Maison&Objet: På jakt efter upplevelser
Över 60 000 människor besökte Maison&Objet i Paris, där 2500 företag från design-, inrednings- och livsstilsbranschen visade sina produkter. Peclers stod bakom trenden, och temat var "Enjoy".
"Enjoy" var rubriken för årets Maison&Objet Paris på hösten. 2500 utställare (en ökning med 10 procent jämfört med 2022) samlades i sju hallar, där 59 794 unika besökare från design-, inrednings- och livsstilsbranschen, trots en global ekonomisk avmattning, handlade och blev inspirerade inom möbler, dekorativa tillbehör, livsstil och hantverk.
På besökssidan var dynamiken också stark, och mässan rapporterade en märkbar ökning av antalet internationella besökare och stabila siffror bland franska deltagare på grund av den ekonomiska situationen och den extraordinära värmen som hindrade en del av de lokala besökarna från att komma till mässan.
Maison&Objet introducerade flera stora initiativ. Bland annat lanseringen av Well-being & Beauty, en ny sektor av utställningen med 80 utställare från skönhets- och wellnessindustrin. Och med det stora upplevelseprogrammet svarade Maison&Objet Paris på den stora efterfrågan från besökarna. Upplevelser som regenerativa kurer, ljudbad och ansiktsyoga var mycket populära under mässan.
Mélanie Leroy, VD för Maison&Objet, sammanfattar: "Innovation, nyheter, kvalitet och den ständiga strävan efter miljövänliga tillverkningsprocesser som erbjuds av mässdeltagarna lever upp till den ökande efterfrågan på produkter som stöder hållbar konsumtion. Samma sak gäller för vår MOM-plattform, där 480 000 internationella yrkesverksamma i vårt nätverk, inklusive 300 000 inom EU, bidrar till att stärka mässan, så att vi med vår digitala expertis fortsätter att vara en verklig kreativ och ekonomisk katalysator för branschen."
"Enjoy!" - i jakt på nöjen
På trendområdena fanns färg, extravagans, djärvhet och humor. Sparsamhet och enkelhet har ersatts av begreppet "välmående", och konsumenterna vill ha glädje i sina hem.
"Vi försöker vara mycket förnuftiga, men vi inser att vi i slutändan alla är en samling motsatser. Därför måste vi nå ut till individualiteten och det exklusiva för att återvända till tidigare tiders optimism". Så säger trendbyrån Peclers, som står bakom trenden.
"Vi når en kulmen, och vi är vid en vändpunkt", kommenterar Patricia Beausoleil från Peclers.
"Just nu handlar det om känslor och en positiv dynamik," säger Patricia Beausoleil. "Vi vågar oss ut på roligare, mer uttrycksfulla, mer färgglada, mer popfyllda områden. Vi är nära hela generationen av utopiska designers från 60-talet, de som uppfann en slags retrofuturism med en nästan naiv aspekt av den framtidsvision som vi vill se," fortsätter Peclers stylingkontor.
"Det finns en önskan om att utforska det immateriella, att nå det handgripliga," argumenterar Patricia Beausoleil. "Vi vill kunna skapa mer flytande former, ibland mer ergonomiska eller mer biofysiska, oväntad användning av material, metallisering, luminescens, ganska extravagant krom som leker med fantasin och estetiken som finns i den digitala världen."