Den välbekanta Formlandstämningen är tillbaka

’One of a kind'. Det är rubriken på Formlands trendzon, men det skulle också kunna vara en samlande rubrik för både Formland och för den tid vi lever i. Coronapandemin har förändrat vårt sätt att tänka. Vi har tagit ett digitalt kvantsprång och samtidigt har vi ännu mer fokus på hållbarhet och individualism – i våra butiker och i våra företag.

”Vi är förhoppningsfulla och vi märker att Erhvervsministeriets tillkännagivande kring att hålla mässor har haft en positiv effekt och skapat ytterligare optimism bland utställarna. De danska leverantörerna har något konkret att relatera till, och vi ser att tvivlarna nu också samlar sig under fanorna”, säger Flemming Andersen projektledare på Formland.

"Vi är mycket nöjda med det. Vi har över 300 registrerade utställare och vi förväntar oss att fler tillkommer löpande”.

Flemming tror också att det är rätt besökare som kommer. ”I augusti förra året kunde vi konstatera att även om antalet besökare var lägre än vanligt så var besökarna köpstarka, och de kom med syftet att handla och hitta nyheter till butikerna. Detsamma tror vi är fallet i år”.

Imerco och Kop & Kande deltar för övrigt på mässan med egna områden som tidigare.

Flemming säger att man märker ett ökat intresse från svenska utställare och inköpare efter att Formex meddelat att de inte kommer att hålla en fysisk mässa. ”Vi har fått förfrågningar från flera svenska utställare som nu väljer att ställa ut hos oss, och vi planerar också att göra en insats för att attrahera svenska köpare. 2020 hade vi ett tyskt besöksrekord och i år förväntar vi oss att fler svenskar hittar vägen till Herning”.

Dock är det ingen hemlighet att även om utställarna är övervägande positiva så väntar de med spänning på hur besökarna kommer att reagera.

”Det råder ingen tvekan om att utställarna är redo. Frågan man ställer sig är ju om branschen är redo och om köparna kommer. Det har vi dock stark anledning att tro”, slår Flemming fast. ”Generellt säger utställarna att de kunder de har haft kontakt med gärna vill komma – branschen vill gärna mötas”. Men Flemming understryker också att det nu är viktigare än någonsin för utställare att ta tag i sina kunder. ”De behöver veta att man som utställare är där, att man ser fram emot att se dem, och inte minst att det är ordning på försiktighetsåtgärder för corona, vilket vi säkerställer med konceptet TrygtMCH”.

”På mässan i augusti 2020 satte regeringen ett tak för antalet besökare. Detta innebar att vi bara kunde ta emot ett begränsat antal människor om dagen – det blir ingen utmaning den här gången, när entrébiljetten åter är giltig under alla fyra dagarna men fortfarande måste köpas online”.

”Vi följer naturligtvis alla gällande coronarestriktioner, precis som vi fortsätter att arbeta med vårt TrygtMCH-koncept som vi lanserade i augusti 2020”.

Den välbekanta Formlandstämningen

Flemming slår fast att man den här gången har möjlighet att återskapa den välbekanta Formlandstämningen. ”Det kommer att finnas stora trendzoner, Speak Up-föreläsningar, Danska Dekoratører står redo att hjälpa besökare och utställare med sin expertis, och trendkaféerna återuppstår som vi känner dem med inspiration i kombination med spännande mat”.

Anette Eckmann står bakom trendcaféet ’Honey, I’m back’, vilket naturligtvis refererar till den situation vi befinner oss i, och detsamma gör Studie FLYHELSTED Formlands trendzon under rubriken ’One of a kind’.

På Speak Up-scenen kommer det att ges en serie föreläsningar som är relevanta för både utställare och köpare. Mille Fly och Sofie Helsted, trendexperterna från Studie FLYHELSTED, kommer att prata om tankarna bakom trendzonen ’One of a kind’.

’De unga visar vägen till framtiden’ är rubriken när Emilia van Hauen, sociolog och författare, berättar om framtidens arbetsplats och den hierarkilösa organisation som definieras nu när generationsväxlingen är i full gång.

Pej Gruppen ger en guide till trenden spring/summer 2022 samt en guide till blom- och växttrender 2022.

Stine Grubbe berättar hur man blir sin egen PR-agent, hur man bäst når ut i pressen, och ger nyttiga tips för de tre viktigaste delarna av bra PR-arbete.

Annette von Einem berättar och visar hur blomster överraskar, lyfter fram och stöder koncept, stil och design samt skapar imagelyftande branding. Hon berättar också om blomindustrin sedd i ljuset av corona.

Anette Eckmann talar under rubriken ’Re/Boost din detailbutik’: ”Vi har haft mer än tillräckligt med tid att tänka över saker och ting under det senaste året. Men hur många människor har spenderat sin tid på att tänka igenom och återuppfinna sin butik?”

”Megatrender växer underifrån och pandemin kräver nytänkande. Vi har bara börjat skymta den nya eran: Hur ska vi konsumera, leva, äta, resa och dansa nu? Trender förändras snabbare än någonsin – saker som var inne för tre månader sedan kan vara ute idag. Lyckligtvis har kriser den effekten att de skyndar på nytänkande och innovation. Men hur kommer man igång med att blåsa nytt liv i sitt företag? Det är den stora frågan”.

”En sak kan vi vara säkra på: Kunder kommer inte tillbaka till den gamla butiken om man inte lyckas förnya sig. Uppmärksamhet kräver överraskningar på alla sätt. Därför är det hög tid att tänka nytt, att skaka påsen, att vända upp och ner på saker och ting. Är du redo att lösa den uppgiften?”, frågar Anette Eckmann publiken.

Det viktigaste för kundens upplevelse är du, säger Torben Lorentsen, lärare och mentor.

”Det är kundupplevelser och kundservice med din personlighet som skapar ambassadörer i ditt ZMOT. Den viktigaste kontaktpunkten i din kundresa idag är ZMOT, och det har stor betydelse för om din marknadsföring fungerar. Det är här dina ambassadörer samlas. Personlighet, utstrålning, attityd och passion är några av de saker som har störst inverkan på din upplevda kundservice”, säger han.

Man kan också lära sig mer om hur man odlar och stärker sitt varumärke genom servicekulturen. Det ämnet tar sig Susanne Løgstrup Amdisen, MindYourBusiness, an, medan Louise Byg Kongsholm, Pej Gruppen, talar om ’Tidsanda och trender post corona’.

Detaljer om datum och tid för föreläsningarna finns på Formlands webbplats.

Creators Community, som vanligtvis äger rum på våren, har denna gång flyttats till augusti. ”I februari hade vi 52 kreatörer klara, så de har flyttats med till den här mässan och kan upplevas i Hall L”.

Naturen slår rot

Det har skett en branschglidning de senaste åren och spännande branschsamarbeten växer fram. Det är det senaste initiativet på Formland är ett bra exempel på.

’GREENHOUSE – Nature to the people’, är områdets namn, och med GASA GROUP som partner bjuds besökare in i ett inspirerande, grönt, levande och organiskt sensoriskt universum, som kombinerar växt- och interiörbranschen på ett helt nytt sätt.

”De senaste åren har vi sökt oss mot naturen och upptäckt att den har en avstressande och gynnsam effekt på vårt välbefinnande. Det har gett en ökad lust att flytta in naturen i hemmet och därför ser vi en tilltagande hybridisering i branschen där blomsterhandlare säljer inredning och inredningsbutiker säljer växter och blommor”, säger Charlotte Hedegaard, kreativ konceptutvecklare på MCH Messecenter Herning.

Denna trend märker man hos GASA GROUP, som ser fram emot att bli en del av det nya gröna universumet i Formland: ”’Nature to the people’ är ett mantra på GASA GROUP, och ’GREENHOUSE – Nature to the people’ är en enastående möjlighet att bli en del av ett spännande universum med en unik sammansättning av växter, blommor och interiör”, säger Jens Hermansen, marknadschef på GASA GROUP.

I Formlands projektteam gläder man sig över att lansera den gröna branschen på mässan: ”Trädgårdsodling är en helt ny sektor på Formland som inte tidigare har varit representerad på mässan och där vi kan se stor potential. Men deras produkter passar bra med det senaste från inredningsleverantörerna”, säger Flemming.

’GREENHOUSE’-området skapas i samarbete med blomsterbranschen och blir en permanent del av Formland framöver. Området blir en förlängning av ’Living & Garden’-hallen och kommer bland annat att bestå av ett stort orangeri med en utställning av växter, blommor och interiör, ett utomhusområde med högbäddar, örter och blomster samt en work shop-scen med evenemang där besökare kan inhämta ny kunskap och inspiration för att sätta ihop och presentera både blommor och interiörer i nya sammanhang.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023