Zwilling blickar framåt

Zwilling Group har sedan fyra år tillbaka sin egen säljorganisation på den svenska marknaden. ”Tillsammans med våra återförsäljare har vi både lyckats bygga våra premiumvarumärken och samtidigt mer än dubblerat omsättningen på kort tid”, säger Morten Heiberg, VD för Zwilling J.A. Henckels Scandinavia.

Zwilling är en av väldens äldsta producenter av knivar, deras resa startade redan 1731 i den lilla tyska staden Solingen. Resan har varit lång och idag är Zwilling en av världens största producenter av många olika typer av husgeråd och har flertalet kända helägda premiumvarumärken i sin portfölj. Under det senaste decenniet har man dessutom förvärvat Demeyere, Staub, Miyabi och Ballarini, för att komplettera portföljen, och Zwilling är idag en modern, marknadsledande köksspecialist över hela världen

Zwilling Group har sedan fyra år tillbaka sin egen säljorganisation på den svenska marknaden. ”Efter nästan 20 år med agentur ansåg vi att det var dags för en egen säljkår som kunde fokusera på alla våra varumärken på ett annat sätt”, säger Morten Heiberg, VD för Zwilling J.A. Henckels Scandinavia, i en intervju med Designbase.

Satsningen har verkligen gett Zwilling en fantastisk tillväxt och framgångssaga. Tillsammans med våra återförsäljare har vi både lyckats bygga upp våra premiumvarumärken och samtidigt mer än dubblerat omsättningen på kort tid.

Morten Heiberg, VD för Zwilling J.A. Henckels Scandinavia

”Satsningen har verkligen gett Zwilling en fantastisk tillväxt och framgångssaga. Tillsammans med våra återförsäljare har vi både lyckats bygga upp våra premiumvarumärken och samtidigt mer än dubblerat omsättningen på kort tid. Det är väldigt roligt att se den spännande utveckling som vi har gjort i Sverige” säger Morten Heiberg, och berättar vidare att man säljer betydligt fler Miyabi-knivar och Staub-grytor, dyrare kvalitetsprodukter, i Sverige än i Danmark. Samma sak gäller varumärket Demeyere och det nyaste tillskottet i gruppen, Ballarini. ”Försäljningen har ökat fantastiskt, långt utöver vad vi hade förväntat oss”.

”Vår utmaning på den svenska marknaden har varit att vi nu går från att vara ett företag i kraftig tillväxt till att vara mer selektiva. Vi vill fokusera på att ta hand om de samarbetspartners vi har idag, för att utveckla, utbilda och bistå våra återförsäljare på bästa sätt. Vi tror på strategin med färre återförsäljare och fler märkesuppbyggande åtgärder”.

Morten Heiberg är mycket glad över framgången på den svenska marknaden och säger att Sverige närmar sig nivån i Danmark med stormsteg. För att Zwilling ska kunna fullfölja sin strategi behövs en stabil plattform runt hela organisationen. Morten betonar att företagets back office, som är baserat i Danmark är förberedda på denna tillväxt, både när det gäller kundsupport, förfrågningar och lager/logistik. ”Den svenska marknaden ser helt annorlunda ut än den danska. Vi säljer ett mycket bredare sortiment av varor, vilket betyder en större utmaning för oss att hålla rätt produkter i lager” säger han.

Marknadsföring

Zwillings målsättning under 2018 är att göra de märken man har i sin portfölj ännu mera synliga på den svenska marknaden. ”Det kommer att satsas på en mer offensiv marknadsföring”, säger Morten Heiberg. Han talar om ett synliggörande både online och offline och berättar om en helt ny organisationsstruktur som skall vägleda företaget in i framtiden.

Synlighetsstrategin har redan sjösatts i Danmark och nu står Sverige på tur. 

Morten Heiberg välkomnar den snabba utvecklingen på den svenska marknaden: ”Vi ska vara kreativa och ödmjuka inför den utmaningen vi står framför och jag är mycket optimistisk om framtiden. Vi har ett starkt, kompetent team i Sverige som nu har utökats men ytterligare en säljare, för att möta efterfrågan och jobba långsiktigt med våra gemensamma mål”. 

Relaterat innehåll

21.11.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Termosnyhet från Zone talar till tidsandan

15.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Revolutionera din juiceupplevelse – Möt Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Stilren og effektiv avfallssortering

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Köksklassiker nu i återvunnet material

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Vad krävs för att bli världens bästa kock?

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Eva Solo: Så här mäter vi klimatavtrycket från design till bortskaffande

25.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Sage lanserar en ny Oracle

17.10.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Japanska nyheter från Kawai

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023