WMF fyller i år 170 år. Sedan grundandet i Geislingen, Baden-Württemberg, har WMF stått för skickligt hantverk, enastående kvalitet, sofistikerad design och årtiondens erfarenhet av professionella redskap. Företaget började med ren metallbearbetning och har sedan dess utvecklat ett omfattande sortiment inom de tre affärsområdena; konsumentprodukter, kaffemaskiner för professionellt bruk och hotellutrustning. Genom allt detta har WMF behållit sina värderingar och traditioner men alltid haft finger på pulsen och fokuserat på banbrytande innovationer. Detta har över åren resulterat i ett betydande antal milstolpar, patent och designikoner.
I 170 år har WMF-märket därför satt standarden med sina nyskapande produkter och fungerat som en viktig drivkraft på marknaden. Detta beror på produkter vars utmärkta design, perfekta funktionalitet och höga kvalitet skapar aptit på kulinariska upplevelser. Allt från att förbereda och tillaga ingredienser till att äta och dricka resultatet. Fyra ögonblick där WMF-märket spelar en central roll i kundernas liv. Från att förbereda ingredienserna med precisionsknivar, tillaga maten med innovativt köksredskap och äta resultatet med vackert utformade bestick för att servera drycker i karaffer och njuta av allt vid ett elegant dukat bord.
Historien började 1853 när mjölnaren Daniel Straub och bröderna Schweizer grundade metallvarufabriken Straub & Schweizer i Geislingen. År 1880 fusionerade företaget med metallvarufabriken Ritter & Co och blev Württembergische Metallwarenfabrik. I dag kan varumärket se tillbaka på 170 år av förändring och framgång, och företaget är stolt över att ha behållit rötterna och arvet i namnet: WMF - Württembergische Metallwarenfabrik.
WMF erbjuder matlagnings-, dryckes- och matskultur på högsta nivå. Varje dag använder mer än 100 miljoner människor över hela världen produkterna. De använder dem i sina hemmakök, njuter av nylagda kaffespecialiteter eller serverar stilfulla måltider på restauranger och hotell. Utmärkt design, perfekt funktionalitet och optimal kvalitet innebär att man alltid är försäkrad om en kulinarisk upplevelse.
De tre affärsområdena
Oavsett om det är bordservice och produkter för privatkök, kaffemaskiner för den exklusiva gastronomiska sektorn eller utrustning för hotell, ställer sig WMF upp som ett förstklassigt varumärke som bara är nöjda med att leverera det bästa inom sina tre affärssegment. För slutanvändaren har sortimentet alltid varit synonymt med speciella ögonblick och med design "Tillverkad i Tyskland." Det gäller allt från handsmidda knivar och köksredskap av hög kvalitet till ultramoderna små elektriska apparater för nästan alla ändamål. Målet är att göra varje ögonblick där produkterna används till något speciellt - från matlagning till att sätta sig till bords. Med löftet "Designed to Perform" levererar alla WMF-kaffemaskiner för professionellt bruk utmärkt teknik och pålitlig funktion, oavsett om det är helautomatiska kaffemaskiner, automatiska portfiltlösningar eller helautomatiska filterkaffemaskiner. Produkterna för B2B-sektorn kännetecknas av kvalitetsmärket "Tillverkad i Tyskland." Med över 350 tekniker har WMF också Europas största interna serviceorganisation. Slutligen finns WMFs sortiment av professionell hotellutrustning som uppfyller även de mest exklusiva kraven och levererar hotell- och cateringprodukter av högsta kvalitet och många olika designvarianter. Produktsortimentet inkluderar allt som krävs för att ge gästerna optimal service, från bestick och glas till serveringsutrustning och bordsdekorationer till det flexibla modulsystemet för buffén.
Kvalitet
Utmärkt kvalitet är en av hörnstenarna i företaget som sätter de högsta standarderna för sina produkter och sig själva. Detta gäller allt från materialval, hantverk och design till rådgivning. Varje produkt ska kännetecknas av hög funktionalitet och hållbarhet. Det internationellt erkända kvalitetsmärket och ursprungsangivelsen "Tillverkad i Tyskland" spelar en stor roll för skapandet av värde. WMF producerar produkter i Tyskland och Europa och använder noggrant utvalda leverantörer och partners över hela världen. Företaget har en global kvalitetsorganisation som godkänner alla varor, testar dem enligt gällande lagar och regler och säkerställer att alla produkter alltid uppfyller WMFs konsekvent höga standard.
Design som kärnvärde
Enastående design har varit en integrerad del av företagets historia ända från början. Redan 1889 samlades alla designavdelningar - från modellstudier till katalogillustratörer - i den särskilt byggda "konstnärsbyggnaden". Målet då var att förbättra arbetsvillkoren för konstnärerna. Här lades grunden till intern design och produktutveckling. I dag manifesterar designutmaningen sig i WMF:s principer för förstklassig design. De fyra riktlinjerna är kärnan i designens DNA och en viktig del av varumärkesidentiteten: helhetssyn på design, autentisk design, genomtänkt design och designikoner.
Ett dotterbolag till Groupe SEB
Som ett dotterbolag till den franska koncernen Groupe SEB har WMF sedan 2016 varit en del av ett internationellt team med 33 000 anställda i över 150 länder som hanterar 31 varumärken inom konsument- och företagssektorn. Med sin goda blandning av lång erfarenhet och passion för innovation har WMF inte bara en företagshistoria som liknar Groupe SEBs utan också många av de samma viktiga värderingarna. Samtidigt förblir WMF trogen sina rötter som ett förstklassigt varumärke med huvudkontor i Geislingen och 170 års erfarenhet.