Bodum i Portugal: vi vill säkerställa en hållbar produktion
”Vi insourcar där andra outsourcar, och det är en del av hemligheten bakom Bodums framgångar”, säger Jørgen Bodum. Av just den anledningen har man precis köpt ytterligare en fabrik i Portugal, denna gång en fabrik som kan tillverka produkter i polykarbonat, eftersom detta material kommer att utgöra en del av Bodums framtid.
Bodum har alltid gått sina egna vägar. Det är en av anledningarna till verksamhetens tillväxt. Under de 75 år som varumärket har funnits har man byggt upp en verksamhet med en egen identitet och ett eget uttryck, som idag är känt över hela världen.
Nyligen köpte Jørgen Bodum en ny fabrik i Portugal, vilken ska komplettera Bodums redan existerande fabrik i landet. Den nya fabriken kommer att tillverka produkter i polykarbonat, och med detta ger sig Bodum ännu en gång in på nya spännande vägar.
”Det är inte för att få bort glas från marknaden, men vi ser andra konsumtionsmönster idag, där det finns ett behov för produkter i polykarbonat, som är ett klart plastmaterial. Det kan vara glas till stranden, stugan och husvagnen, eller det kan vara till insatserna för våra Chambord-kannor som används på restaurang, där glaset blir lite illa medfaret”, fortsätter Jørgen Bodum där vi sitter i mötesrummet på den fabrik i Portugal som han köpte 1987. Sedan dess har fabriken vuxit, genom att intilliggande egendomar också har köpts upp. Idag går det knappast att undgå att lägga märke till Bodum-området i Tondela.
På frågan varför han på den tiden valde att köpa en egen fabrik snarare än att producera i Kina, som de flesta av konkurrenterna gör, svarar Jørgen så här:
”Om vi 1987 hade valt att producera i Kina så hade vi inte nått fram till där vi är idag. Vi insourcar där de flesta andra outsourcar. På det sättet har vi betydligt bättre kontroll över produktionen. Vi kan säkerställa en miljövänlig tillverkning, vi kan kontrollera ledtider och kvalitet och vi kan välja vilka medarbetare vi vill anställa”.
På Bodums fabriker får medarbetarna självklart den lön de ska ha, men därutöver gör man även mycket annat för att hjälpa sin personal på olika sätt. När området härjades av en skogsbrand under det senaste året, och flera medarbetare förlorade sina hem, gick Jørgen Bodum in och hjälpte dem med att bygga upp husen på nytt.
”Vi har ett socialt ansvar som vi tar allvarligt på”, säger Jørgen. Därför har han även instiftat en personalfond i sina föräldrars namn, dit medarbetare som behöver hjälp på ett eller annat sätt kan vända sig.
Det sörjs också för att ge medarbetarna chansen att utveckla sig och inte minst utnyttja sina talanger. Ett exempel på det är en ung man som arbetade vid en av fabrikens stämpelmaskiner. Det kom fram att han hade en grafisk utbildning och idag arbetar mannen istället på Bodums grafiska avdelning, där han stormtrivs.
Att det för övrigt blev just Portugal som Jørgen Bodum valde att etablera sina verksamheter i var faktiskt något av en tillfällighet.
”Vi producerade varor på den fabrik som var representerad av Preben Kaas Agentur. Efter ett tag blev vi tvungna att investera i fabriken för att hålla den i drift. Först köpte vi 50 procent. Sedan köpte vi även de resterande 50 procenten, och på den vägen är det”, säger Jørgen med ett leende.
Polykarbonat är miljövänligt
En av anledningarna till att Jørgen Bodum för några år sedan började leka med tanken på att framställa produkter i polykarbonat är att det faktiskt är mer miljövänligt än glas.
”Borosilikatglas, som vi använder på grund av dess hållfasthet, kan inte återanvändas. Det kan däremot polykarbonat. Samtidigt minskar polykarbonat risken för olyckor”, förklarar Jørgen Bodum.
Hållbarhet är något som ligger Jørgen varmt om hjärtat. Han har satt som mål att Bodums fabriker i Portugal inom de kommande två åren ska bli till 70 procent självförsörjande när det gäller energi. Inom de kommande fem till sex åren förväntar han sig att den siffran ska ha stigit till 80 procent, med hjälp av vindkraftverk och solenergi.
”I källaren under fabriken har vi en reningsanläggning för det vatten som vi använder vid galvanisering av metallerna. Vattnet blir faktiskt så rent att man i princip skulle kunna dricka det när det kommer ut”, fortsätter Jørgen. Hans mål är att under de närmaste fem åren uppnå den högsta graden av ekocertifiering.
”Just därför vill vi också vara tydliga med att vår plast på intet vis är skadlig. Bland annat är vår Joy Cup en framgångsrik produkt, som till exempel används hos Dallmayr i Tyskland, där kunderna får en kopp som de därefter själva kan ha med sig för sitt kaffe, med syftet att minska användningen av engångsmaterial”.
När Jørgen Bodum gör något gör han det med besked. Detta blev tydligt när vi åkte till Aveiro, där driften i fabriken leds av Fernando Joao, som vet allt som är värt att veta om plastproduktion.
För att knyta an till Jørgens och min konversation kring hållbarhet berättar Fernando att man på den nya plastfabriken återanvänder allt restmaterial till delar som inte ska godkännas för livsmedelskonsumtion. Fabrikens ström genereras av solceller.
På fabriken finns det idag nio gigantiska maskiner men innan årets slut kommer antalet att ha stigit till 20.
Även på plastfronten pågår det en konstant utveckling. Jørgen förklarar att man fram tills nu har klarat detta på egen hand, men att man för framtiden håller på att etablera ett samarbete med ett universitet i Porto, som specialiserar sig på just plast.
Verksamhetens utveckling
Jørgen Bodum har precis fyllt 70, men det betyder inte att han ligger på latsidan. Han har varit delaktig i verksamheten som etablerades av hans föräldrar sedan han var 14.
För ett och ett halvt år sedan kom Jørgens son, Peter Bodum, in i företaget som e-commerce manager. Detta har tagit skruv i den delen av verksamheten och alla Jørgens fyra barn sitter dessutom med i Bodums styrelse. Samtidigt erkänner Jørgen leende att han själv är med överallt. ”Jag godkänner varje liten linje i designen och är delaktig i alla beslut. Så kommer det också att förbli så länge jag tycker att det är roligt och utmanande”.
I ledningen för Bodums finansiella avdelning sitter CFO Ulrik Justesen, som berättar att Asien är ett nytt tillväxtområde, som man faktiskt tror ännu mer på än den amerikanska marknaden.
När det gäller Skandinavien beskriver Ulrik den som en platt marknad. Men även om hela den skandinaviska marknaden bara står för 8–9 procent av Bodums sammanlagda omsättning så berättar han att den ändå har en speciell plats i företagets hjärta.
Idag inkluderar Bodums kunder bland annat företag som Target, Wallmart och Starbucks, men därutöver har man kunder över i princip hela världen.
”Asien är mycket viktigt för oss. Det är här vi ser den största tillväxten just nu”, berättar Jørgen och lägger till att även Ryssland är en stor och viktig marknad.
En rundtur på fabriken
Det är alltid spännande att se hur och var någonstans som välkända produkter tillverkas. Därför tackade jag självklart ja när Peter Bodum bjöd in till en rundtur på Bodums fabrik i portugisiska Tondela.
Och den är inte liten, fabriken!
Vi inledde vår tur där man producerar metallramar och lock till Chambord-kannan. Peter berättar att alla komponenter till just Chambord tillverkas och samlas ihop här.
Lite längre bort står det tusentals ramar till kannorna, som är tillverkade av svart återvunnen plast. ”Dessa är till Starbucks”, säger Peter Bodum, medan vi fortsätter bort mot galvaniseringsanläggningen, där man kan galvanisera med krom, koppar och guld. ”Vi renar vattnet efter galvaniseringen, så att det blir praktiskt taget drickbart”, förklarar Peter och lägger till att man generellt sett intresserar sig mycket för hållbara material.
En helt ny maskin som man just nu håller på att testa kan coata metallen med antingen pulver eller vätska.
”Det blir otroligt vackra ytor. Man kan få fram nästan vilken färg eller metallnyans som helst. Överskottsfärgen återvinner vi”.
En annan ny maskin på fabriken är graveringsmaskinen. ”På sikt är tanken att kunderna ska kunna köpa exempelvis en Chambord-kanna med ett namn ingraverat”, säger Peter. Härifrån går turen vidare via kontoren, laboratoriet, där produkterna testas och skrivs ut med 3D-teknik, den grafiska avdelningen, onlineutvecklingen samt backoffice, som har hand om kunder i både Europa, USA och Asien.
Efterhand kommer vi in på nya distributionsformer. Peter berättar att något som är stort och på frammarsch just nu är online market places, det vill säga webbsidor där kunderna köper produkterna, vilka sedan levereras direkt till kunden från Bodums lager. ”Vi drar fördel av deras trafik och de av vår lagerkapacitet”. Marknaden förändras hela tiden, men för Bodums del handlar det om synergin mellan nätbutikerna och de fysiska butikerna, shop-in-shops samt återförsäljare. Det är den balansen som skapar företagets framtid.
Bodums tillväxt ska komma inifrån, det vill säga att man investerar i sin produktion samt i att driva tillväxten.
”Så mycket som vi investerar nu har vi aldrig gjort tidigare”, förklarar Ulrik Justesen. Och Jørgen Bodum tillfogar att produktutvecklingen står för en stor del av företagets kostnader. Därför stämmer han också konsekvent de som kopierar produkterna.
”Vi är utsatta för en hel del kopiering. På kinesiska webbsidor kan man hitta produkter som vi inte har i produktion längre. Eller produkter med Bodums namn på som vi aldrig har tillverkat. Men vi stämmer alla som vi upptäcker och hoppas att det ska ge effekt”, säger Jørgen, som fick idén till detta från Vagn Holck Andersen, tidigare VD hos Lego.
En av dem han har stämt på tio miljoner dollar är Starbucks, som hade gjort en kopia av Chambord-kannan.
”Harry Roberts, produktansvarig på Starbucks, ringde upp mig och sade: ’Jag har ett stort problem, nämligen dig – hur kan vi lösa det?’. På detta svarade jag: ’Du kan skicka mig ett kort där det står att ni ber om ursäkt och att det inte kommer att upprepas. Därutöver förstör ni alla kopior som ni har kvar’. Det gjorde de och idag är Starbucks en viktig kund”, berättar Jørgen.
Både Jørgen och Peter Bodum var inbjudna till invigningen av Starbucks Reserve Roastery i Milano, som tillsammans med anläggningar i Seattle och Shanghai utgör de första i en ny serie premiumkaféer, där man bland annat använder sig av Bodums produkter. ”Detta är starkt varumärkesbyggande”, kommenterar Jørgen.
Bodums framtida utveckling
På Bodum händer det alltid något. Den nya plastfabriken är på god väg och medan vi tittar ut genom fönstret på Bodums existerande fabrik förklarar Jørgen lite grand kring hur verksamhetens produktions- och lagerapparat ska fortsätta att utvecklas och växa.
”Jag har köpt den egendomen där borta”, säger han och pekar mot ett stycke land lite längre bort: ”Där ska vi bygga vindkraftverk”.
Egna butiker planerar han inte att etablera några fler just nu. Shop-in-shops däremot, vill han gärna utveckla i samarbete med varuhus runtom i världen.
Nästa år, då Bodum fyller 75, kommer det såklart också att firas ordentligt.
Det kommer att lanseras nya produkter och även existerande, välkända produkter i nya färger. Dessutom kommer det att bli en rad andra aktiviteter, som än så länge är hemliga.
”Men generellt kommer det att vara fokus på kaffe. Vi kommer att bygga en upplevelse kring kaffe som ska ge en speciell atmosfär”, utlovar Jørgen Bodum.
Bodum i Sverige
”Just nu har vi den största tillväxten sedan många år tillbaka inom vår kärnkategori, det vill säga kaffe och te. Den ökade efterfrågan på produkter för slow coffee ser vi som ett direkt resultat av den övergripande trenden slow living, där konsumenterna söker efter sätt att koppla av från sin hektiska vardag. Många gånger sker detta genom att fördjupa sig i personliga intressen och ta sig tid för i synnerhet matlagning. Här spelar också gammaldags handbryggt kaffe en viktig roll”, säger Bodums försäljningschef Caspar Niel.
”Den ökade tillväxten ser vi framförallt i fackhandeln, där de traditionella köks- och inredningsbutikerna under de senaste åren har tagit steget in på den marknad som tidigare dominerades av kaffespecialister och stormarknader. Lyckligtvis har fackhandeln insett vidden av marknaden för kaffeprodukter, som idag ges betydligt större plats i såväl marknadsföringen som också i butiken. På det sättet kan kunderna ta del av återförsäljarnas kaffekompetens”.
”Den svenska marknaden har under det senaste året vida överstigit våra förväntningar och Sverige är idag det land i Norden där vi har störst tillväxt. Detta drivs av en stor försäljning av glas, våra patenterade glas med dubbla väggar, samt pour over- och vakuumbryggare för kaffe. Sverige var omsättningsmässigt vår största marknad för vakuumbryggning på 50- och 60-talen, så det är uppenbarligen en bryggmetod som ligger svenskarna varmt om hjärtat. Det tycker vi själva är otroligt roligt, eftersom detta även är vår egen favorit bland bryggmetoder. Inte minst i och med att det var den som låg till grund för hela Bodums kaffesuccé i slutet av 1940-talet”, säger Caspar Niel avslutningsvis.