Danskarna upplever att företag gör greenwashing

Enligt en ny undersökning utförd av Dansk Erhverv anser över 50 procent av danskarna att företagen ägnar sig åt greenwashing.

Foto: 123RF.com

Förtroende för företagens påståenden om klimatåtgärder är avgörande för konsumenternas beslut i dagens samhälle som är medvetet om hållbarhet. Dansk Erhverv har emellertid just publicerat en undersökning som visar att över hälften av danskarna upplever att företagen överdriver, vilseleder eller talar osant om miljö- och klimavänligheten hos sina produkter. Detta skapar en komplex bild av konsumenternas syn på företagens gröna marknadsföring och utgör en utmaning för företagen.

Danskarnas konsumtion bidrar dock till den gröna omställningen, och hela 64 procent av danskarna vill köpa mer miljö- och klimavänliga produkter än de gör idag. Därför är det viktigt att konsumenterna har förtroende för företagens påståenden om klima- och miljövänlighet hos de produkter de säljer. Dansk Erhverv frågade om danskarna upplever att företag greenwashar sina produkter, samt hur enkelt eller svårt det är att förstå produkternas påverkan på miljön och klimatet.

53 procent av danskarna har i hög eller viss utsträckning upplevt att företag överdriver, vilseleder eller talar osant om klima- och miljövänligheten hos de produkter de säljer. Faktum är att endast 16 procent av danskarna i mindre utsträckning eller överhuvudtaget inte upplever grönvaskning från företagen. Detta indikerar att det finns en grundläggande skepsis bland danskarna när det gäller företagens användning av grön marknadsföring. Endast 6 procent av danskarna tycker att det är mycket enkelt eller enkelt att förstå påverkan av miljö och klimat på de saker de köper. Å andra sidan har nästan två av tre danska (65 procent) mycket svårt eller svårt att förstå klima- och miljöpåverkan av sin inköpskorg.

Företagen är försiktiga med grön marknadsföring. En tidigare analys från Dansk Erhverv visar också att mer än var fjärde av Dansk Erhvervs medlemmar undviker att använda gröna påståenden i sin marknadsföring av rädsla för offentlig skam. Som ett resultat avstår många företag från att kommunicera om sina gröna åtgärder och produkter av rädsla för att bli betraktade som grönvaskare.

'Den här överdrivet försiktiga strategin kan däremot leda till att företagen inte delar viktiga hållbarhetsinitiativ och resultat med sina kunder', säger Dansk Erhverv."
 

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023