Mode och hem möts på Maison&Objet
Gränserna mellan mode och design suddas ut i detaljhandeln. Maision&Objet har tagit konsekvenserna av detta
Sur/Reality! är trendtema för det kommande Maison&Objet, och denna gång förenas mode- och heminredningssektorerna på mässan, initierad av Mélanie Leroy. Den kommer att innehålla ett nytt urval av produkter som kompletterar inredningen, tillsammans med ett nytt uppslukande utrymme designat av Daniela Leonini.
"Idag besöker även 40 % av våra besökare modeområdet, som också är bland topp 5 för beställningar på mässan och den bäst presterande produktkategorin bland återförsäljare under de senaste sex månaderna", säger Mélanie Leroy, VD för SAFI ( Maison&Objet, Paris Design Week och MOM).
Gränserna mellan mode och design suddas ut tack vare att konsumenterna framhåller sin egenart, både genom sin inredning och sin klädstil. Från och med januari gör modesektorn därför en makeover hos Maison&Objet! Det finns ett utökat utbud, från pop till urban och unisex, med ett växande antal varumärken inklusive MUJAJUMA, GUANABANA, WOUF, FLOTTE, BAGATELLE, NUSA DUA, MOISMONT, LE BERET FRANÇAIS, CAVAL och MAISON BADIGO, samt en ny kreativ och uppslukande inspirationsrum som visar trender genom en exklusiv kuration av produkter
Mode finns också i François Delclauxs kuration av produkter för Vad är nytt? Inom Retail och ämnet kommer att vara i fokus för "Retail Coaching"-programmet med gratis konferenser och evenemang organiserade av detaljhandelsexperter.
"Vårt mål är att förstärka den tydliga styrkan i var och en av de två mässupplagorna och ta ett ännu mer specialiserat förhållningssätt inom varje specifikt område för att kunna ge ett konkret svar på professionella behov. Genom att specialisera våra två upplagor genom olika identiteter, vi kommer att vara en ännu bättre partner i förhållande till våra kunders strategier. I januari kommer fokus att ligga på mode och hemvaror, med ett uppslukande utrymme skapas också och coachningssessioner planeras för våra besökare", säger Mélanie Leroy, VD för SAFI (Maison&Objet, Paris Design Week och MOM).
Den här gången bjuder Maison&Objet in detaljhandelsexperten Daniela Leonini att vara en del av en exklusiv och inspirerande show.
Daniela Leonini är grundaren av Appuntamento - en detaljhandelsbyrå specialiserad på skräddarsydda kundupplevelser. Hon är en inredningsdesigner och detaljhandelsexpert och använder sin expertis för att skapa tillfälliga, uppslukande evenemang som sätter människor och känslor i centrum för shoppingupplevelsen.
Det nya uppslukande utrymmet hyllar den subtila alliansen mellan mode och design i hjärtat av Maison&Objet-showen. Projektet är en sensorisk fördjupning, där varje färg och varje element berättar en historia.
Rummet kommer till liv i livfulla färger: djupt, intensivt Kleinblått framkallar oändlighet och frihet, medan klart, levande solskensgult antyder värme och energi. Tillsammans inbjuder de oss att utforska ett nytt sätt att tänka om mode i designvärlden.
Inspirerad av nyfikenhet och rörelse, är utrymmet designat för att framkalla förundran och utforskande. Klädda i en eklektisk blandning av märken verkar skyltdockor röra sig i en tidlös miljö, förstärkt av reflektioner och optiska illusioner. Med sina spegelytor och minimalistiska bord i Kleinblått blir varje hörn av rummet en levande scen, en plats där besökarna ser sig reflekteras i en lekfull och personlig interaktion.
Den uppslukande designen inbjuder till visuell utforskning och uppmuntrar besökare att fånga unika ögonblick. I dessa djärva miljöer smälter mode och hem harmoniskt samman och är en levande hyllning till kreativitet och rörelse.