"Margretheskålen har fått "new body – same soul"

"New body – same soul" är precis vad som utmärker den nya Margretheskålen som just nu lanseras. Känslan är densamma, men funktionerna är uppdaterade. Det vill säga att den är tillverkad i ett nytt material som kan återvinnas och tål både mikrovågsugn och frys.

Foto: Rosti/F&H Group

Känslan måste vara helt rätt. Vikten måste vara rätt, ljudet måste vara rätt och funktionaliteten måste vara densamma. Det gäller hela Danmarks Margretheskål, och den ska inte ändras! Men det har ändå hänt, för när Rosti lanserar en ny version av den välkända Margretheskålen ser den och känns precis som den gamla, men den är tillverkad av ett material som kan återvinnas och tål både mikrovågsugn och frys. Således har en ny version av röreskålen skapats, som i år kan fira sin 70-årsdag.
"Det har varit en lång resa vi har varit på - och betydligt svårare än vi hade förväntat oss", säger varumärkeschefen för Rosti, Kasper Egelund Nissen. "För när man arbetar i plastvärlden finns det små saker som kan ställa till det, och saker tar tid."

F&H Group köpte Rosti år 2019, och inte långt efter kom den nya EU-förordningen för plastmaterial. Men faktum är att Rosti redan år 2013 hade påbörjat det stora arbete som krävs för att hitta ett nytt material som kunde ersätta melamin.

"Så vi fortsatte deras goda arbete, och i den testform som de hade skapat, och som vi fick med i affären, har vi sammanlagt testat över 30 olika material. Vi hittade faktiskt inte ett material som direkt kunde ersätta melamin. Därför beslutade vi oss för att skapa vårt eget material från grunden. Det blev Durostima (Durable Rosti Material), som vi nu har varumärkesregistrerat", berättar Kasper Egelund Nissen.

Foto: Rosti/F&H Group

Margrethes DNA

Margretheskålen har sin egen DNA, och samtidigt är den huvudprodukten i Rosti-kollektionen. "Det varken kan eller vill vi kompromissa med, och vi beslutade att vi skulle göra det rätt, även om det tog tid och satte oss och våra återförsäljare på prov", säger Kasper Egelund Nissen och betonar att han är glad över att man tog den extra tiden för att nå 100 procent framgång.

Han förklarar att där de flesta produkter får problem är när det gäller att använda en handmixer utan att det repas eller skadar skålen på något sätt", förklarar Kasper, samtidigt som han visar exempel på både repade och till och med brustna testversioner. "Margretheskålen har alltid varit en produkt som håller, och så ska den förbli. Därför väljer vi också att erbjuda fem års garanti på produkterna."

Kasper berättar också att det har varit mycket viktigt att den nya versionen 2.0 av Margretheskålen har den ospecificerade känslan som man får när man håller en Margretheskål i handen. "Det handlar om vikten och om klangen, som också behövde återskapas", förklarar han, och det har varit en utmaning.

New body – same soul

Men förutom att skapa en skål så nära den "gamla" Margrethe som möjligt skulle den nya versionen också ha funktioner för år 2024. Med andra ord: Ny kropp – samma själ.

"Först och främst var det viktigt för oss att den kunde återvinnas och användas för andra plastmaterial som t.ex. tvålpumpar eller trädgårdsmöbler, till skillnad från melamin som bara kan krossas och användas till ändamål som vägfyllnad", förklarar Kasper och tillägger att anledningen till att skålen inte är gjord av återvunnen plast är helt enkelt att det för närvarande inte finns några återvunna material som skulle vara lämpliga och livsmedelsgodkända för att tillverka Margrethe-skålar.

Det var också viktigt att den nya Margretheskålen skulle tåla både mikrovågsugn och frys utan att materialet spricker.

"Melamin är ett otroligt hårt material. Därför kan det spricka om det utsätts för frystemperaturer, och av samma anledning kunde man också slå en flisa av hällpipen om man tappade skålen. Det händer inte så lätt med den nya versionen, eftersom materialet är något mjukare och ger efter en aning - utan att gå sönder", säger Kasper.

Angående varför man har valt att investera tid, pengar och energi på att skapa en ny version av Margretheskålen säger Kasper:

"Vi känner att tiden är mogen för en uppgradering. För miljöns skull och för att få fler funktioner i skålen. Men när allt kommer omkring är det ändå "Ny kropp – samma själ", och Margretheskålen ska även i framtiden vara en enkel produkt som bara fungerar."

Det nya varumärkesregistrerade Durostima-materialet kommer i framtiden endast att användas av Rosti. Men planen är också att implementera det i flera andra Rosti-produkter. Till våren 2024 kommer även en mixerburk och grytlappar i det nya materialet, och över tid kommer vi att se mer tillbehör i Durostima. När de nya skålarna lanseras fasas melaminskålarna ut.

Materialet är dyrare att producera än melamin, och därför konstaterar Kasper också att de nya produkterna kommer att vara något dyrare i butikerna. "Men konsumenterna får också mer för pengarna."

Den nya Margretheskålen kommer i 10 färger med tre nya färger på paletten; Electric blue, Beetroot och Lavender. "Vi håller fast vid att Margretheskålen ska vara en färgstark serie, och det kommer kontinuerligt att komma nya färger både till skålarna och tillbehören."

"Vi känner att tiden är inne för en uppgradering. För miljöns skull och för att få in fler funktioner i skålen. Men när allt är sagt och gjort, är det fortfarande "Ny kropp - samma själ", och Margretheskålen ska även i framtiden vara en enkel produkt som bara fungerar."

Kasper Egelund Nissen

70 år

När den nya Margretheskålen lanseras på de stora europeiska mässorna i januari är det i 70-årsjubileum för Margrethes "födelse", och Kasper Egelund Nissen berättar att man kommer att berätta den historien för konsumenterna till hösten 2024.
Margretheskålen skapades tillbaka på 50-talet. Man sammansatte det som idag kallas en fokusgrupp, där man hade köpt in ett antal skålar och lät de närvarande kommentera dem. De ville ha en rund pip, som man kunde hälla från, ett handtag man kunde hålla i och en skål som tålde en visp och där innehållet inte flöt över kanten när man vispade. Dessa insikter fördes vidare till formgivarna Sigvard Bernadotte och Acton Bjørn, som utifrån detta skapade en modell i trä och målade den röd. De presenterade den för Rosti som tackade ja, och år 1954 lanserade man Margretheskålen, som sedan dess har varit en vanlig syn i nästan alla danska hem och ofta har gått i arv från generation till generation.
Skålen är för övrigt uppkallad efter Bernadottes brorsdotter, prinsessan Margrethe, Danmarks nuvarande drottning, och sedan lanseringen har den sålts i över 25 miljoner exemplar över hela världen."

Foto: Rosti/F&H Group

Foto: Rosti/F&H Group

Foto: Rosti/F&H Group

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

16.04.2024Designbase.se

Hamonoya är en ny distributör för Patisse

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Stora 79NORD-nyheter från Morsø

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Kärnan i kvaliteten från HOLM

10.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Brygg kaffe som en riktig barista

01.04.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Låt våren inbjuda till skaldjursfest.

25.03.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Gillar du bubbel? Tillför bubblor – i allt!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023