Malmstenbutiken får nytt liv
Att öppna en stor butik i premiumläge mitt under en pandemi är inget man gör lättvindigt. Men när Malmstenbutikens ägare Jessika Hyltner hittade de nya lokalerna på Humlegårdsgatan i Stockholm var de för bra för att låta bli.
Den gör inget dåligt första intryck, den nya Mamstenbutiken som öppnade på Humlegårdsgatan i Stockholm i början av september. Från gatan kommer man rakt in i en möblering där välbekanta Malmstenmöbler, upplysta av naturligt ljus från tre stora välvda fönster och klädda i moderna tyger, får nytt liv i en inredning som känns mycket samtida.
Det stora rummet mot gatan fortsätter in mot gården i en sekvens av mindre rum som så småningom leder besökaren tillbaka till entrérummet och kassan. Rumsligheterna har en viktig inspirerande funktion. Ett mindre rum med utsikt mot den gröna innergården är möblerat med möbler som passar ett mindre hem. I nästa rum ger den klassiska matgruppen Herrgården ett nytt intryck i sällskap med nyare möbler och utanför fönstret lockar en utemöbel till att slå sig ner med fika och trevligt sällskap.
Det logiska flödet och de olika rummen är en stor styrka med lokalen, berättar ägaren Jessika Hyltner, som anställdes som VD för fem år sedan när butiken fortfarande låg på Strandvägen.
”Det låg en restaurang här tidigare och när vi rev såg vi att lokalen öppnade upp sig till en stor lägenhet. Inte nog med de tre fönstren ut mot en attraktiv gata, det fanns också vackra fönster mot en fin liten innergård som hjälpte till att skapa rumsligheter med hemkänsla. När vi adderade våra produkter blev det väldigt fint, till och med bättre än jag hade trott”, säger hon.
Inflytelserik designer
I sortimentet finns alla produkter av Carl Malmsten som tillverkas för tillfället, plus ett urval av kompletterande möbler, textil, inredningsaccessoarer och andra produkter. Utöver butiksytan på knappt 200 kvadratmeter på gatuplanet finns även en liten inredningsstudio med tygprover en trappa ner där butiken hjälper kunder bland annat med att välja tyger till möbler.
Carl Malmsten är en av den svenska designhistoriens mest inflytelserika personer. Dels för hans egen formgivning av folkkära möbler som Lilla Åland och Samsas men kanske ännu mer för hans tankar om utbildning och skolorna som han grundade. Vid hantverksskolan Capellagården på Öland och Malmstenskolan vid Linköpings universitet har generationer av formgivare fått sin utbildning. Han var också mycket aktiv i samhällsdebatten som en hätsk kritiker av den framväxande funktionalismen och extremt produktiv som formgivare.
Varumärket Carl Malmsten ägs av Stiftelsen Siv & Carl Malmstens Minne. I stiftelsens arkiv finns omkring 20 000 ritningar på produkter, av vilka hundratals har serietillverkats genom åren. Idag tillverkas ett tjugotal möbler och andra produkter på licens av olika tillverkare. Malmstenbutiken har licens för tillverkningen av Wetter bordserie, Visingsö pall och bänk, Bergshamra utemöbel, golvlampan Staken och sängen Guldheden.
Ägare sedan 2020
Jessika Hyltner anställdes som VD 2015 i samband med att Carl Malmstens sonson Jerk Malmsten sålde företaget till Svenskt Tenns ägare Kjell och Märta Beijers Stiftelse. Under fem år arbetade hon tillsammans med stiftelsen för att förnya butiken för att nå fler och framförallt yngre kunder.
Sedan kom coronapandemin, vilket så småningom bidrog till att stiftelsen valde att sälja Malmstenbutiken. Jessika fick en förfrågan att köpa och tackade efter kort övervägande ja.
”Vid den tidpunkten var det inga kunder i butiken. Det var en enorm stress och press att hitta en strategi för att överleva. Jag pratade med de som stod mig nära och bestämde mig ganska snabbt. Jag är väl så som person. Känns det bra så kör jag, ha ha”.
”Det blev en intensiv sommar. Dels för att lösa det finansiella och dels att ställa om från ett företag som drevs som ett storföretag till ett enmansföretag. Hur gör man det? Man kavlar upp ärmarna och tittar på varje liten kostnad”, konstaterar hon.
Föryngringsprocess
Under hösten 2020 började kunderna komma tillbaka och butiken fick också en e-handel på plats, som snabbt började generera försäljning.
En förutsättning för försäljningen när Jessika tog över företaget var att butiken skulle flytta från Strandvägen, där den legat sedan den startades av Carl Malmsten själv på 1940-talet. Sommaren 2021 hittade hon lokaler som både hade rätt förutsättningar och rätt läge och i början av september slogs dörrarna upp till den nya butiken på Humlegårdsgatan. Arbetet med att förnya butiken fortsätter i högsta grad i de nya lokalerna.
Ett första steg i Malmstensbutikens föryngringsprocess var att se över vilka textilier som finns att välja till de stoppade möblerna. Idag kan kunder välja fritt mellan hundratals olika tyger från tillverkare som Kvadrat, Pierre Frey med flera. Nästa steg var att se över vad som saknades i Malmstenssortimentet för att kunna skapa ett hem. För att hitta komplement började Jessica leta hos producenter som även tillverkar Malmstenmöbler, som Stolab och Tre Sekel. Andra producenter som finns i butiken är Gemla, Gärsnäs, Adea och Gebrüder Thonet Vienna.
”Vi har svensk tillverkning av svenska råvaror. Många tillverkare har även andra produkter och vi tittar på deras sortiment i första hand. Flera formgivare har gått Malmstenskolan eller har koppling till Malmstensfären på ett eller annat sätt. Det finns en kontinuitet och en värdighet i det som jag verkligen uppskattar”, säger hon.
Accessoarer kompletterar
Slutligen gör utvalda inredningsaccessoarer och kringprodukter sortimentet komplett. De gör också att butikens olika rum kan få en inspirerande inredning.
”Accessoarerna måste ligga på samma nivå i kvalitet som allt annat i butiken. Vi sonderar på mässor och tittar på vad som kan vara intressant för våra kunder. I första hand jobbar vi med svenska tillverkare men vi fyller på med utländska leverantörer. Vi försöker hitta vårt eget uttryck. Ett sortiment är ju inte statiskt, det är i rörelse och påverkas av många olika faktorer. Det är ett organiskt arbete. Vi testar och sedan så testar vi igen”, säger Jessika.
Hon berättar att kunder i butiken allt oftare ställer frågor om hur och var produkter är tillverkade. Viljan att konsumera mer långsiktigt och hållbart växer hos både unga och äldre och tar sig ofta uttryck i ett intresse för kvalitetsmöbler som håller länge både för användning och för ögats slitage. De vanligaste köparna av matgruppen Herrgården idag är unga par. Mycket tyder på att utvecklingen kommer att tala till svensktillverkade, något dyrare men mer hållbara, möblers favör. På Malmstenbutiken ser man ljust på framtiden.
Malmstenbutiken
Ägare: Jessika Hyltner
Antal anställda: 3 plus extrapersonal
Butiksyta: knappt 200 kvadratmeter
Sortiment: Alla Malmstenprodukter i produktion, plus noga utvalda komplement