Blomsterfrämjandet fyller 50

Krukväxttrender skiftar och återkommer.

Sedan bildandet 1968 har branschorganisationen Blomsterfrämjandet på olika sätt arbetat med att sprida kunskap och inspiration om svenskodlade snittblommor, krukväxter och utplanteringsväxter.

Trenderna inom krukväxter har skiftat genom åren. I samband med jubileet gjorde författaren och blomsterskribenten Kerstin Ahlvin en tillbakablick. När Blomsterfrämjandet bildades var de populäraste växterna saintpaulia, cyklamen och fönsterfikus. På 1970-talet kom bladväxterna och på 1980-talet de avancerade blomsterarrangemangen. Under det miljömedvetna 1990-talet lyftes växternas luftrenande effekt fram och på 2000-talet fanns brudorkidén i nästan varje hem. Idag tillhör hortensia, fiolfikus, monstera och parasollpilea storsäljarna.

Blomsterfrämjandet ägs av LRF Trädgård med bland annat svenska odlare samt ett antal andra aktörer inom trädgårdsnäringen som medlemmar och sponsorer.

-ANB

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023