3 x 25 år kräver X-Faktor

På Brix Design A/S kan man fira hela tre gånger 25-årsjubileum. Det gäller samarbetet med OXO, OXOs ikoniska salladsslunga och Brix Designs egen TarLet. VD Christian Brix-Hansen anser att det handlar om gemensamma värderingar, och för produkterna gäller det sammanlänkningen av kvalitet, funktionalitet och estetik.

Salladsslungan kan användas med en hand genom att trycka på pump- och bromsknappen. Om man förvarar salladen i slungan håller den sig längre än normalt. Skålen kan också användas som serveringsskål.. Foto: Brix Design

Brix Design kan i år fira inte mindre än tre 25-årsjubileum. Det är 25 år sedan Christian och Joachim Brix-Hansen fick förhandlingen av det amerikanska varumärket OXO. Det är 25 år sedan OXO lanserade sin ikoniska salladsslunga, och det är 25 år sedan Brix Design lanserade sin egen TarLet. 

Inte många produkter når 25-årsjubileum, och enligt VD Christian Brix-Hansen krävs det en X-faktor för att överleva på marknaden i 25 år. "Det handlar till stor del om att estetik och funktion ska gå hand i hand, och om produkten samtidigt löser ett problem, har den potential att överleva i 25 år." 

Han nämner KitchenAid, Stelton EM 77-kannan och Margretheskålen, som alla är designikoner med över 25 år på marknaden, där form och funktion går hand i hand. "Men priset spelar också in. Om vår TarLet kostade 300 kr skulle vi inte sälja så många som vi gör nu till ett pris av 60-70 kr, och samtidigt ligger den i en prisklass där det inte lönar sig för andra att kopiera den", förklarar Christian Brix-Hansen. 

Men det finns flera skäl till att en produkt kan överleva i 25 år på marknaden, och enligt Christian Brix handlar det om utveckling. 

OXO-salladsslungan lanserades i plast för 25 år sedan. Plastmodellen utvecklades och idag finns den i flera varianter, inklusive rostfritt stål och nu även i borosilikatglas. 

"Det är faktiskt det vi alltid har tyckt om med OXO. De vidareutvecklar befintliga produkter, och om något kan förbättras så förbättras det. Det innebär att grundsubstansen är densamma, men den finslipas med tiden till en bättre och bättre produkt." 

Potatisskalaren från OXO är ett annat bra exempel på det, och Christians inställning är tydlig: det är ett bra sätt att säkerställa att man är före konkurrenterna. 

Även Pop Container-serien finns i en version 1 och en version 2. "När version 1 hade funnits på marknaden i några år kopierades den, men sedan vidareutvecklades produkten och en ännu bättre version 2 lanserades med en annan estetisk uttryck." 

Och just kvalitet, funktion och estetik ligger i DNA hos både Brix Design och OXO, och Christian Brix är övertygad om att en viktig anledning till att samarbetet har fungerat i 25 år är att företagens grundläggande värderingar är desamma. 

"Vårt samarbete har visat sig vara särskilt hållbart, och våra filosofier är identiska, nämligen att skapa universell design som kan hjälpa så många människor som möjligt. Och det har både de och vi hållit fast vid." 

Idag är Christian och Joachim Brix-Hansen inte bara återförsäljare, de är också involverade i produktutvecklingen från prototypstadiet. "Vi värdesätter nära och långvariga relationer med våra leverantörer och våra kunder, och att ha samarbetat med vissa i 25 år ger kontinuitet i organisationen. Vi har genomlevt många kriser tillsammans; corona, finanskriser och dot.com-kriser, och vi har överlevt det. Så man vet var man har varandra." 

 

Christian Brix-Hansen ser framtidsoptimistiskt, precis som han ser tillbaka på de senaste 25 åren med OXO med glädje.. Foto: Brix Design

Det kommer från funktionen 

Orsaken till att New York-bon Sam Farber startade OXO var att han märkte att hans fru, Betsey, hade problem med att använda en potatisskalare på grund av artrit. Det fick honom att fundera över varför vanliga köksredskap var så obekväma att använda och varför det inte fanns bekväma, lättanvända redskap. Han såg en möjlighet att skapa mer genomtänkta köksredskap till förmån för ALLA användare, inte bara de med artrit eller svaga händer, och han började experimentera. Efter mer än 100 prototyper och otaliga designförbättringar lanserades de första 15 OXO köksredskapen 1990, inklusive den ikoniska potatisskalaren, och deras ergonomiska design satt en ny standard för branschen och höjde förväntningarna på vad köksredskap bör vara och kunna. Handtagen är ergonomiska och bekväma att använda, och detaljerna i designen är omsorgsfullt genomtänkta. Under åren har OXO mottagit över 250 internationella designpriser för sina produkter. 

Ikoner är för evigt – och salladsslungan fyller 25 år 

Det är särskilt fyra av OXOs produkter som kan kallas ikoniska och som firas i år i samband med att salladsslungan fyller 25 år. De fyra ikonerna är potatisskalaren från 1990, salladsslungan från 1998, de vinklade mätbägarna från 2001 och POP Container förvaringsboxarna från 2007. 

Och Brix Design A/S har varit med nästan hela vägen. I början som distributör i Danmark och de senaste många åren som nordisk distributör med försäljning i Danmark, Sverige, Norge och Finland, och Christian Brix avslöjar att man för att stärka organisationen just har anställt ett välkänt ansikte i branschen, nämligen Henrik Ekelin i en nyinrättad befattning som nordisk affärschef. 

"Under coronatiden utvecklade vi ett närmare samarbete med våra kunder i Norden, och med Henriks stora kunskap om branschen från sin långvariga roll som dansk och skandinavisk försäljningschef för Le Creuset, är planen att stärka samarbetet ytterligare och att bättre betjäna våra kunder i Norden med både befintliga och nya varumärken som är på väg", berättar Christian Brix-Hansen. 

Kvalitet är hållbarhet 

När man talar om kvalitet kan man inte undvika att tala om hållbarhet, och det är viktigt både för OXO och Brix Design. 

"Det allra viktigaste är att tillverka kvalitetsprodukter som håller i många år. Men när det är sagt har OXO utöver att minimera förpackningar, inklusive presentförpackningar, samt gått från plastbakstycken till bakstycken och förpackningar endast i papper, valt att ge 1% av sin globala försäljning till organisationen "1% for the Planet". 

"Logotypen "1% for the Planet" är tryckt på OXO-produkternas förpackningar, och logotypen är en del av marknadsföringskampanjen "Icons are forever" som vi kör under året, så att både våra återförsäljare och konsumenter blir medvetna om att genom att köpa en OXO-produkt ger de ett bidrag till stöd för miljön", berättar Christian Brix, och tillägger att Brix Design också gör vad de kan för att ta hand om miljön. Därför levereras alla Brix Design-produkter med bakstycken av papper och i möjligaste mån helt utan plast eller band, så att det är lätt att sortera. 

Det gäller bland annat TarLet, som också fyller 25 år i år och som utvecklades av Christians och Joachims far, Helge Brix-Hansen, som det perfekta redskapet för att hantera tarteletter. 

Slutligen talas det om framtiden, och Christian Brix-Hansen konstaterar att han är optimistisk. 

"Vi har varit på en resa med kunder och leverantörer genom tre coronår, där vårt främsta mål var att skaffa varor och hålla priserna stabila. Det lyckades med endast en prishöjning, och våra kunder har belönat oss med en positiv inställning till våra produkter och våra varumärken. Så ja, vi ser ljust på framtiden", avslutar Christian Brix-Hansen. 

Potatisskalaren var OXO:s första produkt och har sedan uppgraderats. Med sitt bekväma och halkfria grepp har den satt en helt ny standard för köksredskap.. Foto: Brix Design

Mätbägarna var också helt nyskapande när de lanserades för 22 år sedan, eftersom man kan läsa av mätningarna både från sidan och ovanifrån, vilket är vinkeln man ser från när man arbetar med mätbägaren.. Foto: Brix Design

POP Container förvaringsboxarna har blivit en stor succé. De är enkelt betjänade med en hand, lufttäta och enkla att hälla ur. De tål maskindisk och kan staplas för att utnyttja köksskåpen optimalt.. Foto: Brix Design

TarLet-tång fyller också 25 år i år. Den utvecklades och designades in-house av Christians och Joachims far, Helge Brix-Hansen.. Foto: Brix Design

Foto: Brix Design

Om 1% for the Planet

1% for the Planet grundades 2002 av Yvon Chouinard, som också var med och grundade outdoor-varumärket Patagonia. Patagonia är självklart också partner med 1% for the Planet. 

1% for the Planet vill bidra till att tackla vår tids mest påträngande miljöproblem. Med hjälp av över 5 000 medlemmar som stöder miljöpartners hos 1% for the Planet, bidrar de till en positiv förändring inom organisationens sex kärnområden: klimat, mat, jord, förorening, vatten och djurliv. 

Miljöpartners är icke-vinstdrivande organisationer som godkänts av 1% for the Planet och som arbetar för att skapa en hälsosam och ren framtid för vår planet genom att främja och förverkliga miljövänliga och hållbara lösningar på de miljömässiga utmaningar som vår planet står inför, samt utbilda människor för att öka medvetenheten om miljön. 

Företag som stöder 1% for the Planet förbinder sig att donera minst 1% av sin årliga försäljning till miljöpartners. Varje år donerar OXO miljontals dollar i finansiering och resurser till 20 olika icke-vinstdrivande organisationer som fokuserar på en eller flera av OXOs tre utvalda kärnområden: hållbara livsmedelssystem, renare luft, jord och vatten och miljöutbildning. 

I Europa stöder OXO främst projekt med fokus på lokal livsmedelsproduktion, minskning av matsvinn och omfördelning av överskottsmat, som till exempel FareShare och The Orchard Project i Storbritannien, Tafel i Tyskland och VeniVerdi och Aux Arbres Citoyens i Frankrike. 

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

16.04.2024Designbase.se

Hamonoya är en ny distributör för Patisse

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Stora 79NORD-nyheter från Morsø

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Kärnan i kvaliteten från HOLM

10.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Brygg kaffe som en riktig barista

01.04.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Låt våren inbjuda till skaldjursfest.

25.03.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Gillar du bubbel? Tillför bubblor – i allt!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023