Vilken blir Årets butik?
På Formex i augusti delas Designbasepriset ut till årets mest innovativa butik inom design, interiör och livsstil i Sverige. Vinnaren går vidare till Global Innovation Awards i Chicago som delas ut på The International Home + Housewares Show i mars 2019.
I augusti delas Designbasepriset ut för andra gången i Sverige. Utdelningen äger rum på inredningsmässan Formex i Stockholm och vinnaren utses genom en sammanvägning av kriterier som mission och vision, butiksdesign, produktpresentation och skyltning, marknadsföring, personalutveckling och kundservice samt innovation. Det sista kriteriet kan handla om allt från teknisk innovation som appar till nytänkande kommunikation och kampanjer.
Vinnaren går vidare till den internationella tävlingen Global Innovation Awards i Chicago i mars 2019. Global Innovation Awards, eller GIA, instiftades av The International Home + Housewares Show och branschorganisationen International Housewares Association år 2000 för att stimulera innovation inom detaljhandeln i hela världen. Designbase är en av knappt trettio branschtidningar som sponsrar nationella uttagningstävligar på sina lokala marknader.
Fjolårets vinnare RoyalDesign i Helsingborg fick priset för sin inspirerande och kreativa butiksmiljö, butikens fina samspel med onlineförsäljningen och den höga kunskaps- och servicenivån hos personalen. Lena Benediktsson, som driver både vinnarbutiken och RoyalDesign i Landskrona, reste till The International Home + Housewares Show tillsammans med kollegan Angela Persson och fick se den egna butiken på en jättebanderoll tillsammans med banderoller för de andra nominerade butikerna.
”Det var verkligen en häftig känsla. Även om vi inte tog hem det stora priset känner man sig helt klart som en vinnare,” berättar hon.
Pristagarna utses av en mycket kompetent jury med internationell utblick. Under mässan håller jurymedlemmarna seminarier om framtidens handel och alla nominerade butiker får också välja en jurymedlem som ger en timmes personlig feedback på verksamheten.
”Det gav jättemycket. Vi har verkligen tagit till oss av vad de sa. Även om vi är väldigt stolta över vår butik och det vi har åstadkommit hittills så har det vi fick med oss gjort butiken ännu bättre. Det handlar till exempel om vad vi kan tillföra på sociala medier. Vi arbetar ännu mer strategiskt med sådana saker nu.”
De fem internationella pristagarna 2018 blev Tugó, från Colombia, Manufactum från Tyskland, Pollmann sinds 1890 från Nederländerna, Harrods från Storbritannien och The Chopping Block från USA. Sedan starten har omkring 40 vinnare från 47 länder på sex kontinenter korats.
”Det är bara att gratulera den som vinner nästa gång. Är man bara öppen kan det ge hur mycket som helst,” säger Lena Benediktsson.