Interior / Ledning & drift

Ledning & drift

180-åriga Kähler skapar konst åt folket

För 180 år sedan var Kählers mission att erbjuda konst åt folket. Så är det än idag. ”Kähler ska arbeta med demokratisk design i en reflektion av vår samtid och på det sättet ta fram tidsenliga produkter”, säger Marie Kristine Schmidt från Rosendahl Design Group, apropå Kählers 180-årsjubileum.

Ledning & drift

Broste Copenhagen: Ett inredningshus med hållbara ambitioner

”Vi har rört oss från att vara en ljusgrossist till att bli ett inredningshus”. Det berättar Broste Copenhagens VD, Kim Larsen. Hans vision för verksamheten har vuxit, inte minst i form av ett samspel mellan god design och hållbarhet i kombination med Broste Copenhagens DNA.

Ledning & drift

En kommersiell och kulturell teater – version 2.0

NK Inredning återöppnar med ett mer upplevelsebaserat koncept.

Ledning & drift

Funktionsprodukter och nya affärsmöjligheter

De klassiska tomtarna får sällskap när Nääsgränsgården utvecklas.

Ledning & drift

20 år med Normann

Det hela började 1999 – och det betyder att Normann Copenhagen i år fyller 20 år! Varumärket är därmed en integrerad del av den danska och skandinaviska designbranschen, med flera produkter som har varit med ända sedan starten och som redan kan betecknas som designikoner, samt ett stort utbud av nyheter. Det är inget fel på tempot hos det danska designföretaget, som nu sätter fokus på fler internationella marknader och spännande samarbeten.

Ledning & drift

Walnut Brands - version 2.0

I framtiden vill Walnut Brands satsa på egna varumärken. Två nya varumärken är redan på väg för att komplettera de övriga i portföljen. ”Genom att producera och utveckla egna varumärken är det vi själva som styr utvecklingen”, säger Michael Kofoed, företagets nya försäljningschef samt ett känt ansikte i branschen sedan tidigare.

Ledning & drift

Lysande utsikter

Markslöjd är det lilla slöjdföretaget som expanderade internationellt men har kvar sina rötter i den västgötska myllan. Den rådande hyperkonkurrensen tacklar företaget med varumärkesbyggande och innovation, berättar e-handelschefen Johan Lindell.

Ledning & drift

”Vackra ting gör att vi lever längre”

Det danska designvarumärket House Doctor grundades för 20 år sedan i och med öppningen av en liten butik för brukskonst. Sedan dess har företaget växt till ett stort livsstilshus med flera varumärken och omfattande kollektioner. De gemensamma dragen som går igen är estetik och idén om att skapa hela universum snarare än enbart produkter. Med ett stort utbud av nyheter och nya varumärken i sikte är tempot för framtiden redan satt.

Ledning & drift

5 snabba till Ino Ryosuke, VD för Muji Sweden

Ino Ryosuke är VD för Muji Sweden, som just nu är aktuella med sin nya flaggskeppsbutik på Åhléns City i Stockholm. Här berättar han mer om varumärkets utveckling på den svenska marknaden.

Ledning & drift

Certifierat hållbar och god design

Hållbarhet är inget nytt i den danska designvärlden. Framförallt unga designers och nystartade verksamheter påtalar ofta vikten av hållbarhet. För dessa unga verksamheter, som till exempel Lind DNA, är det en självklarhet att design är hållbar.

Ledning & drift

Branschprofilen: Samuel Johansson, butiksansvarig för Designtorget i Kulturhuset i Stockholm

Samuel Johansson är butiksansvarig för Designtorget i Kulturhuset i Stockholm. Han ser hur miljöintresset ökar hos kunderna och tror på butikens sociala funktion.

Ledning & drift

Vi vill äga en större del av värdekedjan

”Tidigare såg vi detaljhandelsbutikerna som våra kunder. Idag ser vi i högre grad slutkonsumenterna som våra kunder. Det betyder att vi ska bidra till att sälja upplevelser och koncept”, säger Knud Lomborg, VD för F&H. Detta är också en del av bakgrunden till den utveckling som sker just nu på F&H, där man har ett stort fokus på egenägda varumärken.

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.