Innovativt och med stort internationellt intresse

Precis i början av andra halvårets mässäsong ligger Tendence-mässan, som anordnas av och på Messe Frankfurt. Enligt uppgift just vid den tidpunkt då staden Frankfurt är som allra somrigast och vackrast.

Delar av inspirationsutställningen Village, i Hall 11.0..

03.09.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

2018 års upplaga av Tendence lockade 960 utställare, varav ungefär 46 % kom från andra länder än Tyskland. Utställarna visade upp sina kollektioner och nyheter för ungefär 20 000 besökare från 82 länder. Antalet besökare från utlandet hade ökat med signifikanta fem procent från i fjol, för nu att landa på 20 procent.

Frankfurt är en historisk plats för handelsmässor och den första upplagan av en officiell höstmässa hölls redan i juli 1240, godkänd och signerad av den dåtida tysk-romerska kejsaren Frederick II. Idag, 778 år senare, har Tendence ett brett sortiment, som inkluderar möbler, inredningsaccessoarer, köksprodukter, dukningsprodukter, hemtextil, presentartiklar, smycken, modeaccessoarer samt produkter för trädgård och utomhusbruk.

Philipp Ferger, Group Show Director för Tendence, förklarar att mässan har två huvudmålgrupper. Å ena sidan visas nyheter för höst, Jul och Nyår, vilket är relevant för mindre till mellanstora butiker. Å andra sidan presenterar man under samma tak vår- och sommarkollektioner för kommande år, vilket ger större butiker och kedjor, som arbetar med längre ledtider och större volymer, möjlighet att lägga sina beställningar i tid. För utställarnas nyckelinköpare erbjuds VIP-konceptet Tulip Club, vilket innebär ett antal förmåner som ska underlätta deras vistelse på mässan.

Utställningen Concept Store Inspiration inspirerade till nya koncept för den fysiska butiken..

Det är ingen hemlighet att detaljhandeln går igenom tuffa perioder just nu, vilket inte minst sätter käppar i hjulen för mindre och självständiga aktörer. Som en hjälp för både utställare och besökare/inköpare har Tendence lanserat ett antal initiativ, bland annat med syftet att rätt produkter ska landa hos rätt butik. Exempel på detta är till exempel inspirationsutställningen Village, i Hall 11.0, samt Concept Store Inspiration, i Hall 9.0, där ett större antal produkter ställdes ut i en miljö påminnande om en konceptbutik.  

För ytterligare inspiration erbjöd Tendence också ett omfattande scenprogram, med föreläsningar och workshops. En nyhet för året var dessutom Tendence.Impulse, en onlinebaserad tjänst som hjälper (tyska) butiksinnehavare att arrangera olika typer av aktiviteter och kundevent, som till exempel workshops och demonstrationer i butiken. Nytt för 2018 var även Pioneers of Lifestyle, en välbesökt branschkongress som kretsade kring bland annat ämnen som digitalisering, kundservice, detaljhandel samt produktfokus.

Utomhusmiljö var ett viktigt tema för Tendence 2018 och för andra året i rad hade man anlitat den holländska designstudion 2Dezign för att skapa en utställning i det fria, Outdoor Living, med inspiration och best practices för presentation av produkter som utomhusmöbler och levande växter. Dessutom hade man för första gången ett samarbete med trädgårdsmässan Gardiente, som arrangerades parallellt med Tendence på Messecenter Rhein-Main i närbelägna Wallau. I och med detta samarbete var biljetten automatiskt giltig för båda mässorna och Tendences besökare kunde enkelt ta sig till Gardiente med hjälp av en kostnadsfri shuttle-service som avgick direkt från Outdoor Living-utställningen utanför Hall 11.

Den belgiska formgivaren Nathalie Van der Massen var en av Tendences Talents för 2018. Här i sällskap av Professor Hjansberg Maier-Aichen, som leder designturer på mässan sedan flera år tillbaka..

En av Tendences highlights designmässigt var säkerligen de många unga, kreativa formgivare, som är relativt i början av sin bana och som visades under samlingsnamnet Talents i hall 9.0, för Modern Crafts, samt 11.1, för Accessories & Jewelery. Unikt för Talents är att dessa utvalda designers har möjlighet att ställa ut helt kostnadsfritt och därigenom ges stora chanser att knyta betydelsefulla kontakter för framtiden. Tillsammans med Talents i Hall 9.0 visades även vinnarna i tävlingen Form, som arrangerades av the German Arts & Crafts Association i samarbete med Messe Frankfurt. De 171 utställda föremålen karakteriserades framför allt av innovativa designlösningar, funktionalitet, produktorienterade materialval och tillverkningstekniker samt ett övertygande helhetskoncept. Bland de 55 utvalda tillverkarna fanns det både större designföretag och hängivna enskilda hantverkare i en intressant blandning.

”Under de senaste två eller tre åren ser man en ökad tendens hos hantverkare och formgivare att låta sig inspireras av modern teknologi och digitalisering när de arbetar med traditionella material. Och det är något som blir tydligt här bland Tendences Talents i år. Det som är viktigt för dessa unga designers är att de även lär sig att kommunicera ut sin produkt och affärsidé. Inte minst idag, när vi står inför ett paradigmskifte – från traditionell marknadsföring till en mer direkt och personlig kontakt med slutkunden”, säger Professor Hjansberg Maier-Aichen från Karlsruhes designuniversitet, som leder guidade designturer på Messe Frankfurts mässor sedan ungefär 15 år tillbaka.

Även nordisk design var väl representerad på Tendence 2018, bland annat genom konceptet Roots of Scandinavia, som anordnades tillsammans med trendprofilen Stefan Nilsson, till vardags känd som Trendstefan. Här hade man samlat ett mindre antal utvalda start ups och designföretag i Hall 9.0, där det också bjöds på obligatorisk svensk fika. ”Vi hade en väldigt positiv upplevelse från Roots of Scandinavia. Vi är en start up och för oss är detta den allra första mässan. Eftersom vi har haft ett stort intresse från Tyskland för vår produkt, ville vi gärna visa i Tyskland redan i år och då passade Tendence bra tidsmässigt. Att samla flera nordiska varumärken på samma yta gav positiva synergieffekter och ökad uppmärksamhet från besökarna. Jag tror att den typen av aktivitet är något alla parter har att vinna på”, säger Jacqueline Rosén, marknadsansvarig på det svenska innovationsföretaget Ewa Home, som deltog med sin nya multifunktionella och fjärrstyrda väggkontakt, Ewa Switch.

Ewa Home var ett av de medverkande företagen i Roots of Scandinavia, en samling av utvalda nordiska varumärken..

Med årets mässa bakom sig blickar man nu från Tendences sida framåt mot 2019, då det kommer att ske ytterligare intressanta förändringar. Redan i september tas den nya moderna Hall 12 i bruk på Messe Frankfurt, vilket bland annat ger utrymme för renovering av två andra hallar. I Hall 12 kommer man under Tendence 2019 att visa design- och premiumvarumärken, medan Hall 8, tidigare Lovely Home och Seasonal Decoration, kommer att gestaltas med ett helt nytt upplägg. Utställarna som är aktuella för denna hall kommer att indelas efter vilken stil deras produkter kan sägas representera (Modern, Earth, Urban, Cosy eller Adventure, vilka har tagits fram i samband med konsultföretaget Retail Academy), till skillnad från efter produktkategori. I varje avdelning kommer det dessutom att finnas en inspirationsyta med förslag på hur produkterna skulle kunna stylas och presenteras i besökarnas butiker.

”Den nya layouten i Hall 8 är ännu ett exempel på hur vi vill hjälpa till att stötta mindre och självständiga butiker i deras verksamhet. Dessa butiker är en viktig del av Tendences besökare och i dagens allt svårare affärsklimat tar vi därför nya grepp för att kunna erbjuda dem olika typer av service och vägledning”, säger Philipp Ferger avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023