Branschprofilen: Bank Bergström, VD för Designonline

Bank Bergström är VD för Designonline sedan januari 2017, då han tog över efter grundaren Jörgen Bödmar. I takt med att e-handelslandskapet blir allt mer internationellt driver han idag bolaget vidare med fokus på kund och kundupplevelse.

Bank Bergström, VD för Designonline..

02.01.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Berätta lite om dig själv och din roll som VD för Designonline.

Jag tog över som VD för Designonline i januari 2017, efter Jörgen Bödmar, som grundade företaget 2002. Det var spännande och lite nervöst att ta över efter någon som har drivit verksamheten så framgångsrikt under en lång tid. Min bakgrund består bland annat av arbete inom elektronikbranschen, där jag har jobbat för Elgiganten och Mediamarkt i diverse positioner relaterade till konsumentförsäljning och e-handel. Något jag brinner starkt för är att förstå vad som får konsumenterna att välja en specifik butik och sedan återvända dit med glädje och förtroende. Detta är första gången som jag arbetar med en ren e-handelsaktör. Vad jag tar med mig in från min tidigare erfarenhet är ett starkt fokus på kund och kundupplevelse, även i ett e-handelssammanhang.

Vilka övergripande trender ser du inom e-handel idag?

En uppenbar fördel med nätbutiker är det större sortimentet som erbjuds. För en medveten designkund är det ofta svårt att hitta exakt det man söker i en fysisk butik.

Bank Bergström

Den största trenden just nu är att e-handeln blir mer och mer global. Konsumenterna blir allt mer villiga att handla från hela världen. Samtidigt säljer e-handelsbolagen till fler och fler länder. Stora aktörer som Amazon och Alibaba driver på utvecklingen. Detta ställer krav på oss övriga: vad ska vi kunna tillföra för att hävda oss i konkurrensen? Tidigare räckte det att ha rätt produkt till rätt pris tillgänglig. Men det är idag snarare hygienfaktorer. Numera vill kunden generellt sett ha mer service, men utan att betala ett högre pris. Bland annat efterfrågas snabbare leverans samt ett större utbud av leveransmöjligheter, som till exempel leveransboxar eller att hämta upp hos ombud.

Hur hanterar design- och inredningsbranschen den ökande e-handeln?

Design och inredning är i mångt och mycket en traditionell bransch, där vissa leverantörer inte riktigt förstår sig på konsumtionstrenderna kring e-handel. Det är ett faktum att e-handeln växer som kanal och blir allt mer internationell. Detta betyder att förändringstakten även hos tillverkarna skulle behöva öka. När det gäller kunderna så har de sedan tidigare vana att hitta inspiration online för sina hem, vilket gör att steget till att handla inredningsprodukter på nätet inte är alltför stort. För att de ska känna sig trygga i sina köp är det viktigt att tillhandahålla tydlig produktinformation samt generösa och enkla returvillkor. Modebranschen har kommit längre än oss i det här fallet, trots att kläder borde vara ännu svårare att köpa online än inredning. En uppenbar fördel med nätbutiker är det större sortimentet som erbjuds. För en medveten designkund är det ofta svårt att hitta exakt det man söker i en fysisk butik.

Vilka är era centrala fokusområden just nu, på Designonline?

Om Bank Bergström

Position: VD för Designonline sedan januari 2017

Utbildning: Ekonomprogrammet på Mälardalens Högskola

Tidigare erfarenhet (i urval): Kategorichef på PC-City Sverige AB, Head of Sales Operations på Media Markt Sverige samt Försäljnings- och marknadschef på Nelson Garden AB

Designonline har ett kanonår bakom sig och vi ser med tillförsikt fram emot den kommande högsäsongen. Vi är glada och stolta över att vara det e-handelsbolag i vår bransch som har den bästa kundnöjdheten i Norden. Däremot är vi inte nöjda där vi står idag utan jobbar kontinuerligt på att bli ännu bättre. Vårt huvudfokus just nu är att inleda kommunikationen och dialogen med våra kunder i ett tidigare skede, innan de bestämmer sig för att köpa en viss produkt. Vi vill vara specialister på det vi gör. Konsumenterna ska veta att de kan vända sig till oss för att ta del av de senaste nyheterna. Något som vi har fått fram när vi har pratat med olika professionella inredare är att gemene man ofta inte har tid att hålla sig uppdaterad och sätta sig in i aktuella trender. Därför lanserade vi under våren en inspirationsflik på hemsidan. Där publicerar vi egenproducerat inspirationsmaterial i bloggformat, med smidiga länkar till de inkluderade produkterna. Detta koordinerar vi med motsvarande uppdateringar på Instagram. Det handlar om ett ständigt utvecklingsarbete från vår sida, som till exempel även innefattar effektiviserad hantering av returer.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023