Global kraftsamling kring WMF
Ägaren Groupe SEB har tagit över distributionen av varumärket WMF på lokala marknader över hela världen, också i Sverige. För den svenska marknaden innebär det ett bredare sortiment och större synlighet.
Franskägda Groupe SEB är världens största leverantör av hushållsapparater och köksgeråd med 33 000 anställda i 150 länder och varumärken som Tefal, Moulinex, Krups och Rowenta i portföljen. Utöver de globala varumärkena har koncernen också ett antal lokala varumärken. 2016 köpte Groupe SEB svensk-danska OBH Nordica för att stärka sin närvaro på den svenska marknaden. Samma år förvärvades också tyska Emsa samt premiumvarumärket WMF.
WMF är ett enormt bra komplement till Tefal och OBH Nordica.
Johan Eklind
Nu tar koncernen ägarskap över WMF på lokala marknader över hela världen. Sedan i våras har Groupe SEB i Sverige tagit över distribution och marknadsföring av varumärket från den tidigare svenska distributören.
– I april började vi bearbeta våra kunder runt om i Norden och det har fallit väldigt väl ut. Nu vill vi öka omsättningen med de kunderna, berättar Johan Eklind som är Country Manager i Sverige.
Hittills har WMF i Sverige förknippats mycket med kokkärl och tableware. Men med ägaren Groupe SEB vid rodret kommer varumärket att ha ett bredare sortiment på marknaden, bland annat i kategorin mindre hushållsapparater.
– Det är viktigt med synlighet. Dels i butiker – vi har designade möbler som vi kan bistå våra kunder med – och dels online där vi har material som kunderna kan använda i sina kanaler, säger Johan Eklind.
WMF ger Groupe SEB tillgång till premiumsegmentet av marknaden. För kunderna innebär kraftsamlingen kring WMF att de får tillgång till ett sortiment som täcker hela marknadens spektrum av produkter, för lika smaker och plånböcker.
– WMF är ett enormt bra komplement till Tefal och OBH Nordica, konstaterar Johan Eklind.