Generationskökstrender
Gen Z, Millennials, Gen X och Baby Boomers närmar sig konsumtion på olika sätt. Detta måste göras av tillverkare och distributörer av bland annat: köksutrustning, precis som det är viktigt att förstå trenderna inom själva måltiden.
Foto: 123RF.com
Även om marknadsförare har lutat sig mycket mot konsumentforskning över generationer, finns det fortfarande fördelar med att heminredningsindustrin undersöker olika generationsegenskaper när det kommer till vardags- och välmåendemål, sa Tom Mirabile, rektor och grundare av Springboard Futures, i en keynote-presentation på The Inspired Home Show® 2025.
I sitt föredrag "The 2025 Home & Living Survey - New Insights on the Everyday Realities Driving Consumer Demand" avslöjade Mirabile resultaten från 2025 Home and Living Survey, ett nytt forskningssamarbete mellan IHA och Springboard. Studien avslöjar konsumenternas vardagliga realiteter, prioriteringar och smärtpunkter ur ett generationsperspektiv och undersöker hur dessa faktorer påverkar produktval och köpbeslut.
"Anledningen till att vi säger "perspektiv" är att vi inte agerar utifrån verkligheten; vi agerar utifrån uppfattningar. Så många av de saker vi köper, de val vi gör, de saker vi vill äga är ett resultat av den generation vi föddes in i, säger Mirabile.
Studien fokuserade primärt på fyra generationer, som var och en representerar cirka 20 % av befolkningen: Gen Z, Millennials, Gen X och Baby Boomers, och avslöjar viktiga generationsskillnader såväl som möjligheter inom dessa grupper när det kommer till måltidsberedning och konsumtion, hälsa och välbefinnande och köpavsikt.
Viktiga takeaways
Generation Z: Generation Z inkluderar personer i åldern 13-28, men studien uteslöt de under 18 år. De är digitala infödda som kräver autenticitet, transparens och ansvarighet från varumärken, ledare och influencers, enligt Mirabile.
De är mycket investerade i mental hälsa och välbefinnande, och de är den generation som är mest intresserad av känslomässigt välbefinnande (56%). De är engagerade i klimatförändringarna och tänker globalt.
"Om du inte är socialt ansvarig, anser de dig inte ens vara ett varumärke," sa Mirabile. "Gör det lätt för dem att återvinna. Gör det prisvärt. Hållbarhet betyder mycket just nu. Producera lokalt; titta på alla aspekter av produktionen, inklusive transport, inte bara material."
Millennials: Denna optimistiska, samarbetsvilliga, men ändå rastlösa generation inkluderar de i åldern 29-44, cirka 21,7 % av befolkningen. De prioriterar upplevelser som resor och personlig tillväxt framför materiell tillväxt, sa Mirabile. Dessa digitala pionjärer "mentorer mentorerna" och visar vägen för äldre generationer med teknik. De föredrar tillgång framför ägande och kämpar med ekonomisk press som studieskulder.
Foto: 123RF.com
Men överraskande nog kan ännu mer av deras skulder tillskrivas de upplevelser de investerar i, som resor, enligt Mirabile. "Det måste inte bara vara en bra upplevelse för Millennials, utan de måste också ge ett mervärde", sa han och citerade behovet av genomtänkta, multifunktionella produkter, särskilt för stadsbor.
Gen X: Den här generationen, nu 45-60 år gammal och omfattar 19,5 % av befolkningen, är självförsörjande. Nästan 70 % äger en bostad. De förlorade en stor del av sina personliga besparingar i lågkonjunkturen 2008 och är skeptiska men fyndiga.
Dessa nyckelbarn förväntar sig inte mycket stabilitet; de är generationen med den högsta disponibla inkomsten och mest skulder, vilket är en anledning till att de (63 %) planerar att laga fler måltider hemma till 2025. De anammar alternativa livsstilar, är tidiga användare av teknik och var en brogeneration som hjälpte Boomers att ta till sig teknik.
Baby Boomers: Denna konkurrenskraftiga och drivna generation är också idealistisk. De i åldern 61-79, som utgör 20,9 % av befolkningen, har de största sparandena och förmögenheterna per capita. bosatt i de fyra generationerna. De definieras av optimism, ägande och välstånd.
Foto: 123RF.com
"I sin ungdom var de väldigt idealistiska; nu går de mot nostalgi. Så du ser det i produkterna nu," sa Mirabile. "De värdesätter verkligen direkt kommunikation ansikte mot ansikte och tar gärna in det där det är möjligt."
Trender för måltider
Mirabile lyfte också fram andra viktiga branschtrender som framkom från 2025 års Home and Living Survey, inklusive:
- Att laga mat hemma är fortfarande populärt: Vanan att laga mat hemma, som etablerades under pandemin, kommer att fortsätta under 2025, och de flesta svarande (58 %) hoppas kunna göra det ännu mer under det kommande året, eftersom folk ser det som prisvärt (61 %) och hälsosammare (59 %) än att äta ute. Men generationsskillnaderna är uttalade, där Millennials och Gen Z (69 %) säger att de planerar att laga mer hemma än Baby Boomers (35 %). En annan grupp som vill laga mer hemma: män (65%), särskilt i städer.
- Fler hemlagade snacks: Ett överraskande resultat var att en betydande grupp av svarande rapporterade att vardagssnacks antingen var halvhemlagade (33 %) eller huvudsakligen hemgjorda (30 %). "Konsumenter tar tillbaka snacks eftersom de är dyra," sa Mirabile, särskilt för Gen Z och Millennials. Dessa generationer vill också ha hälsosammare mellanmål med mindre förpackningar.
- Människor tar mat hemifrån när de är på språng: Medan de flesta lagar mat hemma för att konsumera på jobbet (49 %), lagar många också mat att ta och konsumera på pendlingen (39 %), i skolan (38 %) och för friluftsliv/sport/evenemang (37 %). Mirabile sa att det finns en möjlighet för industrin att skapa mer takeoutmat för dessa tillfällen.
- Förberedelsetiden för måltider är konsekvent varje dag i veckan: Ett annat överraskande fynd är att respondenterna lägger ner samma eller mindre tid på att laga måltider på helgen som de gör under veckan. "Vi har byggt gemenskaper av människor som vet hur man lagar mat och njuta av det," sa Mirabile. Det skingra myten om att folk ägnar mer tid på helgerna åt att laga hemlagad mat och istället fokuserar mer av sin tid och energi på annat, som vänner och familj.
- Måltidsstädning är den värsta delen av matlagning hemma: Den största smärtpunkten för konsumenterna för husmanskost är städning efter måltid (51 %), med den tid det tar (47 %) som den främsta anledningen till att det är så impopulärt. Mirabile sa att det finns en möjlighet för branschen att skapa produkter som hjälper till med denna fruktade uppgift, och att vi börjar se fler varumärken som tar itu med detta behov.