Vi vill lyfta matlagningsupplevelsen

Microplane har själv tagit över distributionen på den skandinaviska marknaden. "Skandinaviska konsumenter uppskattar köksutrustning av god kvalitet, och efterfrågan på premiumprodukter är hög, och detta är den bästa marknadsmiljön för varumärken som Microplane", säger Marcin Ziomek, general manager för Microplane i Europa.

Microplane BLACK SHEEP-serien med mattsvart handtag, ram och blad i rostfritt stål är en iögonfallande, elegant showstopper. Foto: Microplane

"Vårt mål är att stärka varumärket Microplane på den skandinaviska marknaden". Det säger Microplanes general manager i Europa, Marcin Ziomek, efter att en ny distributionsstrategi lagts upp för den skandinaviska marknaden. Det betyder att Microplane den 1 juni själv tog över distributionen i Skandinavien och att de skandinaviska återförsäljarna nu har direkt tillgång till hela Microplanes produktportfölj, inklusive den ikoniska Premium Classic Zester och de senaste produktintroduktionerna. Dessutom erbjuder Microplane omfattande Point-of-Sales-support med starkt varumärkesfokus och omfattande försäljnings- och marknadsföringsexpertis.

"Efter många års framgångsrikt samarbete med vår distributionspartner Hamonoya har vi beslutat att ändra vår distributionsstrategi för den skandinaviska marknaden, så att vi istället för att vara beroende av en tredje part nu distribuerar direkt", förklarar Marcin Ziomek, som fortsätter. att säga: "Under de senaste åren har vi ställts inför stigande produktions-, material- och logistikkostnader och de stigande kostnaderna har också påverkat villkoren och priserna för återförsäljare, precis som trycket på effektiviteten i hela leverantörskedjorna har blivit allt större ”.

På Microplane tänjer vi kontinuerligt på gränserna med tekniska framsteg och nya produktinnovationer, säger Marcin Ziomek. Foto: Microplane

Direktdistributionsmodellen ger många fördelar för både leverantörer och återförsäljare, anser han. ”Genom den direkta kommunikationen med de viktigaste marknadsaktörerna kommer vi att bättre kunna planera och hantera lagertillgänglighet, diskutera marknadstrender och samarbeta kring gemensamma marknadsföringsaktiviteter. Direktdistributionen kommer att ge oss en överblick över hela leveranskedjan, så vi kan hantera lager, logistik, kundservice och marknadsföring internt och förbättra effektiviteten”.

Genom att kontrollera hela processen kommer Microplane också att kunna bygga starkare relationer med de skandinaviska kunderna. "Vårt mål är att ge personlig service och svara snabbt på individuella behov", säger Marcin Ziomek, som vidare konstaterar att de skandinaviska marknaderna ur ett globalt perspektiv är en av de viktigaste marknaderna för Microplane.

"Skandinaviska konsumenter uppskattar köksutrustning av god kvalitet, och efterfrågan på premiumprodukter är hög, och detta är den bästa marknadsmiljön för varumärken som Microplane", säger Marcin Ziomek.

Han menar att Skandinavien idag är bland de viktigaste marknaderna när det gäller att sätta globala trender inom produktdesign och funktionalitet och att ha en direkt koppling till marknaden kommer att göra det möjligt för Microplane att svara bättre och snabbare på skandinaviska konsumenters nya preferenser och behov.

"Med direktdistributionsmodellen kommer vårt huvudmål också att vara att ytterligare stärka vår varumärkespositionering på den skandinaviska marknaden. Vår produktlinje har under de senaste åren kompletterats med ytterligare serier för att täcka olika designmetoder samt motsvarande prispunkter. Förutom våra ikoniska Zester- och Gourmet-serier har vi lagt till Master Series och Black Sheep-serierna med mer modern och sofistikerad design. I år introducerar vi den nya proffsserien i rostfritt stål för att täppa till den sista luckan i vårt sortiment”.

Matlagningsupplevelsen behöver förbättras

Om du frågar Marcin Ziomek vad Microplanes varumärkesfilosofi är, är svaret:

"Microplanes varumärkesfilosofi är centrerad kring att uppfylla önskemålen från både hobbykockar och professionella kockar. Vårt mål, ambition och engagemang är att förbättra deras matlagningsupplevelse genom att tillhandahålla premiumprodukter som sömlöst integrerar den senaste tekniken”.

Den ikoniska Premium Classic Zester lanserades utan handtag som ett verktyg för träbearbetning. Sidan har tillverkats med ett ergonomiskt soft-touch handtag i 13 färger. Foto: Microplane

Han förklarar att kärnan i varumärkets innovation är fotoetsningstekniken som skiljer Microplane rivjärn från konkurrenterna.

"Under de senaste 50 åren har vi förfinat denna teknik för att skapa ultraskarpa skäreggar som ger överlägsna resultat."

Men engagemanget stannar inte här. Eftersom tekniken har överförts till andra kategorier av köksredskap, för att utöka utbudet bortom rivjärn.

”Vi strävar alltid efter att utnyttja vår kärnkompetens; fotoetsningsprocessen, för att förbättra prestandan för varje nytt verktyg vi introducerar på marknaden. Men oavsett applikation förblir vår förväntan konstant: att leverera hållbara, förstklassiga produkter för alla kulinariska behov”, säger Marcin Ziomek.

Banbrytande revolution

1994, när Microplanes originalrivjärn först såldes som köksredskap, var det fotoetsade bladet en banbrytande innovation på köksutrustningsmarknaden. Innan dess var köksrivjärn enkla, tråkiga verktyg som inte riktigt fungerade och bara var ett av många verktyg i kökskategorin. Genom att införliva fotoetsningsteknik i tillverkningsprocessen revolutionerade Microplane marknaden.

"Våra rivjärn var exceptionellt vassa, de skär i stället för att bara strimla, och vi kunde erbjuda olika bladalternativ för olika gallerändamål med växande sofistikerad produktdesign inom olika områden.Vi förvandlade bokstavligen det "tråkiga" rivjärnet till en helt ny kategori av köksrivjärn i hushållsindustrin", säger Marcin Ziomek

På frågan om vad som gör Microplane speciell, svarar Marcin Ziomek utan att tveka: "Till skillnad från de konventionella stansade rivjärnen fungerar de små tänderna som extremt vassa knivar för att skära ingredienser med precision istället för att strimla eller strimla. Bladet ser till att maten inte fastnar eller blockerar utan istället glider försiktigt längs skärytan för att ge perfekt resultat varje gång”.

Foto: Microplane

Och man måste erkänna att Microplane är det enda varumärket i världen som är specialiserat på köksrivjärnssegmentet med över 50 års erfarenhet av fotoetsningsprocessen.

"Vår nischstrategi kretsar kring ett orubbligt fokus på köksrivjärnssegmentet, vilket gör att vi noggrant kan fullända varje detalj i våra produkter - något som varumärken som erbjuder alla typer av köksredskap och prylar aldrig skulle kunna göra i samma utsträckning. Därför kan vi även erbjuda det bredaste urvalet av bladtyper och produktserier som uppfyller alla behov och krav som rör köksrivjärn. Dessutom driver vårt dedikerade in-house design- och ingenjörsteam innovation inom detta segment, genom att konsekvent introducera nya enheter och lösningar”.

Just därför har de också en mycket tydlig försäljningsstrategi med fokus på samarbete med fackbutiker inom köksutrustning. "Vårt varumärke är positionerat i marknadens premiumsegment och därför är fackbutikernas kompetens och servicenivå helt avgörande".

Berättelsen om mikroplanet

2024 markerar 30-årsjubileet för Microplane, ett ledande globalt varumärke för köksprodukter känt för att utveckla exceptionellt vassa och effektiva kulinariska verktyg.

1994, i ett kök i Toronto, Kanada, sträckte sig en hemmafru - frustrerad över resultatet av sitt gamla köksrivjärn - efter sin mans Microplane trärivjärn och upptäckte helt oväntat att det var det perfekta sättet att riva mat.

Det ögonblicket markerade början på Microplane rivjärnet och den ikoniska långa och smala Zester, som har revolutionerat marknaden. Microplane är den ursprungliga tillverkaren av fotoetsade skärverktyg med årtionden av erfarenhet av den kemiska processen för att producera dessa speciella blad.

2004 etablerades Microplane International Europe i Hamburg, Tyskland, för att hantera distributionen av varumärket Microplane i Europa. Sedan dess har den distribuerat sig på de flesta av de europeiska marknaderna, som t.ex Tyskland, Frankrike, Italien, Österrike och Finland. Från den 1 juni anslöt sig Danmark, Sverige och Norge.

Erfarenhet och expertis inom fotoetsningstillverkning under de senaste 50 åren har gett Microplane® ett gediget rykte i branschen. Foto: Microplane

"Att ha ett dotterbolag i Europa har gjort det möjligt för oss att bättre svara på de europeiska konsumenternas föränderliga preferenser genom att utveckla produkter som är skräddarsydda för att möta deras smak och behov. Till exempel har Black Sheep-serien samt produktfamiljen av professionella verktyg initialt bara introducerats på den europeiska marknaden”.

"Microplane planerar ett starkt varumärkesfokus, omfattande försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter, samt en strömlinjeformad kommunikation med ett dedikerat team på det europeiska kontoret i Hamburg, Tyskland, vilket i framtiden kommer att ge en ännu bättre möjlighet att stötta återförsäljarna och erbjuda snabba lösningar", avslutar Marcin Ziomek.

Formland: monter 9842

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Stilren og effektiv avfallssortering

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Köksklassiker nu i återvunnet material

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Vad krävs för att bli världens bästa kock?

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Eva Solo: Så här mäter vi klimatavtrycket från design till bortskaffande

25.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Sage lanserar en ny Oracle

17.10.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Japanska nyheter från Kawai

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023