Identitet på Oslo Design Fair

Temat för Oslo Design Fair är hur design och interiör förmedlar identitet, vilket kommer att utforskas genom utställningar samt via ett fackligt program på mässan, som äger rum för femte gången den 24-26:e januari 2018.

Foto: Trine Hisdal, Styling: Kirsten Visdal / Oslo Design Fair.

”Hur kan vi visa vilka vi är i en digital värld där nästan allt är tillgängligt och uppnåeligt? Identitet är ett aktuellt och rikt tema som öppnar upp för en rad spännande infallsvinklar, vilket vi ser fram emot att titta närmare på tillsammans med utställare och besökare under vårens mässa”, säger Grete Sivertsen, kreativ chef för Oslo Design Fair.

Oslo Design Fair förväntar sig runt 400 utställare och mässans ledare Cathrine Eriksson berättar att man på besökssidan förväntas locka runt 9000 nyfikna. ”Vi har en stor andel danska utställare”, lägger hon till. ”På senaste mässan hade vi runt 60 danska utställare och det ser ut som att vi hamnar på ungefär samma siffra även denna gång”. 

Identitet är ett aktuellt och rikt tema som öppnar upp för en rad spännande infallsvinklar, vilket vi ser fram emot att titta närmare på tillsammans med utställare och besökare under vårens mässa.

Grete Sivertsen, kreativ chef för Oslo Design Fair

Vad är identitet?

Ordboken definierar identitet som summan av de faktorer som skapar den enskilda människans eller samfundets individualitet. Sättet vi lever på, åsikterna vi har och jobbet vi väljer säger något om vilka vi är. Vi är alla olika med vår helt unika kärna. Samtidigt formas vi av faktorer såsom familj, vänner och tiden vi lever i.

Identitet handlar även om att skapa märkesprodukter. Driver man en butik eller ett företag är det viktigt att skapa en igenkänningsbar profil, som målgruppen också önskar identifiera sig med.

Nationell identitet i ett möte med en internationell marknad är något man på senare tid har arbetat mycket med i Norge, vilket har resulterat i att norska märkesvaror i dag gör bra ifrån sig utomlands: från tyg till musik och möbeldesign. Flera möbeltillverkare arbetar också med historisk identitet, genom att lyfta fram och reproducera glömda norska designskatter och på så sätt utveckla det norska designarvet, både på hemmamarknaden och utomlands.

Trender och tendenser

Inom design och inredning har vi under flera år bevittnat en stark tendens i hur man betonar det personliga, genom unika hantverksprodukter, konst i hemmet samt färgpaletter som hämtar inspiration från alla världens hörn – element som fortsatt reflekteras i trenderna framöver. Mässans trendutställning i januari har kurerats av stylisten Kirsten Visdal i samarbete med Per Olav Sølvberg, som tolkar Identitet genom fyra olika trender för 2018. I utställningen får mjuka, harmoniska paletter sällskap av klara kontraster och intressanta mönster, medan trygga, naturliga material möter varandra med spännande resultat. Utställningen reflekterar också över på vilket sätt den övergripande gröna trenden tar sig uttryck inom inredning, i form av levande växter, botaniska tryck och nya hållbara egenskaper.

Utställningstemat kommer samtidigt att belysas i ett innehållsrikt fackligt program, med spännande norska och utländska föredragshållare.

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023