I slutet av mars öppnade Rusta sitt nya pop up-varuhus på Regeringsgatan i Stockholm. Bakom öppningen ligger kedjans satsning på att i större utsträckning nå ut till innerstadsbor, som annars inte är en självklar del av kundgruppen.
Butiken är ungefär hälften så stor som Rustas standardvaruhus och indelad i två våningar. Den är inrymd i ett rivningskontrakt vägg i vägg med Nordiska Kompaniet och förhoppningen är att kunna få kontraktet förlängt samt att då utöka butiksytan. Rustas VD, Göran Westerberg, berättar att man hade letat länge efter en lämplig lokal på centralt läge när denna äntligen dök upp.
”Vi vill vara ett lågprisalternativ där man inte ska känna sig fattig. En plats där man alltid kan förnya och fylla på för hemmet. Faktum är att 80 procent av svenskarna handlar på Rusta någon gång under året, det visar en undersökning som vi har gjort”, säger Göran under ett anförande i samband med öppningen.
-JBE