Vi ser möjligheterna

Hos Witt A/S i Gødstrup utanför danska Herning har man byggt upp en miljö som inspirerar, överraskar och ger plats för nytänkande. ”Innovation, know-how, bra design och hög kvalitet är våra nyckelord”, säger försäljningschef Henrik Buur. ”Och en hög puls”.

Den höga pulsen märker man på en gång när man kommer in i lokalerna. Ursprungligen hette distributionsverksamheten i Gødstrup ’Witt Hvidevarer’, Witts Vitvaror, men vid det här laget har tiden sprungit ifrån det namnet. ’Witt World’ kallar medarbetarna själva sin kontinuerligt växande arbetsplats, där golfbilar transporterar dem från kontorsbyggnaden till lagret, eller tvärtom. Det är visserligen sagt med glimten i ögat men samtidigt ligger det något i själva tanken. Witt börjar nämligen få en hel del växtvärk, både vad det gäller storlek och produktsortiment.

Witt grundades 1993 av Allan Witt i ett garage i Herning. Idag står vi framför en stor administrativ byggnad, som ligger nere vid Gødstrup-sjön. Härifrån har vi utsikt över både showrooms och ett arkitektritat designhus, som är inrett med unik möbelkonst från hela världen. Lite längre bort ligger lagren och i samma område finner man WittClinic, som erbjuder skönhetsbehandlingar och vakuumterapi, samt pop up-restaurangen Dining in the Dome, där det serveras gourmetmat med smaken i fokus.

Mannen med många idéer

Våra bästa ambassadörer är butikernas personal. Därför är vi mer än gärna med och anordnar morgonmöten och liknande.

Henrik Buur

Det är ingen tvekan om att Allan Witt är en man med visioner och mängder av idéer. Samtidigt är han en man som konstant söker efter nya vägar att gå, men ständigt med fokus på hälsa och trivsel och med ett hjärta som brinner för sunt affärsmannaskap. ”Det är värderingar som Allan har gett vidare till alla medarbetare i verksamheten. Vi delar både framgång och utmaningar och vi drivs av visioner och innovation”, säger Henrik Buur. Han berättar även att det finns knappt 80 medarbetare på anläggningen i Gødstrup och att företaget totalt sett har en personal på strax över 120 personer. ”Vi arbetar primärt i Skandinavien. I Norge, Sverige och Finland har vi upprättat egna bolag med egna försäljningsteam, som för övrigt expanderar kraftigt just nu. Utöver det finns Witt representerade i England och Irland samt på Island och Färöarna.

Allan Witt är fortfarande mycket aktiv i verksamheten och enligt Henrik kommer han dagligen med nya förslag till medarbetarna. ”Allan kommer med idéerna och så är det någon annan som fångar upp dem och bringar dem till liv. Den energi som denna process skapar är det som driver verksamheten framåt”.

Framgångsreceptet

Vad beror då Witts framgång på? Svaret är kort och det lyder att Witt alltid har varit snabba med att upptäcka nya nyckelprodukter och kommande trender. Henrik Buur förklarar: ”Verksamheten drivs framåt av en konstant nyfikenhet på vilka nya och spännande produkter som finns därute för våra kunder, och i slutänden för deras slutkunder. En av förutsättningarna för framgång är god produktkännedom och just detta är en av våra styrkor”. Henrik Buur åker gärna med ut till butikerna, stora som små. ”Vi lyssnar mycket på våra återförsäljare, eftersom det är de som står med slutkunderna ute i butikerna”, säger han och konstaterar samtidigt att Witts koncept bygger på utveckling, dialog och sparring. Han gör heller ingen hemlighet av att Witt i framtiden kommer att vara ett ännu starkare varumärkeshus än vad det är idag.

2017 var företagets största hits robotdammsugaren Roomba från iRobot, robotgräsklipparen från Robomow, kaffe- och köksmaskinerna från Sage samt inte minst Witts egna produkter, som inkluderar spisplattor, köksfläktar, råsaftcentrifuger, blenders, sous vide-maskiner och mycket, mycket mer.

Witt var först på marknaden med råsaftcentrifuger, och på det hela taget gör de allt vad de kan för att hitta andra produkter än de som marknaden redan känner till. Dessutom är de ständigt på jakt efter nya produkter som kan stärka det existerande sortimentet.

Fokus på goda relationer

”Vi säljer naturligtvis till detaljhandeln men vi säljer även B2B till bland annat hotell och restauranger”, säger Henrik. Han berättar också att målet för Witt på den danska marknaden är att stärka sina relationer med detaljhandeln. ”Vi är i en löpande dialog med våra återförsäljare. Vi gör kampanjer tillsammans med dem. Vi arbetar med produktutbildning för medarbetarna och arrangerar demonstrationsevent ute i butikerna”. Witt har till och med två personer anställda som enbart jobbar med demonstrationer. ”Våra bästa ambassadörer är butikernas personal. Därför är vi mer än gärna med och anordnar morgonmöten och liknande, där vi kan förmedla vår egen passion för produkterna vidare till medarbetarna i butikerna”. Butikskedjorna och varuhusen har Witt också ett gott samarbete med och de finns representerade hos i stort sett alla butikskedjor och varuhus i Danmark.

Witt World är sannerligen en upplevelse utöver det vanliga – och det tar inte slut här. Flera nya produkter på gång betyder flera nya medarbetare och mer plats. Witt räknar med att antalet medarbetare kommer att utökas med omkring 25 personer under 2018, varav de första tio redan har börjat under årets inledande månader. Witt håller även på att utöka sin ”stad” med fyra nya byggnader. Bland annat helt nya lokaler för personal och kunder, så att de totalt sett kommer att ha tillgång till en yta på 17 000 kvadratmeter.

Relaterat innehåll

04.02.2025Designbase.se

Kom ihåg mänskligt omdöme

28.01.2025Designbase.se

Royal Copenhagen i kreativt samarbete med HM Drottning Margrethe

27.01.2025Önska

Sponsrad

Önskas jubileumsgala – en glittrande kväll att minnas

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023