25.10.2018  |  Business  |  Ledning & drift

Vi ser möjligheterna

Hos Witt A/S i Gødstrup utanför danska Herning har man byggt upp en miljö som inspirerar, överraskar och ger plats för nytänkande. ”Innovation, know-how, bra design och hög kvalitet är våra nyckelord”, säger försäljningschef Henrik Buur. ”Och en hög puls”.

Den höga pulsen märker man på en gång när man kommer in i lokalerna. Ursprungligen hette distributionsverksamheten i Gødstrup ’Witt Hvidevarer’, Witts Vitvaror, men vid det här laget har tiden sprungit ifrån det namnet. ’Witt World’ kallar medarbetarna själva sin kontinuerligt växande arbetsplats, där golfbilar transporterar dem från kontorsbyggnaden till lagret, eller tvärtom. Det är visserligen sagt med glimten i ögat men samtidigt ligger det något i själva tanken. Witt börjar nämligen få en hel del växtvärk, både vad det gäller storlek och produktsortiment.

Witt grundades 1993 av Allan Witt i ett garage i Herning. Idag står vi framför en stor administrativ byggnad, som ligger nere vid Gødstrup-sjön. Härifrån har vi utsikt över både showrooms och ett arkitektritat designhus, som är inrett med unik möbelkonst från hela världen. Lite längre bort ligger lagren och i samma område finner man WittClinic, som erbjuder skönhetsbehandlingar och vakuumterapi, samt pop up-restaurangen Dining in the Dome, där det serveras gourmetmat med smaken i fokus.

Mannen med många idéer

Våra bästa ambassadörer är butikernas personal. Därför är vi mer än gärna med och anordnar morgonmöten och liknande.

Henrik Buur

Det är ingen tvekan om att Allan Witt är en man med visioner och mängder av idéer. Samtidigt är han en man som konstant söker efter nya vägar att gå, men ständigt med fokus på hälsa och trivsel och med ett hjärta som brinner för sunt affärsmannaskap. ”Det är värderingar som Allan har gett vidare till alla medarbetare i verksamheten. Vi delar både framgång och utmaningar och vi drivs av visioner och innovation”, säger Henrik Buur. Han berättar även att det finns knappt 80 medarbetare på anläggningen i Gødstrup och att företaget totalt sett har en personal på strax över 120 personer. ”Vi arbetar primärt i Skandinavien. I Norge, Sverige och Finland har vi upprättat egna bolag med egna försäljningsteam, som för övrigt expanderar kraftigt just nu. Utöver det finns Witt representerade i England och Irland samt på Island och Färöarna.

Allan Witt är fortfarande mycket aktiv i verksamheten och enligt Henrik kommer han dagligen med nya förslag till medarbetarna. ”Allan kommer med idéerna och så är det någon annan som fångar upp dem och bringar dem till liv. Den energi som denna process skapar är det som driver verksamheten framåt”.

Framgångsreceptet

Vad beror då Witts framgång på? Svaret är kort och det lyder att Witt alltid har varit snabba med att upptäcka nya nyckelprodukter och kommande trender. Henrik Buur förklarar: ”Verksamheten drivs framåt av en konstant nyfikenhet på vilka nya och spännande produkter som finns därute för våra kunder, och i slutänden för deras slutkunder. En av förutsättningarna för framgång är god produktkännedom och just detta är en av våra styrkor”. Henrik Buur åker gärna med ut till butikerna, stora som små. ”Vi lyssnar mycket på våra återförsäljare, eftersom det är de som står med slutkunderna ute i butikerna”, säger han och konstaterar samtidigt att Witts koncept bygger på utveckling, dialog och sparring. Han gör heller ingen hemlighet av att Witt i framtiden kommer att vara ett ännu starkare varumärkeshus än vad det är idag.

2017 var företagets största hits robotdammsugaren Roomba från iRobot, robotgräsklipparen från Robomow, kaffe- och köksmaskinerna från Sage samt inte minst Witts egna produkter, som inkluderar spisplattor, köksfläktar, råsaftcentrifuger, blenders, sous vide-maskiner och mycket, mycket mer.

Witt var först på marknaden med råsaftcentrifuger, och på det hela taget gör de allt vad de kan för att hitta andra produkter än de som marknaden redan känner till. Dessutom är de ständigt på jakt efter nya produkter som kan stärka det existerande sortimentet.

Fokus på goda relationer

”Vi säljer naturligtvis till detaljhandeln men vi säljer även B2B till bland annat hotell och restauranger”, säger Henrik. Han berättar också att målet för Witt på den danska marknaden är att stärka sina relationer med detaljhandeln. ”Vi är i en löpande dialog med våra återförsäljare. Vi gör kampanjer tillsammans med dem. Vi arbetar med produktutbildning för medarbetarna och arrangerar demonstrationsevent ute i butikerna”. Witt har till och med två personer anställda som enbart jobbar med demonstrationer. ”Våra bästa ambassadörer är butikernas personal. Därför är vi mer än gärna med och anordnar morgonmöten och liknande, där vi kan förmedla vår egen passion för produkterna vidare till medarbetarna i butikerna”. Butikskedjorna och varuhusen har Witt också ett gott samarbete med och de finns representerade hos i stort sett alla butikskedjor och varuhus i Danmark.

Witt World är sannerligen en upplevelse utöver det vanliga – och det tar inte slut här. Flera nya produkter på gång betyder flera nya medarbetare och mer plats. Witt räknar med att antalet medarbetare kommer att utökas med omkring 25 personer under 2018, varav de första tio redan har börjat under årets inledande månader. Witt håller även på att utöka sin ”stad” med fyra nya byggnader. Bland annat helt nya lokaler för personal och kunder, så att de totalt sett kommer att ha tillgång till en yta på 17 000 kvadratmeter.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen. Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hant…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.