07.09.2018  |  Business  |  Branschnytt

Blomsterfrämjandet fyller 50

Krukväxttrender skiftar och återkommer.

Sedan bildandet 1968 har branschorganisationen Blomsterfrämjandet på olika sätt arbetat med att sprida kunskap och inspiration om svenskodlade snittblommor, krukväxter och utplanteringsväxter.

Trenderna inom krukväxter har skiftat genom åren. I samband med jubileet gjorde författaren och blomsterskribenten Kerstin Ahlvin en tillbakablick. När Blomsterfrämjandet bildades var de populäraste växterna saintpaulia, cyklamen och fönsterfikus. På 1970-talet kom bladväxterna och på 1980-talet de avancerade blomsterarrangemangen. Under det miljömedvetna 1990-talet lyftes växternas luftrenande effekt fram och på 2000-talet fanns brudorkidén i nästan varje hem. Idag tillhör hortensia, fiolfikus, monstera och parasollpilea storsäljarna.

Blomsterfrämjandet ägs av LRF Trädgård med bland annat svenska odlare samt ett antal andra aktörer inom trädgårdsnäringen som medlemmar och sponsorer.

-ANB

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.