med god anledning. De är rikt dekorerade med mönster i vackra färger och belagda med äkta guld, så att alla kan förverkliga sin dröm om det extravaganta.
"Och i motsats till vad vi trodde är det faktiskt de unga som är mest förtjusta i Versace-porslinet," säger de.
Övergripande kommer Hamonoya att satsa på mitt- till ultra-premium segmentet med de många nya varumärkena i portföljen, och Martin anser klart att det finns goda möjligheter.
"Branschen behöver förnyelse. Många av de väletablerade varumärkena är lite statiska, och i butikerna ser man samma produkter på hyllorna. Det vill vi gärna ändra på."
Således kommer de att satsa på både kedjebutiker och små individuella high-end butiker. "Vi visade kollektionerna för kedjorna på Ambiente, och redan där fick vi en bra indikation på att de ville samarbeta."
Hamonoya väljer produktgrupper och varumärken från den stora Acturus-kollektionen som de anser passar på den nordiska marknaden, och inom detta urval kommer de att ha lager, så att varorna kan lagras hos Hamonoya och inte i butikerna.
Samtidigt som de lanserar de många nya varumärkena fasar de ut några av de befintliga varumärkena för att fokusera på rätt område. Martin och Eva har inte omedelbara önskemål om att ta in fler varumärken.
"Men när det är sagt kommer vi naturligtvis regelbundet att utvärdera vår produktportfölj och fortsätta att arbeta enligt principen att om ett varumärke kommer in måste ett annat varumärke gå ut. Kategorimässigt är vi nu väl täckta, och vi tror att vi har en position på marknaden som kan utökas, och inte minst att vi har en tydlig berättigande på marknaden framöver."