Maison&Objet: På jakt efter upplevelser

Över 60 000 människor besökte Maison&Objet i Paris, där 2500 företag från design-, inrednings- och livsstilsbranschen visade sina produkter. Peclers stod bakom trenden, och temat var "Enjoy".

Foto: Maison&Objet

"Enjoy" var rubriken för årets Maison&Objet Paris på hösten. 2500 utställare (en ökning med 10 procent jämfört med 2022) samlades i sju hallar, där 59 794 unika besökare från design-, inrednings- och livsstilsbranschen, trots en global ekonomisk avmattning, handlade och blev inspirerade inom möbler, dekorativa tillbehör, livsstil och hantverk.

På besökssidan var dynamiken också stark, och mässan rapporterade en märkbar ökning av antalet internationella besökare och stabila siffror bland franska deltagare på grund av den ekonomiska situationen och den extraordinära värmen som hindrade en del av de lokala besökarna från att komma till mässan.

Maison&Objet introducerade flera stora initiativ. Bland annat lanseringen av Well-being & Beauty, en ny sektor av utställningen med 80 utställare från skönhets- och wellnessindustrin. Och med det stora upplevelseprogrammet svarade Maison&Objet Paris på den stora efterfrågan från besökarna. Upplevelser som regenerativa kurer, ljudbad och ansiktsyoga var mycket populära under mässan.

Mélanie Leroy, VD för Maison&Objet, sammanfattar: "Innovation, nyheter, kvalitet och den ständiga strävan efter miljövänliga tillverkningsprocesser som erbjuds av mässdeltagarna lever upp till den ökande efterfrågan på produkter som stöder hållbar konsumtion. Samma sak gäller för vår MOM-plattform, där 480 000 internationella yrkesverksamma i vårt nätverk, inklusive 300 000 inom EU, bidrar till att stärka mässan, så att vi med vår digitala expertis fortsätter att vara en verklig kreativ och ekonomisk katalysator för branschen."

Foto: Maison&Objet

"Enjoy!" - i jakt på nöjen

På trendområdena fanns färg, extravagans, djärvhet och humor. Sparsamhet och enkelhet har ersatts av begreppet "välmående", och konsumenterna vill ha glädje i sina hem.

"Vi försöker vara mycket förnuftiga, men vi inser att vi i slutändan alla är en samling motsatser. Därför måste vi nå ut till individualiteten och det exklusiva för att återvända till tidigare tiders optimism". Så säger trendbyrån Peclers, som står bakom trenden.

"Vi når en kulmen, och vi är vid en vändpunkt", kommenterar Patricia Beausoleil från Peclers.

"Just nu handlar det om känslor och en positiv dynamik," säger Patricia Beausoleil. "Vi vågar oss ut på roligare, mer uttrycksfulla, mer färgglada, mer popfyllda områden. Vi är nära hela generationen av utopiska designers från 60-talet, de som uppfann en slags retrofuturism med en nästan naiv aspekt av den framtidsvision som vi vill se," fortsätter Peclers stylingkontor.

"Det finns en önskan om att utforska det immateriella, att nå det handgripliga," argumenterar Patricia Beausoleil. "Vi vill kunna skapa mer flytande former, ibland mer ergonomiska eller mer biofysiska, oväntad användning av material, metallisering, luminescens, ganska extravagant krom som leker med fantasin och estetiken som finns i den digitala världen."
 

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023